Jump to content

Parallaksejustering - Zeiss V8 - Negativt på jakt?


Panix

Recommended Posts

Trenger råd fra noen som har erfaring på dette.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en Zeiss V8 med parallaksejustering. Jeg kommer til å benytte kikkerten 99% av tiden på jakt. Vil jeg med en slik type kikkert bli "plaget" med parallaksejusteringen? Vil den ha en innvirkning på meg på jakt, eller kan man stille den slik alle andre kikkerten står default, og ikke tenke mer på det før man evt skal bruke kikkerten på bane /langhold?

 

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett V8 2.8-20x56 (skinnemontasje) på en Blaser R8 pro success. Har brukt det på elgjakt og som Erlend Meyer sier er det bare la parajusteringa stå på det holdet du ca vil komme til å skyte på.

 

Vær obs på at siktelinja kan komme litt høyt (om du ikke har justerbar kolbe). I hvert fall for min Blaser. Lave ringer på en 30mm montasje (Zeiss Conquest 3-13x50) og/eller skinnesystemet til Swarovski (Z61 2.5-15x44) som også er 30mm gir bedre kinn kontakt for meg.

 

Vekta er også ganske høy.

 

Det positive er at optikken er meget bra etter mine øyne og øyeplasseringen liberal. Meget fornøyd med siktet i så måte. Jeg kommer antagelig til å bygge meg en Blaser "langholdsrigg" (med kolbejustering) og brukte V8'ern her.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens.

Jeg kommer til å sette den på en Blaser R8 success med kolbeforhøyer, samtidig som jeg kjøper meg en Swarovski z8i 1-8 for drivjakt og for å ha et lettere alternativ. Dessuten; jeg er fryktelig sterk;-)

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...