Jump to content

Knivstål: VG-10 vs. 3G?


Jeffery

Recommended Posts

Har skummet igjennom diverse knivtråder uten å finne noe konkret om dette i farten. (I hvertfall ikke noe konkret som jeg har forstått :? )

 

Er det noen som kan si noe om styrker og svakheter for de respektive i forhold til hverandre? Gjerne sett i lys av at de er aktuelle i Fällkniven H1 til allround jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

3G er mer slitesterkt enn VG-10, men 3G er også sprøere i følge produsenten.

 

3G bør holde eggen lengre, men kan være mer utsatt for at den sløves ved at eggen knekker, hvis den blir pressa inn i bein og dratt sideveis ut. Dette vil jo også være et problem med VG10, men antagelig ikke like stort.

 

Hadde det vært svenskprodusert pulverstål i 3G, så hadde valget vært lett, men kjenner lite til kvaliteten på det japanske pulverstålet. Spesielt siden produsenten ikke anbefaler det i større kniver, selv om det er laminert.

 

Prisenforskjellen er også ganske stor.

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at 3G er et sant helvete å slipe. Min erfaring er dog at det sjelden trengs - men ville nok uansett anbefalt VG-10 til andre enn spesielt interesserte.

 

Helvete er relativt. :P

Men ja, 3G er nok værre å bryne enn VG-10, og VG-10 vil være værre å slipe enn veldig mye av det som er på markedet; som smidde blad, Hellekniver og div 440/"stainless" greier.

Skal du beholde konveksslipinga, er dette en teknikk i seg selv, men ikke noe i veien for å ha en vanlig sekundær brynegg heller.

 

3G er nok mest for spesielt interesserte, stålfetishister og folk som kutter svært mye.

 

Du skal ikke ha noe Vanadis 4 på 66 HRC å "bryne" deg på, Edward? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan si noe om "høyden" på bladet sammenlignet med Fällknivens PHK? For meg ser dette høyere ut enn H1 på bilder, men det er vanskelig å vurdere.

 

Tenker du på bredden på bladet?

 

Det er vel bredden ja. Altså fra eggen og opp på ryggen, eller omvendt. Ikke tykkelsen.

 

Var egentlig det samme jeg lurte på angående dine Brusletto-prototyper når jeg funderte på hvordan de ville fungere til feks ringing av rævhøl.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig, men det er nok ingen fordel med for bredt blad heller. Skal jo skjæres litt innover i åpningen. Jeg er vant til å bruke ganske smalt blad til denne operasjonen og har defor ingen erfaring med brede blad i denne sammenhengen.

Så dine design for Brusletto er altså ca. 27-30. Er det noen som har peiling på tilsvarende mål på H1?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...