Jump to content

Ladeaspirant


JevèrMann

Recommended Posts

Hei til den som leser.

 

Jeg tenkte å starte med hjemmelading og har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

1. Jeg har ikke noe utstyr.

    Jeg har såvidt brukt en RCBS presse sammen med en kammerat, men har ikke noe sammenlignings grunnlag.

    Hva vil dere anbefale, og hva trenger jeg? (her lurer jeg på det meste)

 

2. Jeg har lest litt om lading og hengt meg litt opp i OAL perfeksjonering.

    Jeg fant en webside som forklarer dette godt, men jeg lurer, er det noen farer med dette dersom kulen tar i riflingen?

    http://www.larrywillis.com/OAL.html

 

3. Jeg har litt 30-06 ammo som jeg tenkte å nappe kulene fra og lade om til .308 som trenings ammo.

    Er dette forsvarlig, og hvordan bør jeg gå frem for å finne ladning? Eneste jeg kan finne ut om kulen er vekt tror jeg.

    Kan det være farlig å banke ut kulen på gammel ammo? Tror dette er fra krigens dager.

 

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Alle de store produsentene har ladesett som er helt ok, selv begynte jeg med et ladesett fra Lee. Og er storfornøyd med det, i ettertid har jeg suplert med utstyr fra Redding og Forster.

 

Jeg tror ikke det betyr så mye for kvaliteten på patronene hvilke av disse ladesettene du velger, det er imidlertid ganske stor prisforskjell. Så du får finne ut hvor mye du vil legge i ladehobbyen.

Og alle ladesettene jeg har sett har inneholdt alt man trenger for å komme i gang.

Link to comment
Share on other sites

ett godt råd er å kjøpe ladeboka og lese denne noen ganger, det hjalp meg. Der står det mange anbefalte ladninger til 308. Hele ladeprosessen er beskrevet der, også feller du kan gå i. lee ladesett får du ned i ca 1100 kr. De andre ladesettene må du nok over 3000.

Link to comment
Share on other sites

Hei til den som leser.

 

Jeg tenkte å starte med hjemmelading og har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

1. Jeg har ikke noe utstyr.

    Jeg har såvidt brukt en RCBS presse sammen med en kammerat, men har ikke noe sammenlignings grunnlag.

    Hva vil dere anbefale, og hva trenger jeg? (her lurer jeg på det meste)

 

2. Jeg har lest litt om lading og hengt meg litt opp i OAL perfeksjonering.

    Jeg fant en webside som forklarer dette godt, men jeg lurer, er det noen farer med dette dersom kulen tar i riflingen?

    http://www.larrywillis.com/OAL.html

 

3. Jeg har litt 30-06 ammo som jeg tenkte å nappe kulene fra og lade om til .308 som trenings ammo.

    Er dette forsvarlig, og hvordan bør jeg gå frem for å finne ladning? Eneste jeg kan finne ut om kulen er vekt tror jeg.

    Kan det være farlig å banke ut kulen på gammel ammo? Tror dette er fra krigens dager.

 

Takk.

 

1: Søk litt rundt her inne. Du finner mange gode svar.

 

2: Dersom kulen tar i riflingen får du mye høyere starttrykk. Dette kan være farlig, dersom du ikke er 100% sikker på hva du driver med. Ikke kommer du til å få noen fordeler av det, heller, til vanlig skyting. Dette er BR-mat, og kommer ikke inn i bildet før du selv og resten av utstyret lager 5-skuddsgrupper på under 5 mm på 200 meter. Altså: Vent litt med å sette kula i bommene. Bruk 1mm friflukt.

 

3: Ikke gjør det. Ikke gjør det. Ikke gjør det. Det er for mye å tape, og så latterlig lite å tjene på dette prosjektet, at du bør holde deg unna.

Link to comment
Share on other sites

Hei til den som leser.

 

Jeg tenkte å starte med hjemmelading og har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

1. Jeg har ikke noe utstyr.

    Jeg har såvidt brukt en RCBS presse sammen med en kammerat, men har ikke noe sammenlignings grunnlag.

    Hva vil dere anbefale, og hva trenger jeg? (her lurer jeg på det meste)

 

2. Jeg har lest litt om lading og hengt meg litt opp i OAL perfeksjonering.

    Jeg fant en webside som forklarer dette godt, men jeg lurer, er det noen farer med dette dersom kulen tar i riflingen?

    http://www.larrywillis.com/OAL.html

 

3. Jeg har litt 30-06 ammo som jeg tenkte å nappe kulene fra og lade om til .308 som trenings ammo.

    Er dette forsvarlig, og hvordan bør jeg gå frem for å finne ladning? Eneste jeg kan finne ut om kulen er vekt tror jeg.

    Kan det være farlig å banke ut kulen på gammel ammo? Tror dette er fra krigens dager.

 

Takk.

 

1: som flere andre har sagt søk litt her inne. Men kan nå mene og synse litt likevell jeg. Man får ett Lee ladesett for rundt en tusenlapp tror jeg, og ladesett fra andre merker fra 3000 og oppover. Her må du nesten kjenne deg selv litt. Er du som meg som blir "lei" utstyr av enklere utførelse og vil ha bra utstyr fra getgo, så vil jeg anbefale ett av de dyrere ladesettene. Før jeg får Lee tilhengerene på nakken, så vil jeg bare si Lee er glimrende startesett, men om du blir hekta og vil ha større, bedre og mer (bare så det er sagt, ladeutstyr er like vanedannende som heroin) så blir det en ekstra tusenlapp. Altså. Lee=billig og bra, men kan fort bli byttet ut hvis du blir hekta. De andre=ikke så billigere og litt bedre

 

2: OAL eller COL eksprimentering er for viderekommende. Trykket kan gå taket fryktelig fort, og man tjener veldig lite i vanlige jaktbørser under jakt. Veldig ofte er det magasinlengde som er avgjørende og. Jeg bruker patronlengre fra ladeboka/ladetabeller og er fornøyd med det.

 

3: ville ikke gjort det. Billige .30 kuler er lett å få fatt i. Rem bulk kuler f.eks er glitrende treningsammo.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar.

 

Ang OAL så lurte jeg (for teoriens del) om noen hadde fremgangsmåter og triks for å perfeksjonere dette.

Kommer til å følge ladebokens anbefalinger når jeg starter opp, men jeg er sulten på kunnskap.

Kan jo lese meg grønn på dette på internett, men liker bedre å spørre her, da jeg får erfaringer og ikke bare oppskrifter.

Samt muligheten til å stille oppfølgings spørsmål.

 

Ang 30-06 ammoen så har det mer med å hente kunnskap igjennom erfaring enn å spare penger.

Det jeg tenkte var å dunke ut kulen med kulehammer, finne kulevekt, slå opp ladetabell for en kule i vektklassen over og lade med minste anbefalte kruttvekt til denne for å kompensere for ukjennt "bæreflate" (riktig navn?).

Er dette en usunn plan? Kulens diameter er vel identisk, så da er det vel bare vekt og friksjon som må beregnes ift kruttladning?

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar.

 

Ang OAL så lurte jeg (for teoriens del) om noen hadde fremgangsmåter og triks for å perfeksjonere dette.

Kommer til å følge ladebokens anbefalinger når jeg starter opp, men jeg er sulten på kunnskap.

Kan jo lese meg grønn på dette på internett, men liker bedre å spørre her, da jeg får erfaringer og ikke bare oppskrifter.

Samt muligheten til å stille oppfølgings spørsmål.

 

Ang 30-06 ammoen så har det mer med å hente kunnskap igjennom erfaring enn å spare penger.

Det jeg tenkte var å dunke ut kulen med kulehammer, finne kulevekt, slå opp ladetabell for en kule i vektklassen over og lade med minste anbefalte kruttvekt til denne for å kompensere for ukjennt "bæreflate" (riktig navn?).

Er dette en usunn plan? Kulens diameter er vel identisk, så da er det vel bare vekt og friksjon som må beregnes ift kruttladning?

Jeg bruker følgende metode for å finne maks lengde. Tar en kule av aktuelle type, og en hylse som er skutt i mitt eget våpen. Soter tuppen av kula med ett dertil egnet verktøy, og setter den så langt ute i hylsehalsen, at jeg vet kula må ta i bommene. Så setter jeg kula ytterst forsiktig i kammer og lukker sluttstykket. Åpner like forsiktig, og ser da på sotingen om kula har tatt i bommene. Måler så lengde. Gjentar dette ett par tre ganger, så jeg får ett gjennomsnitt. Den funker for meg i alle fall.

 

Når det gjelder 3006 prosjektet ditt, så tror jeg det er sunnere at du kjøper en billig treningskule, og bruker ladedata for denne. Da jobber du med færre variable. Å lade er ingen heksekunst eller magi. Det handler om å bruke sunt bondevett, følge oppskriften, og kvalitetssikre ditt eget arbeid. F.eks bare ha en kruttsort på benken samtidig, slik at du ikke får feil krutt. Være kritisk til ladedata. Bruk i starten ladedata fra anerkjente kilder. F.eks withavurri (eller hvordan det nå skrives) sine siste ladedata fra nett. Ladeboken, eller råd fra kompisser du vet har peiling. Bruk god tid på de første ladningene så går det så fint atte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...