Jump to content

Thompson TCR 83


seawolf

Recommended Posts

Det kom en trivelig pakke i posten i dag :mrgreen:

 

En Thompson TCR 83 enkeltskudd "kipplauf" med to piper, 243 Win og 30-06 Sprg.

Den har stått ubrukt i et skap i en god del år ifølge selger, men med litt kjærlighet og omtanke skal dette bli super rifle til både rådyr, rev og gås.

30-06 pipa mangler skruer til å feste baksiktet, men får stikke innom Rogne Våpen, tenker de har noe som passer i skuffene side.

Kolben er også kortet inn noe, men en tykkere kappe vil fikse det.

Så var det å finne seg et brukbart sikte da :wink:

 

PC090038_zps23z1cl86.jpg

Link to comment
Share on other sites

Huff, ikke vis slike bilder 8) Som oppsyn i reinsjakta på -80 tallet ønska jeg meg ei slik, men de var den gang rimelig dyre, så det ble ikke noe av. I de seinere åra har behovet mer eller mindre smuldra bort og våpengarderobens noen trange forhold gjort det (nesten) utenkelig, men med slike bilder blir man minnet om ungdommens tanker og aktiviteter.

Håper du følger opp med masse bilder og rapporter om hvordan den er både til trening og i praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ja den var en litt fremmed fugl i sin tid, og det finns nok ikke mange av de her til lands.

Den er godt bygget, og det fantes faktisk en magnumutgave også.

Min er imidlertid standardutgaven men det ble produsert piper i mange kaliber til denne også.

Fabrikken brant vel ned tidlig på 90-tallet og alt av maskiner, tegninger, utstyr og deler gikk tapt.

Etter det var det slutt på TCR da den visstnok også var kostbar å bygge.

Utfordringen blir å skaffe seg montasjeskinne til 30-06 pipa.

Blir vel å lete på nett, så om noen har forslag til aktuelle nettsider mottas de med takk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for manualer mine herrer :)

 

Det kom pakke i posten i dag også, nytt sikte fra Våpenloftet i Førde.

De hadde en ny Leica ERi 2,5-10x42 liggende på salg til grei pris.

Den ble montert på 243 Win-pipa, og dette blir rigg for rådyr og grågås, samt mikkel rev hvis han slenger innom kråkeåtet mitt :wink:

Diesett er også i posten, og hylser og kuler blir innkjøpt på nyåret fra Hjemmelading.no.

 

Montasjeklakk til 30-06 - pipa er på vei fra "merika" og her har jeg tenkt et sikte med lav forstørrelse ala 1,5-5 x 20 eller noe i den dur.

Dette oppsettet blir til smygjakt på dagtid etter hjort og rådyr.

Rifla må også en tur innom Rogne Våpen på nyåret for 1" Pachmayr kolbekappe og muligens et par mellomleggskiver, da forrige eier har kuttet kolben vel mye.

Men dette er ting som lar seg fikse.

Uansett, dette er artig :mrgreen:

 

CIMG2175_zpswu7dubpm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det så veldig bra ut!

 

Jeg går og venter og håper at min kommer hjem fra børsemaker før jul. Der den får nye gjenger på tuten til en liten JD demper. Die sett er også på vei, men jeg må nok importere kuler fra junaiten. Tenker som deg å ha en liten 1-4x20 kikkert på min, da denne kommer til å være hundfører riflen min.

 

Vurderer å cerakote treverket... Burde jeg la det være? :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Da har jeg vært i grustaket og skutt inn sikter på begge pipene.

Avstand ble max 60 meter, men det gir en indikasjon.

 

30-06 gikk svært bra med hjemmeladet 168 grs Hornady A-Max.

Siktet er Leupold VX III 1,5-5x20 kjøpt av Rotorhead her på kammeret.

 

Når det gjelder 243 Win ble resulatatet noe blandet.

Her skjøt jeg Norma fabrikkammo, 100 grs Oryx.

Mulig pipa liker noe lettere kuler, men ukonsentrert skytter fra litt vaglete skytestøtte kan også spille inn...

 

Jeg fikk også problemer med siktet da det bunnet før jeg fikk stilt meg nok ned på 60 meter.

Så her må det nok shimses litt, og da var spørsmålet (igjen) er det forre ring som skal shimses når en ikke får stillt nok ned?

 

Alt i alt en grei tur i grustaket og artig å få kunne skyte utendørs igjen.

 

Rifla har nå også fått forlenget kolben.

Det ble ikke spesielt vakkert og estetisk, men det er fagmessig gjort hos Rogne Våpen på Heimdal med 1" Pachmayr og mellomlegg.

 

Med 30-06 pipa.

TCR%2030-06_zpsu6fwvtrq.jpg

 

5 skudd 30-06.

30-06_zps7ijzhx6g.jpg

 

Med 243 W. pipa

TCR%20243%20W_zpsef0bhrvh.jpg

 

5 skudd 243 W.

243%20W_zpso8tbmyo9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synes det der så riktig bra ut, spes pipa i 30-06.

Du skal shimse foran om du vil ha treffpunktet ned, ja. Meeeeen er det Leupold skinne du har ? Nå er jeg inne på et tema jeg ikke er sikker på, men mener å ha hørt eller noe i den duren. Burris har jo ringer med offset innlegg i plast. Dvs. at du kan snu på innleggsringene for å endre retning på senterlinjen i siktet. Dette er helt sikkert mindre belastende på kikkertrøret enn å shimse ringen. Penere er det også. Jeg vet ikke, men jeg tror at de har ringer som går i den skinna di dersom det er ei fra Leupold.

Se denne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ca 3,5 her også med 30-06 pipa og Leupold VXIII  1,5-5x20.
Det er ikke noen "superlettvektere", da det er bra med stål i mekanismen.
Men i og med at det er korte våpen får en vekta "mellom begge nevene" og de virker dermed lette og kjappe å skyte med.

Forøvrig fikk jeg chimset litt under montasjen på 30-06 pipa,  og både 30-06 og 243  er nå innskutt og begge samler meget bra.
Blir det ikke salg får den kanskje prøve seg på rådyr og grågås til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...