Jump to content

Rhino kuler


Larseren

Recommended Posts

Ettersom hjortejakta nærmer seg slutten for min del i år er tankene allerede begynt å kverne rundt neste års jakt og hvilke kuler som skal brukes. Etter en byttehandel sitter jeg blant annet igjen med et par hundre rhino kuler i kaliber 270. Lurer på om dette kan være en aktuell kule? Ser rhino 140 grns i 6,5 får skryt i siste utgav av jakt. Da bør vel kula gjøre en god jobb i 270 også? Noen som har erfaringer med denne?

 

Eventuelle erfaringer med rhino kuler i andre kalibre er også intresanne å høre om? Er folk generelt fornøyde med kulene? Hvordan de oppfører seg i vilt osv?

Link to comment
Share on other sites

Eg prøva denne kula i haust. Kaliberet er 6,5-06 Improved.

Har kun skote ei grågås og ein reinsbukk, men foreløpig er eg fornøgd. 140 grains kula var ladd til 870 m/s. Gåsa såg faktisk grei ut innvendig. Reinsbukken fekk det skrått ovanfrå faktisk. Inn i framkant i toppen av eine bogen og ut nede bak den på motsatt side. Litt blodslege på inngangssida, men ikkje meir enn normalt.

 

Off tpic: Bestillte fleire kuler frå hjemmelading.no sidan eg skal til Tyskland og jakte gris i desember. Gav melding om at hadde han ikkje inne 140grains Rhino, kunne han sende meg 140grains Swift A-frame. Då fekk eg 100 Swift kuler i posten... Litt snodig sidan det såg ut som han hadde det på lager når eg bestillte... Men Swift er sikkert minst like god. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare brukt Rhino en gang på vilt, og det var med 9,3x74. Skjøt en giraff på skrå gjennom bogbeinet som ble knust og fant igjen kula i skinnet på motsatt side i låret.

Fremre lille blykjerne var borte og kula var ikke mye ekspandert i forhold til diameter. Kula holdt altså veldig bra sammen men ekspanderte lite, ergo liten sårkanal.

Skal en ikke jakte dyr som er større enn stor elg med massive bein, ville jeg heller valgt en mer standard premium kule.

Link to comment
Share on other sites

Var innom i strømstad i sommer for og kjøpe noen kuler til min 6,5. Etter og ha ventet i nesten tre kvarter på at han skulle snakke piss i telefonen så gikk jeg bare. Mange andre kunder der også som bare gikk. Skal aldri bruke de kulene av rent prinsipp. :twisted:

 

Erfarte samme kundebehandling for ca et år siden, trodde han hadde skjerpet seg, etter utallige negative kommentarer på ulike svenska nettfora... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Var innom i strømstad i sommer for og kjøpe noen kuler til min 6,5. Etter og ha ventet i nesten tre kvarter på at han skulle snakke piss i telefonen så gikk jeg bare. Mange andre kunder der også som bare gikk. Skal aldri bruke de kulene av rent prinsipp. :twisted:

 

Erfarte samme kundebehandling for ca et år siden, trodde han hadde skjerpet seg, etter utallige negative kommentarer på ulike svenska nettfora... :shock:

 

 

har handlet Rhino i strømstad 8-10 ganger og opplever ikke noe av det dere snakker om her. Har faktisk bare godt og si om

hans kundebehandling. Og kommer helt klart ikke til og slutte med og reise dit for og bunkre kuler. Nå selger de jo hele Rhino sortimanget

på TV boden på svinesund og så for de som ikke gidder og reise helt inn til strømstad passer jo dette bedre.

 

Sullivan

Link to comment
Share on other sites

Det er godt at det er noen som får hjelpen de trenger når de stiller opp der for og handle. Visste hvilke kuler jeg skulle ha men jeg kom aldri til ordet fordi det var tydelig morsommere og snakke i telefonen. Du får heller si dette til han neste gang du handler kuler der sullivan:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...