Jump to content

Hund har rotet seg bort


toaal

Recommended Posts

Hei

 

Muligens feilt sted å poste dette, men;

 

Jaktlaget mitt har en beagle på avveie. Den tok ut på los i går ettermiddag, etter 5 min vistes ikke peileren lengre( typisk at dette skjer når man trenger den.

 

Losen begynte i Bjordal/Førde området i Høyanger. Spor etter hunden går over Hestkammen og innover av sørsiden av fjorden i retning Otnevik. Kan være hvor som helst? Kan utmerket beveget seg inn i Stordalen ōg..

 

Hunden ser nøyaktig ut som en beagle. Den har på seg sele med en peiler (som har slått seg av :twisted::roll: ).

Hvis noen ser den så send en SMS(grunnet dårlig dekning) til Espen 995 85 296

Link to comment
Share on other sites

Min finskstøvervalp gikk i første los etter hare ca 1,5 timer, og forsvant ut av gps. Deretter ventet vi og den gjør en bue 1,3 kilometer unna i kupert terreng, svinger (etter hva sporene etterpå viser )i en flott sving i fullstendig ukjent terreng for å ta strake vegen tilbake til der vi er.

Den hadde: 1. Ingen luktspor å gå etter for å finne oss. 2. Den var i ganske ukjent terreng. 3. Den hadde vinden vekk fra oss og seg.

4. Den ble ikke kalt inn av lyd. 5. Overskyet og litt snø i lufta.

Har virkelig disse fantastiske dyrene en slags kompass i skallen som de bruker siden de ofte klarer å finne tilbake til utgangspunktet og hundeføreren?

Link to comment
Share on other sites

Min finskstøvervalp gikk i første los etter hare ca 1,5 timer, og forsvant ut av gps. Deretter ventet vi og den gjør en bue 1,3 kilometer unna i kupert terreng, svinger (etter hva sporene etterpå viser )i en flott sving i fullstendig ukjent terreng for å ta strake vegen tilbake til der vi er.

Den hadde: 1. Ingen luktspor å gå etter for å finne oss. 2. Den var i ganske ukjent terreng. 3. Den hadde vinden vekk fra oss og seg.

4. Den ble ikke kalt inn av lyd. 5. Overskyet og litt snø i lufta.

Har virkelig disse fantastiske dyrene en slags kompass i skallen som de bruker siden de ofte klarer å finne tilbake til utgangspunktet og hundeføreren?

 

Det er slik det fungerer når hunden er vant til å være ute i terreng, og ikke minst er godt trent. Har hunden fått mulighet til å lære seg å bruke sine sanser kan de vise temmelig spektakulær navigering. Men man kommer ikke dit med å ligge på sofaen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...