Jump to content

Spørsmål om startladning


mig16

Recommended Posts

Hei alle.

 

Jeg prøver meg på å lade .357 magnum, og tenkte å bruke følgende ladedata fra Hodgdon:

 

Kule: 158 grain Hornady XTP

Krutt: Winchester 296

Tennhette: SPM

COAL: 1.580" (40,13mm)

Start load: 15.0 grain Velocity: 1,418ft Pressure: 28,600 CUP

Max load: 16.7 grain Velocity: 1,591ft Pressure: 40,700 CUP

 

Er det greit hvis jeg starter på 14,2 grain i stedet for 15? Kruttmåleren min fra Lee gir ikke nøyaktig 15,0, men enten litt under eller over. Jeg har ikke lyst til å begynne over det som står som start load, men risikerer jeg problemer når jeg starter 0,8 grain under?

 

Jeg ser at Ladeboken (v. 4) oppgir betydelig høyere ladninger for W296; 17,0 grain til 18,0 grain, for samme kule og patronlengde 40,5mm.

Link to comment
Share on other sites

WW296 er et ganske tregt krutt, hvis du ikke er ute etter ladninger på "full pupp" (og da særlig i rifle) vil nok N110 passe bedre. Det er normalt sett ikke farlig å gå litt under startladningen, og er man fersk er det lurt å ikke være for grådig på 1. forsøk. Men akkurat WW296 er et særdeles trygt krutt for 357 mag, det er vanskelig å få nok krutt i hylsa. I mine våpen (revolver og rifle) har max stemt veldig godt med ladebokas data, jeg ville ikke vært redd for å starte med 15-15,5grs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...