Jump to content

Ingen spor..


Cameron

Recommended Posts

Har ikke vært borti no særlig mye hare i høst,lurt på om det er dårlig bestand..Nå har det snødd litt onsdag og litt på formiddagen i går.Dro ut i dag og var over flere omr,så ikke et haraspor!Kan det være lite pga predatorer,eller sitter den inne noen dager etter snøfall?Såfall noen som hvet hvorfor?Må vel være bra med snø nå når den er hvit haren?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg personlig ikke veldig mye erfaring på harejakt. Men når det f.eks gjelder storvilt er de påfallende rolig ved første snøfall. Og ut i fra det jeg har observert under jakt, gjelder nok dette også haren. Det er svært sjelden mye aktivitet når de første hvite fillene daler ned om høsten.

Link to comment
Share on other sites

Det er store lokale variasjoner, men jeg kan ikke tenke meg at du må gå veldig langt skauleis for å finne en hareladd. Men det er riktig som det sies over her, at haren ofte har det med å holde seg i ro etter snøfall.

 

Det er snart tre uker siden jeg så tre harer ute på setervollen en natt. To var gråbrune og den ene var kritthvit. Eldre ramlere pleier å skifte først, mens de yngre og settene kan henge litt etter. Det har jeg lært av gamlekara (og snart er jeg av dem jeg også).

Link to comment
Share on other sites

Haran er nok hvit her ja,får vanligvis snø rundt 20okt,her i omr.Er godt kjent her,og nå i dag gikk jeg der det bruker å være mest hara..sett kun revespor i dag.Det har jo egentlig vært lite fugl i høst,så det kan jo være mindre hare også?Er nok mye rev,rovfugl og mår som har forsynt seg i sommer..men tror mest på at haran har beveget seg lite i natt..Mulig jeg prøver i morra att,men har att ett rådyr som skal felles og fugl og..uff blir for mye å jakte på,men har mange hunder og de skal brukes!

Link to comment
Share on other sites

Han som sa at haren satt inne de 3 første dagene har som regel rett. Du vil oppleve at haren bare beiter rundt eineren der den sitter de første snøfallene. Men det er som regel en som "sprekker" og er ute å hopper uansett. Riktig overblikk vil du få ca andre tredje dagen , men vær nøkteren når du "teller" harer, pusen kan hoppe mye

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...