Jump to content

Gerber Strongarm - hva er det som begeistrer?


mdm

Recommended Posts

Strongarm fra Gerber,

http://www.gerbergear.com/Knives/Fixed/StrongArm-Fixed-Blade-Black-FE_31-002882

 

Details:

Blade material: 420HC

Handle material: glass-filled nylon with rubber overmold

Blade length: 4.8” (12.2 cm)

Overall length: 9.8” (24.8 cm)

Knife weight: 7.2 oz (204 g)

Overall weight: 10.9 oz (309 g)

 

ser det ut til at det er en del folk på youtube som har latt seg begeistre av denne. Kikk på noen av treffene i youtube søket her: https://www.youtube.com/results?q=Gerber+Strongarm+review&sp=CAM%253D

 

Men utover at de fleste som omtaler den der er amerikanere og at denne er made in the U.S.A, som åpenbart er avgjørende for noen, hva er det ellers med denne kniven som vekker begeistring? At Gerber har fått en del pepper for sine Bear Grylls kniver har kanskje noe med å gjøre? Altså at de (gutta på youtube) har vært så skuffet over Gerber til nå, og blir derfor lettere ekstatisk når de får en kniv de kan like fra dem? Se feks:

og oppfølgeren hans:

 

Selv syns jeg ikke denne kniven ser spesielt tiltalende ut. Og stålet er vel heller ikke noe å rope hurra for? Men at den ikke faller i smak hos meg er kanskje fordi jeg ikke kan se for meg at jeg har bruk for den til noe? Vil man bryte seg inn i et hus eller stikke hull i karosseriet på en bil et antall ganger (uten at kniven brekker), så har den kanskje verdi (se f.eks:

)?

 

Er litt sarkastisk og ironisk her nå altså. Skal ikke se bort fra at jeg kjøpet en selv (he he)....skal aldri si aldri. :)

Link to comment
Share on other sites

Og stålet er vel heller ikke noe å rope hurra for?

Stålet, 420, er bedre enn veldig mange stål brukt i kniver i USA bare det får en god herding. Jeg hadde heller gått for dette enn S30V, D2, 440C og ATS-34 i en kniv som skulle brukes i skogen.

Det er rustfritt (viktig for endel brukere tydeligvis), seigt og lett å bryne. Det de fleste er fornøyd med er nok at det er en enkel kniv med ganske robust konstruksjon til en billig penge.

 

Men nå må det også legges til at du vil finne folk som er begeistra for det meste av kniv som blir produsert, så at du finner noen youtube filmer av noen som er fornøyd med en kniv sier ikke spesielt mye. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill så langt. At man lett kan finne youtube brukere som er begeistret for kniven de har kjøpt forstår jeg. Men her er det snakk om kanaler som anmelder kniver i fleng, og som ikke selv har kjøpt knivene de anmelder. Se linken jeg poster over her med youtube søk, og - se denne linken: http://thegauntlet.tv/gerber-strongarm/. der du kan se at flere som er med i samme gruppe av anmeldere - anmelder samme kniven. Nederst på siden står det under About:

 

The Gauntlet is made up of several popular YouTube channels and designed to showcase outdoor and survival gear to our audiences. Each channel applies a unique skill or personal spin on the product while being put through the paces. Gauntlet reviewers do not keep the item and are not paid, which prompts an honest, unbiased review.

 

Funker vist slik at den av de som mottar en kniv til review sender den til nestemann som har interesse, som gjør sin review før han sender den til videre til nestemann osv. Men om den ene ser den andres anmeldelse før han gjør sin egen...det vet jeg ikke... hmm. "Showcase" sies det også, og det jo ikke helt det samme som en "review" vel, er vel mer som en varemesse der man viser frem varene.

 

Syns at stålet i min Leatherman Wave (som jeg har to av) er ok det, men altså spørsmålet gjenstår - hva kan denne nesten unisone begestringen for denne kniven skyldes? Jeg klarer ikke helt å se det, utover at dersom man er spesielt opptatt av "survivalkniver" så blir man kanskje opprømt og ivrig når man finner et eksemplar i det nedre prisleiet som man kan knuse murstein med... :)

Link to comment
Share on other sites

Fint med kniver som tåler alt, men når trenger man egentlig å kunne ta pull ups med kniven? :lol: (regner med det var en humorkanal? cold steel gjør det, men kan vel gå under humor det også)

 

Personlig heller jeg mer mot "rett verktøy til jobben" for tiden. Best med så tynn som mulig egg for ønsket bruksområde, så får jeg heller godta skaden om jeg skulle finne på å kløyve murstein med den.

Link to comment
Share on other sites

Enig ad dette med tykkelsen på blad/egg. Skal man hugge eller kutte/skjære. Må finne balansen mellom behovene.

 

Så noen flere kniv videoer i kveld, og kom over en svenske (Magnus Andersson) som ser ut til å trives veldig godt med en Gerber i skogen. Tror det er en LMF II han bruker, og den ligner vel litt på Strongarm (?) etter hva jeg kan se.

 

"can one knife do it all?"

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en strongarm for meg fra 2:20

 

Videoen er fra desember 2014, var den kommet ut da? Tror ikke det, den ble først annonsert i desember 2014 etter hva jeg kan se, kom vel våren 2015 da.....

 

Leser i kommentarene til Andersson sin video, tror det kan være en Prodigy han bruker : http://www.gerbergear.com/Activity/Survive/Prodigy-Knife_22-41121

 

Edit. Ikke bare tror, ser det nå, han sier det i det første (sorter kronologisk) svaret sitt der. Ligner uansett på Strongarm gjør den.

 

Edit 2: se http://rockymountainbushcraft.blogspot.no/2014/12/gerber-to-release-new-made-in-usa.html fra desember 2014, sier at Gerber vil slippe Strongarm i januar 2015. Skriver også at de lurer på om Strongarm kan være Gerbers svar på brukernes ønske om å få en Prodigy uten serratering. (Strongarm leveres både med og uten)

 

Edit 3: samme sted, de sammenligner de to knivene her: http://rockymountainbushcraft.blogspot.no/2015/03/shot-show-2015-gerber-strongarm.html

Link to comment
Share on other sites

The Gauntlet is made up of several popular YouTube channels and designed to showcase outdoor and survival gear to our audiences. Each channel applies a unique skill or personal spin on the product while being put through the paces. Gauntlet reviewers do not keep the item and are not paid, which prompts an honest, unbiased review.

Funker vist slik at den av de som mottar en kniv til review sender den til nestemann som har interesse, som gjør sin review før han sender den til videre til nestemann osv. Men om den ene ser den andres anmeldelse før han gjør sin egen...det vet jeg ikke... hmm. "Showcase" sies det også, og det jo ikke helt det samme som en "review" vel, er vel mer som en varemesse der man viser frem varene

Svarer meg selv. Jo det er slik det funker, de får se/høre om hva mannen før dem har utsatt kniven for og hva han kom frem til før de gjør sin egen review og sparker ballen videre til nestemann. Fikk sett de to siste anmeldelsene (Guntlet reviews) i går kveld. Ikke så mye å si på stål og egg hva gjelder holdbarhet etter alt de utsatt denne (samme!) kniven for, fra å skjære hermetikkbokser, til å dolke gjennom et oljefatlokk og grave en bålgrop i sand og småstein + en hel del mer vanlige skjære og kutte oppgaver.

 

Men obs for den som eventuelt vurderer denne: I den ene jeg så på i i går ble det bemerket at skaftet er egnet til å gi "hot spots", at kniven nok helst bør brukes med hansker om man vil unngå det. Det er jo også noe man kan tenke seg til når man ser på skaftet. Gir sikkert godt grep i øyeblikket om det f.eks. er vått, men ved intens bruk av kniven over tid....vel. Har selv en god kniv der skaftet er litt spesielt i så måte, en J.P. Peltonen M07 som Mettallurgen tipset meg om. Har som regel hansker på når den brukes, men for at den skulle bli god å holde i også uten hansker på fant jeg at en bit av en akkurat passe trang sykkelslange trukket over skaftet gjør susen. Da sitter den også perfekt i den hanskefrie handa. Ser ikke ut til at en slik "fix" er noe som vil gå med Gerber sin Strongarm kniv.

 

PS: Har også sett en sånn "unboxing" video der kniven ble sendt i retur av prinsipp fordi eggen var dårlig (skjevt) slipt og helt uskarp. Han fikk en ny. Men er det vel ikke uvanlig med masseproduserte kniver at slikt kan skje, at noen mindre gode eksemplarer slipper gjennom kontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Og stålet er vel heller ikke noe å rope hurra for?

Stålet, 420, er bedre enn veldig mange stål brukt i kniver i USA bare det får en god herding. Jeg hadde heller gått for dette enn S30V, D2, 440C og ATS-34 i en kniv som skulle brukes i skogen.

Det er rustfritt (viktig for endel brukere tydeligvis), seigt og lett å bryne. Det de fleste er fornøyd med er nok at det er en enkel kniv med ganske robust konstruksjon til en billig penge.

 

Må innrømme at når jeg så 420hc så tenkte jeg 440c (og det du har sagt om det i stor kniver). Ser nå på Zknives så har 420hc blant annet mindre karbon og mindre krom enn 440c

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at når jeg så 420hc så tenkte jeg 440c (og det du har sagt om det i stor kniver). Ser nå på Zknives så har 420hc blant annet mindre karbon og mindre krom enn 440c

 

Ja, hadde den vært i 440C så hadde det havna sammen med en haug kniver som ikke er spesielt brukbare.

420HC har halvparten av karbonet som 440C har, og er dermed tilnærmet fri for de primærkarbidene som gjør 440C sprøtt og følsomt for chipping.

Det som har gitt 420 et dårlig rykte er at det er brukt i endel billige kniver (type United Cutlery on no-name brands) med lav hardhet og dermed ikke holder en egg i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen: Takk der fikk vi også en relevant historikk om/kontekst for 420!

 

Ivara: 4,8mm

dette i følge https://www.lamnia.com/no/p/12986/kniver-og-foldekniver/gerber-strongarm-taktisk-kniv og http://www.bladehq.com/item--Gerber-StrongArm-Fixed-Blade-Knife--27048

Måtte dobbeltsjekke da jeg ser at Gerber oppgir lengden til 4.8", og tenkte jeg det jo kunne hende at Lamni hadde blingsa når de skriver tykkelse 4,8mm. Men som du ser hos BladeHq er tykkelsen der oppgitt til 0,19", så det er nok rett.

Link to comment
Share on other sites

Nei, og det har jeg ikke sagt. Grunnen til at jeg dobbeltsjekket tallet var bare at tallet for tykkelsen i mm hos Lamnia (4,8) var det samme som tallet for lengden i tommer (4,8) hos Gerber, og da lurte jeg bare på om Lamnia kunne a skrevet feil, siden - som du sa - tykkelsen ikke er oppgitt i spesifikasjonene på Gerber sin webside for denne kniven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...