Jump to content

Beagle/Dachs og allergi


RTE

Recommended Posts

jeg har unger som er veldig allergiske for katter, men som ser ut til å være mer moderat allergiske for hunder. Noen hunder reagerer de på, andre greier vi ikke se at de reagerer på.

 

Ungene vil gjerne ha hund, og far i huset, som jakter rådyr og hjort, kunne tenkt seg en hund for både ettersøk og driv. En bekjent har en korthåret Dachs som ser ut til å fungere fint med en moderat allergiker. Planen er å prøve ut denne på barna for å se om dette er noe å gå videre på. Men, innerst inne synes nok far at en Beagle kanskje hadde passet bedre til terreng og egne preferanser.

 

Så, er det noen som har erfaringer som tilsier om en Breagle skulle være mer eller mindre allergifremmende enn en korthåret Dachs?

Link to comment
Share on other sites

Min "stemor" er svært alergisk, men den strihårede dachsen jeg hadde, gikk det svært bra med. Om jeg ikke tar feil, er det hudceller det reageres på, men om alergien er i forhold til hår, er strihår best, da den normalt mister svært lite av pelsen og derfor må nappes (når pelsen ble lang nok på min, mistet også den hår)

Link to comment
Share on other sites

jeg har nå 3 beagler, og jeg er meget allergisk mot det meste av dyr. Men både mot strihårsdachs, og Beaglene har dette gått, og går helt perfekt

:wink:

husk og at to kullsøsken kan være sånn at en allergiker ikke takler den ene, men kan godt tåle den andre. sånn er det iallefall her i huset

Link to comment
Share on other sites

Det var med stor spenning vi valgte å gå for en Strihåret Dachs for et snaut år siden.

Har reagert svært kraftig på enkelte hunder,

til og med ved å være i rom hvor hunder hadde vært.

Kløe i hender med neller, kløe i øyne og nese.

Men med Spike har der ikke vært noen problem å snakke om.

Kjøpte noe Lurium (Pet-Clean-ett-eller-annet) til å vaske hunden med for å minske allergener,

men har ikke trengt å bruke dette. :-)

Lykke til!

Livet er bedre med hund ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig forskjellig fra person til person, og også fra hund til hund, og ikke bare rasen.

Selv har jeg pelsallergi, og reagerer på både hund og katt. Men har en hund som jeg, bank i bordet, ikke reagerer kraftig på.

 

Har ikke reagert på dachs eller beagle enda heller, så er da håp.

Derimot er jeg MEGET allergisk mot dyrene de jager...Per dags dato uten unntak... :S

Da kratig tetning av luftveier, kraftige hevelser alle steder jeg er i kontakt osv... Så skjønner godt at denne allergien til tider man være svært så irriterende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...