Jump to content

Innkalling og slipp av beagle


Astra

Recommended Posts

Har en beagle gutt på 4 år,som er omplassering hund. Han kom til meg for 5 til 6 mnd siden og dette er første høsten vi jakter i lag. Men virker som han er dårlig å komme på innkalling,når jeg roper på han. Noen som har ett godt tips,til opplærring på innkalling(haster,for det er ca 3 uker til jakta begynner). Og så er jeg litt usikker på å slippe han,for jeg er usikker om han kommer tilbake til meg. Skal bruke gps på han i jakta. Han er blitt jakta med før og det har blitt skutt hare og rådyr for han. Derfor hunden er omplassert,er fordi eier døde brått og enka driver ikke med jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har vel ikke noe kjempegodt tips for å få på plass innkalling på så kort tid, med en hund på 4 år... generelt sett bør han vel forbinde innkalling og å komme til eieren sin med noe positivt. Jeg har en hannhund beagle på 2 år, og han kommer rimelig greit på innkalling så sant han ikke er på ferske spor. Min hund er rådyrspesialist, og er han på ferske rådyrspor er det svært vanskelig å få han på andre tanker.

 

Et større problem for min del er at han har i overkant lange drev, jeg er dessverre redd for at han har utviklet seg til å bli en skikkelig jaktidiot som aldri gir seg. Jeg har ved flere anledninger vært nødt til å gå etter hunden og "hente han ut" av terrenget. Det var ikke meningen å stjele tråden din Astra, men er det noen som har formening om hvor lenge en Beagle bør holde på før den finner det for godt å vende tilbake? Eventuelt hva kan vi hundeeiere gjøre for å få hunden til å forstå at den ikke kan/bør holde på hele dagen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvis det "virker som om" hunden er dårlig til å komme på inkalling, så er den det;-) Har selv hatt en beagle som totalt ignorerte meg med ferske spor i nesa, men det er og blir, og vil alltid være mangel på grunndressur. Mange hunder kan jo fungere godt på jakt selv om innkallingen bare fungerer sånn nogenlunde. Men har du jaktkort på hare i et terreng med rådyr, og du sammen med er par-tre kompisser bruker dagen på å løpe etter en hund med rådyrlos, kan jo motivasjonen for lydighetstrening øke noe.

 

Det er IKKE noe lettere og lære en voksen hund, enn å starte med hvalp, og noen quick-fix på 2-3 uker eksisterer neppe. Jeg hadde gitt faen og heller kost meg på jakt i år, og heller gått litt ekstra etter hunden, og startet lydighetstrening når jakta var over=)

Link to comment
Share on other sites

Pølse crack kurs:

 

Forsøk brå-dressur med grillpølse-biter, innkalling, sitt og ved fot osv. belønnes med pølse.

Alt den gjør riktig (på kommando) belønnes med pølse.

Bruk langlinje og medhjelper, kall inn og dermed pølse. Du rekker fint 300 repetisjoner over 15 dager, 20 om dagen.

Hvis bikkja er glupsk nok, fester det seg i hue på den at innkalling er helt OK.

 

Motsatt fall er at bikkja reagerer med ulyst på innkalling/forbannelser. Da blir alt veldig kjedelig, og bikkja kommer når den er utslitt, sulten og kald...

Link to comment
Share on other sites

De fleste beagler er jo greie å ha med å gjøre når det gjelder mat :)

Hva med å trene innkalling med fløyte. Fløyta brukes kun i nødstilfelle, som jakt eller om hunden er på vei mot veien mm, ikke ved vanlig innkalling (du må alltid belønne med ekstraordinær godbit for eksempel pølse når hunden kommer). Tror ikke hunden trenger mange repetisjonene for å forbinde fløytelyden med gode opplevelser.

 

For egen del har jeg inngjerdet tomt, når hunden er ute når jeg skal gi den mat plystrer jeg høyt, da kommer hun som en pil. Bruker samme plysteret på jakt når jeg vil ha hunden inn, men sliter litt når hun er i los...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...