Jump to content

Hastighet .375 H&H


Skarvekongen

Recommended Posts

Har kjøpt 3 pakker fabrikkammo Hornady 300 grains DGS i .375 H&H. På eskene står det oppgitt at denne Lot’en gir muzzle velocity 2706 fps (= 825 m/s). Iflg Hornady sine hjemmesider skal denne ammoen gi 771 m/s. http://www.hornady.com/store/375-H-and-H-300-gr-DGS/

 

Annen ammo jeg lader og bruker i dette kaliberet gir hastigheter mellom 730-770 m/s.

 

Noen som har erfaring med hastigheter over 820 m/s i .375 H&H ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladet mye 300grs, men det ligger som regel 800ms+-.

 

270grs,har jeg ladd fra 815 til 878 i 66cm pipe. Sistnevnte var meget heit.

Hastighetene med denne kulevekta er nok 820-840ms ved maksladning mest vanlig. I piper 60cm+

 

Ga deg kanskje en liten pekepinn på hvor du kan finne 300 grainere på skalaen....

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til å ha .375 H&H er nettopp at det er uvesentlig om hastigheten er 750 eller 800. Den gjør jobben uansett om det gjelder blyspisser på elg, bjønn eller løver - eller helmantler for bøfler, flodhester eller elefanter. For det tøffeste og hardeste viltet er kulekonstruksjonen viktigst - og kula fungerer som oftest bedre i lavere- enn høye hastigheter.

 

Men bevares, jeg har da vært ung sjøl og ladd blodheite 235 grs X'er - til og med brotsjet opp kammeret til .375 Weatherby. Alt bare tull så lenge det er storvilt man skal jakte.

Link to comment
Share on other sites

De høyeste hastighetene jeg har sett med 300 grains kule i 375 H&H var noen RWS fabrikkpatroner for sikkert tjue år siden. De ga mellom 810 og 820 ms både i en Remington Safari og en BRNO. Hylsene klebet godt i begge våpen.

 

Jeg tror ikke det er mange ladninger som gir over 800 ms uten overtrykk i normale løpslengder. 780ms virker fint det og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ute etter høyest mulig hastighet, har kjøpt ammoen for å bruke som treningsammo og samtidig ha gode hylser til omladning. Fikk litt bakoversveis av at Hornady oppgir 825 m/s med 300 grains kule, og lurte på om dette kan gi farlig høyt trykk. Derfor spørsmål om noen har erfaringer med slike hastigheter.

 

For jakt lader jeg Swift A-Frame 300 grains til ca 730 m/s. Har skutt 3 bøfler med denne, og kulene ligger perfekt ekspandert mot skinnet. En av kulene har restvekt på 293,3 grains.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...