Jump to content

Lette jaktstøvler Crispi Titan/Alfa Bukk/La Sportiva Elk


5pitf1re

Recommended Posts

No har jaktstøvlene mine startet å lekke så tenker å kjøpe meg nye. Eg kunne tenke meg nokon lettvekterar ettersom eg synes dei eg har blir tunge å drasse på. Nokon som har gjort opp tankar om følgande:

 

Crispi Titan ca 750g str 42

Alfa Bukk ca 700g str 42

La Sportiva ca 775g str 42

 

Eg skal bruke det til reinsdyrjakt så blir mykje gåing i høgfjellet med ofte tung sekk. Ca rundt 30 kg i sekken bør skoene håndtere bra.

 

Trur det at desse skoene blir for pinglete eller vil det gå bra? Sett alle 3 i butikk og dei føles bra. Alfa blei nesten som å tre på seg en sokk som eg likte godt men knastene i mønsteret var tynne og lave + at de reklamerer med bra feste (= myk gummi) så er redd for at disse vil bli fort slitt ut. Det virker også med deres tynne såle at det ikke er like god demping som feks titan.

 

Det virka som alfa har betre ankelstøtte enn Titan og La Sportiva. Titan var veldig behagelig men redd for at det går ut over støtten i skoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Crispi Titan og synes disse er geniale, da jeg liker støtten jeg føler jeg får fra høye sko.

 

Men... sportsbutikk-sjefen som anbefalte meg disse sa at han definitivt ikke ville hatt disse på seg til bæring av storviltkjøtt etter jakta. Men han hadde dem selv og foretrakk dem som vanlige fjellsko og til småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har crispi Titan til hjortejakt der eg skal dra hjorten ned igjen til gards, å fjellturer generelt. Fantastisk lett å fin sko å gå i, men ikkje spesielt egna til å bære tung sekk med fant eg ut ganske kjapt. Til reinsjakt og hjortejakt der eg må bære kjøt heim, kjøpte eg Bergans pasvik skoen. Veldi fornøyd med den på alle måter, spesielt skiller den seg ut på glatt underlag og i kaldt vær

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for gode svar! Fikk testet alle 3 i butikk og kom da kom jeg fram til at Titan var for myk og lite støtte så godt å få det bekreftet. La Sportiva er stivere og gir bedre støtte men var for smale framme for min fot samt at når jeg strammet lissene så kunne jeg kjenne lissene stramme over risten av foten så de var ikke så behagelige. Alfa Bukk virker som det beste alternativet så langt men som avtreksfeil poengterte så skal jeg ta å se litt mer om jeg kan finne lavere sko som har god støtte. Tar gjerne imot tips på halvhøye fjellsko som er lette og gir god støtte!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Kan absolutt anbefale Crispi Skarven.

Meget god å gå med.

Har også Varg Rastegaisa og Alfa Bever (ett eller annet), men det er Crispi Skarven som sitter på foten når turen går til høyfjellet.

 

Hvis jeg skal trekke fram noe negativt, er det låsehempa. Denne er av "gammel" type, og kan være utsatt for å brekke hvis den blir bendt mot en stein.

Mine er like gode, men bruker heller ikke disse i bratte steinete hjortelier.

 

Mine har veldig myk såle, som slites litt fort. Ser at det er en annen såle på de som selges nå.

Nå har vel gripe evnen en sammenheng med hardheten på sålen og gjøre, så kan ikke si at myke såler er negativt.

 

Vedlikeholder de med Crispi voks på tube.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...