Jump to content

Forskjeller på Sauer 101 og 202?


Nevian

Recommended Posts

Antakelig står valget på rifle mellom mellom Sauer 101 eller 202. Det jeg vet er at de har ulike løsninger for sikring, og at 202 er en systemrifle. Nå er ikke løpsbytte så aktuelt for meg, så er det da i det hele tatt andre kvalitative forskjeller på dem som rettferdiggjør prisforskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Har kjent på begge og skote med begge. Må sei at kvalitetsforskjellen mellom 101 og 202 er minimal. Begge to er kvalitetsvåpen frå tyskland. Begge har glatt ladegrep, godt avtrekk, bokssmagasin osv. Var i akkuratt same situasjon som deg for 1 år sidan. Endte opp med å få ein 101 kjempe billig. Noko eg er kjempe glad for! 202 er og vil alltid vera eit betre våpen med tanke på løpsbytte osv, men presisjonsmessig er dei heilt like. Begge samlar på 5 kroningen med både fabrikk og heimelada ammunisjon. Min 101 classic xt m justerbar kolbe har ekstremt god presisjon med 9grams lapua scenar, 202 og samla veldigt bra med same kula. Eg likar veldig godt 202 outback sinn stokk, den vil eg sei at er betre enn 101 sin classic xt. 202 kan vera tyngre i nokon modellar enn 101 så ver obs på det.

 

Mitt råd til deg: Kjøp 202 vist du har råd, 101 vist du vill! Du kjem uansett ikkje til å angre på kjøpet! :D

Link to comment
Share on other sites

Den hundre serien til Sauer er økonomi serien deres. Trass i toppmodellen 404, så er 200 og 202 serien som er flaggskipet til Sauer. For meg vil alltid Sauer være 202, er ikke mange riflene som har den kvaliteten den har. Presisjon, avtrekk, boltgang, Voere magasin og presisjon. Mitt råd er kjøp 202 om du finner ei du liker.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke utelukke at det kan bli interessant med løpsbytte i fremtiden, og det kan jo muligens være fordelaktig med tanke på senere videresalg.

 

Hva med sikringen på 202? Forstår at det har vært noe kritikk mot den uten at jeg helt vet hva kritikken går på. Jeg har kjent på den selv, og den er rimelig lydløs. Der vet jeg ikke hvordan sikringen på 101 stiller seg. Den eneste "frykten" jeg har for sikringen på 202 er at mekanismen blir løs over tid, og at sikringen vil "falle ned" av seg selv, men jeg tror egentlig den frykten kun eksisterer i mitt eget hode.

Link to comment
Share on other sites

Her i huset er der to stk 202. Den ene har gått mange tusener av skudd. Den brukes primært til jaktfelt og predator jakt. Sikringen er like stramm i dag som ved starten for mange år siden.

 

Skifter mellom fire forskjellige løp / Kalibre. Aldri noe problemer.

Gå for en 202 om du har råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...