Jump to content

Kjøp av 357 hva bør man velge når man har "korte fingre"


Scoopy

Recommended Posts

Jeg er nybegynner og er klar til og velge meg en 357 magnum revolver. Men jeg har ganske små hender så problemet ligger i at de våpnene jeg har fått prøve av andre blir for store om jeg skal ha riktig grep på våpenet.

 

Jeg er anbefalt og kjøpe en S&W men er det noe justering på avtrekket eller kan jeg få kjøpt sjefter som gjør at jeg får bedre fingergrep på avtrekket ?

 

Er det noen andre som har samme problem som kan ha noe tips eller råd om dette eller må jeg bare finne min egen måte og holde våpenet på som fungerer for meg ?

 

Og burde jeg gå for en S&W 586 eller 686 ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var det jeg også fikk høre. S&W er det jeg burde gå for. Det blir nok og bli med på noen klubbstevner når jeg får kjøpt meg våpenet først. Men om det blir og konkurere på store stevner...det får tiden vise.

 

Men takker for tipsene.

Link to comment
Share on other sites

S&W får du i alle fall solgt igjen om det blir feil.

Masser av grep å finne til disse, men det spørs om rammen begrenser størrelsen litt når du skal ha magnum-våpen.

 

Vet ikke om du har en forhandler i nærheten der du kan prøve litt forskjellig i hånden? 586 vs. 686 er bare en smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på innlegget til trådstarter vil gi noen fornuftige svar.

Det er for mange løse tråder.

 

1) Hva jern har du prøvd ?.........er det 586 el. 686 ?

2) Vist det er for stort, hvorfor tygger man videre på det ?

3) 90% av det du skal skyte er sikkert med 38. Hvorfor ikke se på en K-ramme fra S&W ?

4) Hvorfor ikke prøve dem andre alternativene som er nevnt ?

 

Eksempelvis er S&W sine ramme modeller linet opp på rad og rekke i denne videoen.

 

Når du sier at ting virker for stort i neven, hvordan bedømmer du det ?.. Er det

med en hånd ?...to hender ?......single action (avtrekker sitter normalt da lenger bak)..

dobbel action....avtrekker sitter da normalt lenger fremme når man starter å dra.

Hadde det du prøvde gummi grep, eller hadde noen satt på noen treplater ?

 

Det er masse variabler og jeg har vankeligt for å tro at et slikt innlegg du

har her gir deg svaret på ting. Du blir bare mere 'villedet'. Fordi om 'noen' sier at

du 'må' ha S&W så er ikke det sikkert det er riktig for deg....og...ikke hør på hva

folk sier. Du må finne ut hva som blir riktigt for deg og prøv så mye du kan før du

kjøper noe.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er det fra tuppen av pekefingeren til der tommelen begynner samt lengden fra første ledd på pekefinger til der tommelen begynner? Og hva er lengden på det lengste på linje med knokene?

 

Hva skal du bruke revolveren til? Magnum 1 eller Revolver? Om ikke ordentlig konkurranse, hvordan fungerer konkurransen i klubbstevnene?

 

Det er utrolig mange variabler her på hva slags revolver som passer deg. Så er det et annet ganske relevant spørsmål, har du en finpistol (22lr) og skyter du bra med denne? Den gamle regla som sier at "alle bør begynne med en pistol i 22lr" gjelder i beste velgående. Ikke vondt ment, men om du ikke treffer bra med en finpistol fra før så blir det hele litt som å skulle anbefale valg av dekk til en som ikke har sertifikatet.

 

Om du har en 22lr-pistol og skyter bra med denne, hvilken type er det og hvilken størrelse har du på det skjeftet, om det er forskjellige størrelser.

Link to comment
Share on other sites

Ja her skal jeg prøve og svare så godt jeg kan ut i fra den nybegynneren jeg er.

 

Starter først med håndmålene.....fra der tommelen starter og tuppen på pekefinger er det 9 1/2 cm. Lengden på tommel er 5 1/2 cm. Lengde fra tommel til siste ledd på pekefinger er 7 1/2 cm

 

Hvis jeg forsto spørsmålet rett med knokelengden så måler jeg 7 1/2 cm

 

Som mekaniker har dette hjulpet meg mye....kommer til mange plasser der andre ikke gjorde det. Men i denne sammenheng er det virkelig ikke det beste.

 

Det kom ett spørsmål om jeg skulle bruke enhånds eller 2 hånds....det blir 2 hånds, og det går greit og holde en S&W 686 slik. Men enhånds kan jeg glemme. Må kompansere med og legge baksiden av skjefet mye mer mot venstre i hånden for og få pekefinger på plass til avtrekket, og da blir jo selve plaseringen i forhold til rekyl også veldig feil. Og selv med og gjøre det så har jeg bare halve tuppen av pekefingeren på avtrekket. Og er derfor jeg startet denne tråden for og høre hvilke muligheter man har til og stille avtrekk og hva slags skjefter man kan få tak i som kan passe en liten hånd. Min datter tok også kurset samtidig som meg, og hun vil nok dra nytte av at jeg kjøper våpen som passer små hender.

 

Jeg har ikke prøvd andre enn en S&W 686 fåreløbig når vi snakker om 357. Denne med plastskjefte.

 

Og grunnen til at jeg vil velge en 357 er rett og slett for og ha den fleksibiliteten til og bruke den til 38 også. Jeg har tengt at jo færre våpen men med flere muligheter så slipper man og spesialtilpasse så mange, men det er ikke sikkert at det er riktig måte og tenke på.

 

Eller så kjøper jeg meg en Walther GSP i skrivende stund. Jeg vet ikke hva man mener med god skyting i forhold til en nybegynner, men på 25m så ligger jeg på runt 43 - 48 poeng med 5 skudd og en hånd. Dette er med GSP med for stort skjefte. Mener de i klubben kalte det ett nil skjefte.

 

Og ja, disse variablene er nok det jeg har altfor lite erfaring med...eller erfaring skjenerelt.

Link to comment
Share on other sites

Nill-grep fra nill-griffe.com, tenker jeg. Her kan man bestille grep i forskjellig utforming og størrelser til mange forskjellige våpen, også revolverene du vurderer... Ta en titt på siden deres og se hva de anbefaler for dine mål.

Til sammenligning er jeg 85-90mm over knokene og ligger rundt small-medium i de fleste tilfeller.

 

Logikken med ett våpen for flere formål er grei nok, men jeg vil be deg vurdere en mindre revolver som bare tar

38sp, og ikke 357mag, da finner man kanskje mindre rammer. De fleste skyter bare 38 uansett, og det er nok til revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal jeg jammen gjøre. Takker så mye for tipset der også. Det er virkelig noe og tenke på. Er S&W også ett godt valg på en ren 38 ? Jeg tenker nok også litt i de baner at våpenet skal være lett og selge senere men også av god kvalitet og lett og få reservedeler.

Link to comment
Share on other sites

Vil tippe du ligger på small/small-medium i grepstørrelse til eksempelvis GSP'en for at den skal passe best mulig.

 

For revolveren sin del så ville jeg valgt en 586/686. Du kan få knøttsmå grep til disse. For det andre så er de lettsolgte om det ikke ble helt bra allikevel.

 

Støtter litt forslaget om å kjøpe en ren 38, da åpner det en helt ny verden av størrelser. Da ville jeg også gått for S&W, rett og slett pga ettermarkedsdeler og at "alle" børsemakerne kan forbedre dem.

Link to comment
Share on other sites

L-ramme er som kjent en forsterket K-ramme. S&W K / L rammer har da vel det samme grepet, og da også samme forhold mellom grep og avtrekker. Du vil ihvertfall ikke merke noen forskjell mellom en .357 K-ramme og en .357 L-ramme. Har riktignok bare en "moderne" K-ramme i .357 selv (66 -6), og denne har nøyaktig det samme grep og avtrekksforhold som 686 -6 og -4. Kan være at en eldre K i .38 er kortere, men finner det usannsynlig. S&W ville vel heller isåfall "strekt" K-ramma mot løpet for å få plass til en evt. lengre .357 tønne..?

 

Selve grepet er det som er variabelen, et som dekker backstrapen vil gi deg lengre avstand til avtrekker enn et som er åpent i bakkant, hvor "flatt" grepet er spiller også inn. Hogue har et grep uten fingerriller som "bygger" lite alle veier, men det gjør jo ikke revolveren kortere.

Hvor høyt eller lavt du holder revolveren spiller også inn. Et lavt grep vil gi noe lengre avstand til avtrekker fordi man da holder i en del av grepsramma som "bygger" mer ut fra avtrekker. Ved å holde høyt, nesten så hanen tar i hånda ved oppspenning i SA, så har man i praksis en noe kortere avstand til avtrekker.

Jeg må strekke meg litt for å få skikkelig tak i avtrekker'n på en N-ramme om jeg holder lavt, med å holde høyt så passer revolveren meg bra og har ingen problemer med å skyte den DA.

 

I M1 / M2 har man som regel så romslige skytetider at man har god tid til å spenne opp i SA, men det blir vanskeligere på 6 sek. i revolverfelt...

 

586 / 686 er forøvrig samme våpen, kun materialet de er laget av er forskjellig (blånert stål eller rustfritt).

 

J-ramma er liten og nett, men med korte løp og 5-skudds tønne duger den i praksis dessverre bare som spesialrevolver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er utrolig glad for alle tips og råd dere kommer med her. Kjempeviktig innformasjon for meg for valg av revolver.

 

Det blir en tur i morgen og se på litt forskjellige våpen hos en i klubben. Han har både 686 og ren 38 S&W så det kan bli spennende og se hvordan det blir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...