Jump to content

Norma Elit 6.5x55 i 139 grain


357

Recommended Posts

Patronene som produseres i dag heiter vel Elite ekspress og i kaliber 6,5x55 har den ei 10,1 g kule (kule uten lodding. Produsert av Norma, trur eg.)

Før det var det Forbedret Elite som hadde ei Hornady Interlock 139grs kule

Før det igjen Var det Elite som hadde ei "enda enklere" kule enn Interlock

 

Elite og Forbedret Elite har hatt mange tilhengere, men også kanskje den patronen som har fått mest kritikk. Grunnet pris og tilgjengeligehet er det kanskje den patronen som det er skutt mest storvilt med i Norge i seinere tid.

 

Til jakt på storvilt vil Elite ekspress sannsynligvis være et tryggere valg i 6,5x55 enn dei eldre utgavene.

 

Ligg nok fleire tråder på nettet om denne patronen om du søker litt..

Link to comment
Share on other sites

Det er nok den gamle skytterlagspatronen Elit han tenker på, ja.

 

Den kom i sin tid i flere varianter.

Elit (800 msek)

Felt-elit (850 msek)

Krag-elit (770 msek)

Alle disse tre hadde 9 grams hullspisskule (elit kule)

 

I tillegg fikk man rekrutt-elit som var en rekruttpatron med 6,5 grams kule i 800 msek.

Link to comment
Share on other sites

Tror han tenker på skytterlagspatronen Elit?

 

Denne ikke sant?

 

http://www.hjemmelading.no/65x55/norma- ... elite-hpbt

 

 

Jo, det er den jeg tenker på, når jeg ser på tuppen ser jeg det er en Hollow point, jeg kan også se noen mikroskopiske rynker i mantlen foran på tuppen. På esken står det 800 m/sec.

 

Jeg lurer på hvordan kvaliteten er, er den presis eller er det en billig treningspatron? noen som vet BC?

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten er typisk Norma. Altså presis og gode hylser å lade om du lader selv. Aner ikke BC men 139/140grs kuler i 6,5 bruker jo å være meget bra :wink:

 

Kjøp og vær glad. Men husk å prøv i ditt våpen. Ikke noen våpen er like her i verden. Noe som går bra i 99 våpen trenger ikek gå bra i våpen nr 100 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...