Jump to content

Norma "Sølv hylsen"


marlin95

Recommended Posts

Har sett de og skutt de.

 

Virket helt greit i mitt våpen med tanke på alder(Brukte de for 2 år siden) og presisjonen var på høyde med annet i det våpen. Men som høggern sier de er magnetiske og sikkert ikke helt bra for pipene. Våpenet jeg brukte de i var fullt av rust pitting og sang på siste vers. Derfor hadde jeg ingen grunn til å ikke bruke de.

Link to comment
Share on other sites

A/S Norma projektilfabrik , Økern solgte/markedsførte disse til skytterlagene i DFS på 1960 tallet før salgskontoret RANO ble dannet.

 

Denne sølvfargen var en reklamegimmik som markedsførte en lettere/raskere lading av kragen og som samtidig skulle bidra kun til omladning på fabrikk. På eskene står det: "SPESIALKONSTRUERT FOR FABRIKKOMLADNING Hylsene må kun omlades av Norma. De gjennomgår en spesiell prosess før omladningen".

 

I praksis ble det nok slik siden ferdige hylser fikk påført dette belegget også i tennhetteleiet, med resultat at tennhettene satt utrolig hart. Sølvfargen skal etter sigende fremkomme etter en prosess med kadmium, samme prosess fortsatte de første årene med RANO-hylser (og gamle Raufoss) til bråstopp i 1971 da man tenkte på helserisikoen i produksjonen. Omladde hylser får en betydelig mørkere farge. Silverhylser ble også solgt i Sverige og i Danmark var det praktisk talt enerådende siste halvdel av 60-tallet.

 

På de norske eskene står det: "kule: koppernikkel".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg trodde belegget på hylsen var tinn. Jeg har ladd disse mange ganger uten problemer. Dersom kulen er magnetisk er det nok nikkelplettert stål. Kobbernikkel er en legering mellom kobber og nikkel, den gir avsetninger i løpet ved høye hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...