Jump to content

Slipe med eggen opp eller ned?


Pocco

Recommended Posts

Skulle forsøke å slipe kjøkkenkniven på belteslipern for første gang idag. Men da fikk jeg meg en ubehagelig overaskelse. Jeg har lært at man skal slipe kniven med eggen opp. Sett dette på Waltet Sorrells videoer på youtube. Men med det samme jeg skulle legge kniven intill slipebåndet, skar den i bånden slik d sleit. Skremmende med den farten på maskinen :(

Hva gjør jeg galt?!

Link to comment
Share on other sites

Det er aldri en god ide og legge eggen mot fartsretningen på en båndsliper. Da ber du om en ulykke! Enkelte båndslipere er laget slik at de kan gå i begge retninger. Men husk da at slipebåndet er kun laget for en retning.

Det slipeskjegget du får etter å ha brukt en båndsliper fjerner du med ei diamantbryne eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk vanlig å slipe kniver med båndet mot eggen, men det er viktig at båndet ikke har noen skader.

Dette fungerer fordi man aldri er i kontakt med selve båndet, kun slipepartiklene oppå båndet.

Man må uansett vite hva man gjør skal man slipe kniver på båndsliper, og ta forhåndsregler.

 

Ved polering med lærbelter eller på filtskive på bevegelsen gå fra eggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skulle forsøke å slipe kjøkkenkniven på belteslipern for første gang idag. Men da fikk jeg meg en ubehagelig overaskelse. Jeg har lært at man skal slipe kniven med eggen opp. Sett dette på Waltet Sorrells videoer på youtube. Men med det samme jeg skulle legge kniven intill slipebåndet, skar den i bånden slik d sleit. Skremmende med den farten på maskinen :(

Hva gjør jeg galt?!

 

 

Her ser du hvordan "Chris Reeve"-knivene får sin final edge. På 8:44 ser du også hvor forsiktig operatøren er. Meget fokusert!

Jeg sliper vanligvis med eggen ned, men belteslipern min har en helvetes hastighet og ingen fartsjustering, så det er det beste for både meg, den og kniven :)

Antar at å slipe med eggen opp vil føre til større presisjon, og vil derfor anbefale det om du har en beltesliper der du kan skru ned hastigheten! (Sliper man med eggen ned kan en også fort ta av mer enn planlagt..)

Link to comment
Share on other sites

Båndslipere beregnet for eggværktøy, har lav hastighet! Og de kan ikke sammenlignes med billigutgavene, som går for raskt til å slipe eggen den rette veien. Det er også større sjanse for å få "blå" egg, med stor hastighet.

 

Maskiner med lav hastighet og kniven festet til en slipestikke, så går det greit å slipe den rette veien. Med slipestikka montert, så har en også mye bedre kontroll på vinklen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...