Jump to content

Siktebilde med åpne sikter - v-skur


luser

Recommended Posts

På rifler med V-skur liker jeg best å bruke perlekorn. Da legger jeg perla i bunnen av V'en. Treffpunktet blir da i midten av det området som kornet dekker.

Hvis skuret er et såkalt afrikasikte med vid / åpen V, er det en fordel med en senterlinje i sølv eller gull for raskere sentrering av kornet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel delte meninger om dette, men tradisjonellt skal kornet ligge nede i bunnen av V-en når en snakker om safarisikter ihvertfall. Disse var også ganske grunne, og dette gir bedre oversikt over målet enn om en legger toppen av kornet jevnt med toppen av baksiktet.

 

Nå har jeg ikke jaktet med kun åpne sikter på årevis, men de to jeg har med åpne sikter er ihvertfall innskutt med kornet i bunnen av baksiktet, og for meg fungerer dette helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Det er et slags orange plastperlekorn, veldig åpen og grunn V og hvit senterlinje langs skinna. Kan sikkert kalles et safarisikte uten at jeg er noen ekspert på slikt :oops:

 

Da høres det ut som om det ikke er på jordet å legge kornet i bunnen av V-en. Det virker naturlig selv om jeg er vant til at det skal ligge høyere fra den gang jeg skøt med pistol. Ny innskyting av åpne sikter på gang (har kikkert i QRW-montasjer som er innskutt)

 

Takk for svar!

 

/l

Link to comment
Share on other sites

Kornet flush med kantene på baksiktet og rullende blink er supert ved pistolskyting :wink:

Men ved jaktskyting blir forholdet noe annet, og det er nok ikke for ingenting at engelskmennene utviklet safarisiktet med kornet i bunnen av skuret og gjerne som Tembo sier, ei sølv senterlinje på baksiktet.

 

Dette er siktene på min Ruger 375, og her passer forsiktet i bunnen av v-en, perfekt.

 

Ruger375baksikte.jpg

 

Ruger375forsikte.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...