Jump to content

Vurderer Norsk elghund grå.


Centerklase

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på veldig mye :)

 

Jeg vurderer å skaffe meg en NEG, men jeg har egentlig ingen planer å jakte med den. ( Huff nå banner jeg i kirka eller?)

men jeg vet at den har et stort "JAktbeov". men jeg sitter med tanken om at det kan vel være mulig å simulere jakt med lker eller blodspor?

 

 

jeg vil også prøve å få den godkjent som ettersøkshund slik at jeg kan leie den ut sånn at den da kanskje kan få utløp for sine naturlige behov?

 

Hva sier dere?

 

vil en NEG trives med å være en turhund/familiehund som sjeldent/aldri får jaktet ?

Link to comment
Share on other sites

Antar at utseendet er viktig mtp at du vil ha en renavlet jakthund med alt det "negative" det vil føre med seg om du vil ha den som ren selskapshund?

Kikka på Keeshond ?

Mye likhetstrekk med NEG men avlet frem som selskapshund i moderne tid og mangler sansynligvis elghundens

jaktegenskaper.

 

Personlig så synes jeg at det er egoistisk å kjøpe en rein jakthund og ikke la den bruke instinktene sine!

Hund kjøper man etter egenskaper man har behov for og lar utseendet komme som god nr.2 :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg eid NEG personlig og de jeg har kjent har blitt jakta mye med!

Men ser ikke helt poenget med å anskaffe seg en fullblods jakthund for å konvertere den til selskapshund

når det finnes over 350 selskapshundraser som er avlet frem til det du vil ha hunden til :)

Skjønner at det må være utseende da men masse flotte spisshundraser som har mindre jaktegenskaper og som er bedre tur og selskapshunder :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med E.J. Ikke kjøp jakthund om du ikke skal jakte, hundeholdet kan dessuten bli mer utfordrende enn det trenger å bli. Unntaket er om man tar over en hund som omplasseres grunnet manglende jaktlyst. Spor er fin trening for alle hunder - men erstatter ikke jakt.

Hva skal dere egentlig bruke hunden til, er det ren sofakos, og spaserturkompis, eller er det også aktuelt med trekk/kløv på tur ?

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til jaktlagene rundt deg men de jeg kjenner sitter med egne hunder.

For oss hundemennesker så betyr hundebiten vel så mye (om ikke mye mer) enn selv å få skutt!

Og for å komme med i ett jaktlag som utenforstående med hund så tror jeg at den hunden må være utrolig bra.

 

Har du trent opp en elghund noen gang?

Har du snakka med noen elgjaktlag ang dette før du kjøper hunden?

En annen ting er at få oppdrettere som avler frem topp elghunder (noe du sansynligvis bør sitte med for å komme med i ett jaktlag) neppe selger til personer som ikke jakter selv!

Lovnaden om å bli med i jaktlag o.l er noe mange oppdrettere sikkert har hørt før og som de fleste stiller seg tvilsomme til (uten at jeg her påstår at du ikke vil prøve å komme med i ett)

 

Tipset fra Vannebo om å prøve å få kjøpt en elghund med dårlige jaktegenskaper er ett topp tips spør du meg :)

Du får en mye enklere hund å ha samt at bikkja får ett godt hjem der den er mye ute på tur :)

Og elgjegern som er missfornøyd med bikkja får noen kroner i lomma og bedre samvittighet

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp elghund hvis du ikke jakter. Ingen sportrening eller leking vil bli noe substitutt for en slik hund. En ettersøkshund blir godkjent sammen med fører, altså kan du ikke bare låne ut hunden til andre uten at de har gått gjennom godkjenningen sammen med hunden din. Dessuten brukes nok elghund ofte løs på ettersøk, og dette mestrer ikke hunden uten trening. Ang. jaktlag har du fått godt svar allerede.

 

Har du for eksempel tenkt på at dette ville vært en selskapshund som du må ha i bånd året rundt? Jeg kan love deg at det hadde vært en evig kamp å holde en elghund i nærheten av deg dersom den går løs på tur. Selv har jeg drivende hunder, og jeg ville aldri hatt hunder som skaper så mye ekstra arbeid dersom jeg ikke hadde hatt nytte av dem. Da hadde jeg gått for en hund som er skrudd sammen annerledes mentalt.

Link to comment
Share on other sites

Her har du blitt frarådet av mange, og det er bra. Jakthunder er konstruert for å jakte. Den bryteren er ikke enkel å slå av. Min erfaring med jakt hunder er at de må og skal brukes til det de er avlet til. Rådet fra Vannebo er godt, dersom du absolutt vil ha en NEG så er det en brukbar løsning.

Spor og spor trening er bra for alle hunder.

Hunder som skal brukes som proffe ettersøkshunder krever mye arbeid, og det krever mye av deg. Har jobbet mye med slikt. Nå driver jeg med en TJT (Tysk Jakt Terrier). Det innebærer blod spor . og ferskspor trening med regulære mellomrom.

Har du en god hund så blir du muligens invertert inn i et jakt lag, men jeg hadde ikke tatt med meg en hund uten at føreren og var jeger med alle papirer i orden. Erfaringen min er at jeg som hundefører også ofte er den som kommer på skuddhold av dyrene.

 

Lykke til uansett valg av hund.

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg gråhund , om det er det du vil ha. Ser jo du ønsker deg en "ordentlig" hund og da er ikke NEG feil. At en slik skal ha et verre liv som familie, tur, selskapshund eller what ever 52 uker i året, enn en jakthund som står lenket i fjøsveggen eller går i en hundegård 50-51 uker i året og brukes en til to uker på jakt, har jeg ikke noe tro på.

 

Jada, jeg har hatt tre gråhunder selv og skal nok ha det igjen. Utmerket familiehund, men kjerringa er ikke begestret for all ulla som ligger igjen innomhus. Gidder en å bruke noe tid og ressurser på dressur forsvinner heller ikke bikkja over alle hauger straks den er løs heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...