Jump to content

Ujevnt trykk


Karl Anton

Recommended Posts

Jeg ladet 6,5x55 med 160 grains Woodleigh framfor 44, 5 grain N560 med cci standar tennhette. Den ladningen hadde en snittfart på 755ms med bånn på 749 og topp på 762. Litt høyt trykk på toppene så jeg backet 0,5 grain og fikk en snitt på 749 med bånn på 741 og topp på 769. Toppene er fortsatt for store og avvik på fart er 18 ms. Jeg backer ned til 43 grain når er snitt 760 og bånn 745 med topp på 780. Hva gjør jeg?

Link to comment
Share on other sites

Bytt tennhetter. CCI 200 (som jeg tror du har) er i grenseland på hva som fungerer greit i 6,5x55.

Dette siste er jeg helt uenig i. CCI 200, og andre vanlige tennhetter fungerer utmerket i 6.5x55 - det er kanskje den vanligste tennhetta i DFS, hvor majoriteten av 6.5x55 skudd skytes. Jeg bruker både CCI 200, Fed 210 og Fed 215, i flere kalibere. Fed 215 gir mer fart/mindre temperaturavhengighet når det er kaldt, det er bortimot eneste forskjellen.

Uavhengig av det så kan det godt hende at det hjelper å bytte tennhetter - men hva med å bytte krutt - prøv N570? Da bør du iallefall klare å få trykket en del ned. Du kan og prøve å endre patronlengden.

Hva slags kronograf bruker du?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har større tro på å bytte krutt, 160 grain i 6,5x55 er tungt. Hva med MRP eller MRP-2?

Har du prøvd det?

 

Den gangen jeg hadde en 6,5 brukte jeg stort sett 139 - 143 -144 grain kuler med N-15. Egentlig en litt smal erfaring med 6,5x55.

 

Når vi snakker om 500 serien til Vv så har jeg sett forskjellige ting med fart og presisjon i andre patroner jeg lader til, i noen tilfeller gjorde det underverk der annet ikke leverte, eller omvendt. Mye munningsflamme i korte løp.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere her på Kammeret som er født og oppvokst med 6,5 og som burde gitt deg et uttømmende råd, norsk nasjonalkaliber som "rømmegrøt:

Jeg er ingen "Guru" på 6,5x55, jeg hadde en begrenset periode med dette kaliberet. Det som slo meg først var om du hadde en hundeførerutgave med kort pipe + 500 serien til Vv, (merk kort pipe, 60 cm. er grei lengde for 6,5.) Dobbeltrifle = vi snakker ikke om innertier på 300 meter, du driver med jakt, ikke jakt på tittelen "Skytterkonge".

Tregt krutt kan med fordel utnytte magnum-hetter i streng kulde. Settedybden kan med fordel være kort (friflukt) for topp presisjon til konkurranseskyting.

Friflukt, for jaktbruk i ditt tilfelle finner du ikke paradiset med å flytte kula inn eller ut en millimeter.

 

Min erfaring med mange ulike kalibere er: Skift over til annet krutt - tennhette er ikke så følsomt til ditt bruk, du driver ikke med benkrest . De største forskjellene får man ved å prøve annet krutt enn å variere på ladning - variere på settedybde - variere på hetter. Prøv annet krutt. Jeg har sett topp resultat med å gå over på Vv-500 serien og samtidig i noen tilfeller fiasko. Nøkkelen ligger i valg av krutt. Det er en kostbar jobb med kostbare kuler og krutt. Er jobben gjort så er du i mål. Kjenner du noen i din krets som vil hjelpe, kjøp eller få en liten dose kruttsort til testing, så slipper du å kjøpe en hel boks av hver.

Med flere av mine rifler har jeg gitt opp å få til en bestemt kruttsort med en gitt kule. 160 grain er tuuuungt i 6,5x55., men det går.

 

Edit, jeg er klar over at du er opptatt av å stabilisere hastigheten og ikke topp fokus på presisjon. Kontroll på trykk.

 

Ellers er det flere gode råd i denne tråden som snakker hetter og kruttvalg.

Link to comment
Share on other sites

Dobeltrifle er ofte en utfordring for selv de mest garvede. Det krever mye prøve og feiling før man kommer i mål.

Noen er kresne på både kuler og kulevekter, samt krutt. Når man endelig finner en ladning som fungerer ender det ofte med et "ekteskap" med komponentene, og så man blir trofast der. Dobeltrifler er sære.

Noen av dem er så sære at skudd nr.2 bør komme senest innen 6 - 8 sekunder før varmegangen sprer seg fra løp nr.1 og når løp nr.2. Dette for å samle innenfor ca.6 cm. på 100 meter.

 

Etter det jeg har lest, egen erfaring har jeg ikke, men det har vel trådstarteren eller andre her inne? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...