Jump to content

Forventet hastighet fra 6,5x284


Carl

Recommended Posts

6.5-284 gir mellom 25 og 40 m/s (kanskje 50) mer enn 6.5x55, når begge er ladet til det "begynner å skje ting". Dvs ca. samme trykk, og det som er std. trykk i -284. Ser en på ladedata, så er det litt større forskjell, siden standardisert makstrykk er en god del lavere i 6.5x55. Makstrykk i 6.5-284 er igrunnen temmelig nær det som ER maks, og en er vanligvis ikke tjent med å "atomlade" denne langt forbi oppgitte data - slik som endel rutinemessig gjør i 6.5x55. Dette gjør at forskjellen i virkeligheten er mindre enn mange forventer, ut ifra å lese ladedata.

Uansett. du kan forvente omlag samme hastigheter i 60cm pipa, som folk får i 70cm piper i 6.5x55, sånn omlag 900m/s med 9g kuler, kanskje ofter litt mindre enn litt mer, men deromkring.

 

Det foreligger 2 spesifikasjoner på 6.5mm løp - du har de veldig romme "Sauer" type løp, med riflingsdiameter 6.75-6.76 (eller mer) og brede eller veldig brede bommer, og du har "amerikanske" løp, med riflingsdiameter 6.72 og deromkring, og med smalere bommer. Ladedata skiller en god del mellom disse. S&L benytter såvidt jeg vet en std. som er nærmere de "nordiske" løpene, og tåler endel mer krutt enn amerikanske data tilsier - med tilsvarende lavere hastigheter. Ignoranten kan sikkert sette meg grundig på plass her...

Siden enkelte benytter korte låskasser til denne patronen vil en også finne ladedata tilpasset dette, selv om den offisielle versjonen skal ha lang kasse, og har satt kula langt ut.

 

65x284.png

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har ein anna 6,5 magnum. Nemlig 6,5*06 og denne gir hinsides hastigheter viss man følger ladeboken. Her er ett LW løp. Og det er trangere enn sauer løpa som er på baneriflene våra. Viktig å være obs på desse forskjellane. Eg var det ikkje. Og det kunne gått ille om et ikkke alltid starter på minimums ladninger når eg begynner me nye løp eller cal....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
6.5-284 gir mellom 25 og 40 m/s (kanskje 50) mer enn 6.5x55, når begge er ladet til det "begynner å skje ting". Dvs ca. samme trykk, og det som er std. trykk i -284. Ser en på ladedata, så er det litt større forskjell, siden standardisert makstrykk er en god del lavere i 6.5x55. Makstrykk i 6.5-284 er igrunnen temmelig nær det som ER maks, og en er vanligvis ikke tjent med å "atomlade" denne langt forbi oppgitte data - slik som endel rutinemessig gjør i 6.5x55. Dette gjør at forskjellen i virkeligheten er mindre enn mange forventer, ut ifra å lese ladedata.

 

 

Sitter å ser på VV sine ladedata for 6,5x47, 6,5x55SKAN og 6,5-284. For 120grs scenar L er ikke uventet 6,5-284 det kaliberet som gir høyest utgangshastighet (maxladning) med 956m/s. Deretter følger 6,5x55 og 6,5x47 med hhv 932m/s og 895m/s. Syntes det er overraskende at forskjellen ikke er større mellom 6,5-284 og 6,5x55. Brukte N570 (svakt komprimert) med 120grs scenar L i 6,5-284 i fjor og v0 på 990m/s. Ladningen ligger iflg QL godt innenfor og etter 3 omladninger har jeg fortsatt ikke merket noen tegn til overtrykk. Har tidligere registrert at VV i stor grad har sluttet og operere med komprimerte ladninger. Mulig jeg er på jævlig tynn is her men er det slik at VV ikke helt klarer å utnytte potensialet til en del kalibere fordi de kun holder seg til kruttyper som gir godt samsvar mellom trykk/hastighet uten at en må komprimere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...