Jump to content

Nybegynner knivmaker


sogg

Recommended Posts

Hei!

 

Har sett endel filmer på Youtube og har lyst til å prøve meg på å smi kniver selv.

Har noen spørsmål:

 

Hvor får jeg tak i greie knivstål og hvilke typer stål er gode for en nybegynner å jobbe med?

Hva trenger jeg av utstyr? Ser de fleste på nettet bruker belteslipere, men de som jeg kan finne er jo helt urimelig dyre. Fungerer det med Tormek sine slipestenmaskiner til dette eller er dette mer til finsliping av egg? Tenker jeg i starten tar den tunge måten med filer og baufil som jeg har fra før og oppgraderer etterhvert.

Er det forsjellige herdemetoder for forskjellige ståltyper? Er relativ blank på typer stål, herding og anløping. Tenkte å lage en liten gassmie med ildfast stein til jobben. Men hvordan vet jeg at jeg har truffet riktig temperatur?

 

Det jeg tenker å lage i første omgang er en brukskniv til tur som tåler endel hardt bruk. Trenger ikke være rustfritt.

 

Takk for hjelp!

 

Hilsen Sogg

Link to comment
Share on other sites

Sök på Walter Sorrel på youtube och du skall finns goda instruktionsfilmer

 

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... al-pid2705

För en variant av stål.

 

http://www.si-knives.se/?a=prod&c1=Kniv ... akaren&c3=

 

http://mixfishing.se/sv/knivmaterial/stal/

 

Så det är bara att rengöra filen och hitta stilen. C

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvor får jeg tak i greie knivstål og hvilke typer stål er gode for en nybegynner å jobbe med?

Er det forsjellige herdemetoder for forskjellige ståltyper? Er relativ blank på typer stål, herding og anløping. Tenkte å lage en liten gassmie med ildfast stein til jobben. Men hvordan vet jeg at jeg har truffet riktig temperatur?

 

Det er enklere å herde ulegert og lavlegert stål, og disse er også seigere og mer robuste, så best å holde seg til de. Rustfrie stål krever høyere herdetemperatur og lenger holdetid, så disse er best å herde i skikkelig herdeovn.

De fleste lavlegerte og ulegerte stål kan herdes op rundt 800 C og kjøles i olje om de er lavlegerte og i van om de er ulegerte. Deretter må de anløpes på rundt 200-250 C to ganger i 2 timer. Anløpningen kan gjøres i en vanlig stekovn.

 

Temperatur under herding blir ofte vurdert ut ifra fargen, men det krever at det er rimelig mørkt og at du har litt trening.

Stålet vil bli umagnetisk på en temperature litt lavere enn herdetemperaturen, så det kan være til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på noen av filmene til Walter Sorrells og der anbefaler han noe som heter 1095, 1075 høykarbonstål og O1 verktøysstål som skal være lette for en nybegynner å jobbe med. Er dette det samme som ulegert og lavlegert stål? Virker som om i filmen på Youtube at det er samme "lette" herdemetoden som du beskriver. Har prøvd å google, men finner ikke helt ut hva dette tilsvarer i Europeiske stål.

 

Merker jeg må kjøpe meg en bok og to om metallurgi..

Link to comment
Share on other sites

Har sett på noen av filmene til Walter Sorrells og der anbefaler han noe som heter 1095, 1075 høykarbonstål og O1 verktøysstål som skal være lette for en nybegynner å jobbe med. Er dette det samme som ulegert og lavlegert stål? Virker som om i filmen på Youtube at det er samme "lette" herdemetoden som du beskriver. Har prøvd å google, men finner ikke helt ut hva dette tilsvarer i Europeiske stål.

 

Merker jeg må kjøpe meg en bok og to om metallurgi..

 

Ikke sett så mye på de, siden det er en god del simplere enn det jeg holder på med.

Stål som 1095 og 1075 vil være de enkleste stålene å herde siden de er rene karbonstål. Dette er amerikasnke stål og er ikke lett å få tak i her, men stål som UHB20C ("20-stål"), UHB15C ("15-stål"), SS1770 og SS1778 vil være tilsvarende.

O1 er lett å få tak i, men det er dyrere og er mer krevende å herde. Det er også sprødere og mye vanskeligere å få en god egg på, så det er bedre å gå for et av de andre ståla.

 

Det er ikke lett å finne fagbøker som passer når man har lite forkunnskap, da de gjerne går inn på mekanismer som skjer i stålet, men det er noe litteratur som er retta mot smeder som kan være lettere å forstå.

Link to comment
Share on other sites

1075/1095 er ulegerte karbonstål, O1 er et lavlegert verktøystål. Skille mellom lav- og høylegert ligger mellom 5 og 10% legeringsemner. De høylegerte er typisk rustfrie stål etc.

Skillet går på 4-5% legeringselement, og de fleste verktøystål går også i kategorien høylegerte.

Høylegerte stål har så god herdbarhet at de vil ta herding ved kjøling i luft.

 

Artikler om knivstål på nett er som regel skrevet av personer uten noen kunnskap om temaet, og inneholder mye feil, så vær svært kritisk med innholdet. Det meste stammer fra synsing fra groupies og drøye salgsargumenter.

Link to comment
Share on other sites

Skillet går på 4-5%

Jeg har sett litt varierende tall på dette, men du har vel rett (som vanlig).

 

At det er mange dårlige kilder på nett har du rett i, men de beste er ofte litt for tekniske for en begynner. Så lenge en ikke låser seg fast i absolutte sannheter kan enkle oversikter være et greit sted å starte, selv om de har sine mangler. Heldigvis finnes det også mye god info på nett. Her er en jeg har sansen for:

 

Heat Treatment of Steel from Machinery's Handbook, 1924 edition

http://web.archive.org/web/201112101902 ... reat0.html

 

Nå har ikke jeg greie på kniver, men enkle karbonstål er nok et fornuftig sted å starte. De er rimelige, enkle å herde og gir lett en skarp egg. De mangler vel en del mtp seighet etc, men når en forstår begrensingene til de enkle stålene er det også enklere å vite hva du vil ha ut av et stål.

Link to comment
Share on other sites

Artikler og bøker retta mot maskinister/mekanikerer holder gjerne bede nivå enn de mot knivmakere, samtidig som de ikke krever så mye forkunnskap, så linken til Erlend Meyer er nok et greit utgangspunkt.

 

Enkle karbonstål kan være ganske seige med rett varmebehandling, samtidig krever de mindre holdetid, så disse er de best egna til nybegynnere og herding uten skikkelig herdeovn.

Det kan være fristende å gå for et stål som høres mer fancy ut, men uten nok erfaring vil resultatet bli dårligere enn ved en enklere stål.

Link to comment
Share on other sites

Stål som 1095 og 1075 vil være de enkleste stålene å herde siden de er rene karbonstål. Dette er amerikasnke stål og er ikke lett å få tak i her, men stål som UHB20C ("20-stål"), UHB15C ("15-stål"), SS1770 og SS1778 vil være tilsvarende.

O1 er lett å få tak i, men det er dyrere og er mer krevende å herde. Det er også sprødere og mye vanskeligere å få en god egg på, så det er bedre å gå for et av de andre ståla.

 

Da er UHB-20C stå og litt diverse l bestillt fra Sverige. Gleder meg til å begynne med slipinga ;D :D

Link to comment
Share on other sites

Da er UHB-20C stå og litt diverse l bestillt fra Sverige. Gleder meg til å begynne med slipinga ;D :D

20C er egentlig vannherdende, men mange bruker olje for å unngå sprekker ved kjøling. Olje vil fungere, men det må være en hurtigkjølende olje, og du får ikke en fullstendig herdestruktur. Regner med du ikke vil kjøpe herdeolje med en gang, så da kan du prøve med rapsolje.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kjekt å finne en tråd om akkurat det jeg lurer på også, med utfyllende svar. Jeg er nok litt lenger unna plass til å jobbe med dette enda, men lurer på hvor dere kjøper mindre kvantum med knivstål, og hvilken maskin (belte/rund) dere anbefaler for å komme igang?

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...