Jump to content

7.92x57 Spørsmål.


Bunkeren

Recommended Posts

Hei. Denne er til dere med mer viten enn det lille jeg har, på temaet 7.92x57mm.

På bildet er den til v. en Smk-H (med tidlig merking?)

Den i midten er en S.m.E., men den til høyre, hva er det? den virker ikke ha tysk merking.(tsjekkisk?)

Den har iallefall sort ring rundt tennhetta og krom-farget prosjektil.

Informasjon mottas med takk. :smile:normal_20160601_201045.jpgnormal_20160601_201811.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På 80-tallet hadde HV store problemer med funksjoneringen i MG34 som var bygget om til 7,62nato via 30-06. Ved nærmere sjekk mot en original tysk verkstedhåndbok ble det klart at nesten ingen dimensjoner på små viktige slitedeler lå innenfor toleransegrensen. For å rette på dette fikk vi låne noen originale MG34 (og en MG42 :-) ) urørt av norske bøssemakere av Forsvarsmuseet. Det ble laget en rapport om hva som burde gjøres med HV's hyggespredere uten at noen høyt oppe brydde seg om det.

 

Imidlertid var det de originale 7,92-mg'ene dette dreier seg om. Bare for å si det; 7,62nato/147gr kan ikke måle seg med 8x57 med 196gr Ss ammo i beltematet utgave. Vi skjøt mye med disse. Når vi i tillegg fikk instruksjon av noen som hadde vært med på "total krig" gikk det opp et lys hvorfor MG42 var konfigurert som den var. Det er dessverre ikke lov å beskrive det på dette forum. For moro skyld trimmet vi 42'en for å se hvor fort den kunne gå. Med en forbudt del i sluttstykket, trang dyse og stramme nye fjærer alle steder klokket vi den til 1550 skudd i minuttet med Ss-ammo. 1,9sek på 50 skudd fra stormbox.

 

Det som er interessant er at engelskmennene nå har kopiert 7,92 Ss mg-ammo i 7,62nato. De bruker 170gr Lapua LockBase knallhardt ladet i sine mg'er. Denne ammoen er også glimrende til langhold i boltrifler.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den tsjekkiske er med S-prosjektil, svart ringfuge på tennhette, sS har grønn.

 

Smk-H 'en finnes også med nikkelmantlet prosjektil fra samme fabrikk.

 

Derimot tviler jeg på at den i midten er en SmE-lg , ingenting tyder på annet enn vanlig SmE. :?:)

Link to comment
Share on other sites

Derimot tviler jeg på at den i midten er en SmE-lg , ingenting tyder på annet enn vanlig SmE. :? :)/quote]

 

Fillern.....! Nå må jeg stryke en fra lista mi. -Ser ut som du har rett angående "lg"

Sånn går det altså når man kjøper noe i god tro og ikke gjør hjemmeleksene sine. :trist:

Selgeren sa at det er belegget på kula og mrk på esken som forteller at det er "lg" ,men det viser seg at disse ikke har noe farge i bunn. Min har jo da en blå ring......... S.m.E.

 

Trenger den boka nevnt over her kjenner jeg. -noen som har en til overs? (og en S.m.E-lg) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 7 years later...

Trenger litt hjelp til tolking av bunnstempel her:

Nå er 7,90x57 eller 7,92x57 to ulike patroner hvor kulediameteren er forskjellig, også prosjektildesign. Disse tyske mauserpatronene er et svært omfattende samlerområde, et samlerområde jeg ikke samler dypt på. Likevel er det gøy og interessant med militærpatroner fra Europas stridende parter rett før og under første verdenskrig, ikke ofte en snubler over militære patroner tilknyttet fra disse dramatiske årene 1914 -1918. 

 

DM: Deutsche Metallpatronenfabrik eksisterte fra 1889 til 1896 hvor de ble endret til dannelsen av DWM, Deutsche Waffen und Munitionsfabriken. DWM overtok lagrene av DM-hylser og produserte patroner med dette bunnstempelet til etter 1900. De som kjenner til denne tyske mauserpatronen er klar over at patronen ble endret til 7,92 kaliber i 1905 hvor de gikk over til spisse kuler i .323" diameter mot 1888 modellen som har diameter .318". Så selv etter 1905 var fortsatt modell 1888 patroner i bruk militært. 

 

8x57 er et gigantisk område innen bunnstempler - hylselegeringer - kuletyper - produsenter på hylser -  krutt  osv. For dem som er opptatt av dette kan de drive på i en menneskealder på å samle, jeg er ingen ekspert.

 

Hva er E17?

SAA 4330.JPG

SAA 4330 bunst..JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

De Tyske bunnstemplene fra føste verdenskrig kan være en Ganske tett jungel å orientere seg i da de forskjellige fabrikkene hadde litt forskjellig måte å gjøre ting på, og dette forandret seg i tillegg underveis.

 

E17 = E -Eisen, for stålhylse  17 - årstall.

Det som du refererer til som 8, er egentlig en "S" for "S-Patrone" hvor S'en står for "Spitzgeschoss" med kulediameter .323

12 er for måned.

 

Her er noen varianter av samme type bunnstempel på kobberbelagte stålhylser.

Den til H er en exerser patron i stål fra 1916 (E16) Den har to S'er, hvorav kl12 viser S for Munitionsfabrik Spandau, og den andre S-patr.

20231105_150647.jpg.61399399d9cdd6e861c364d000390080.jpg

20231105_150526.jpg.a6fbdf4a517f03d78943693b14e56783.jpg

Litt tilleggsinfo er at de 4strekene over bunn eller X tilsier at disse er/var egnet til MG i tillegg til gevær.

Og de mest observante ser at det er noen prikker etter DM kl12 -3stk til V og 4stk i midten. Det er merking for å identifisere produksjonslinjene i fabrikken. Funnet kun på stålhylser og fra kun 6fabrikker. C, D, G, RWS, PMF og UN. (ref. G.Chubbuck)

 

Den store sirkelen som går over all merkingen er etter det jeg klarer å finne ut en  indikasjon på at patronen er omladd. Det kan bekreftes ved at bunnstempelet viser en S-Patrone, men er ladd med en "88"kule med dia. .318 . I tillegg har den i midten en kule m blyspiss og den samme ringen i bunn.

 

Det kan være at D.W.A. ladet om militære hylser med .318 kuler solgte som Jagdpatrone 8mm/88 -komersiell ammunisjon etter vk1. 

Militærkaliberet med .323 kule ble jo etter krigen underlagt strenge restriksjoner.

( D.W.A. -Deutche Werke AG- ble etablert Des.1919 for å styre de tidligere Tyske militære produksjonsfasilitetene, til å forandre produksjonen mot det sivile markedet. Dette for å holde fabrikker og arbeidsplasser igang. Det var 13 fabrikker under dette navnet i noen få år utover 20tallet hvorav ammunisjon var en kun liten del av totalen.)

 

Dette var bare littt om temaet, men håper det kan gi noe info.

 

Bunkeren

 

 

 

 

 

Edited by Bunkeren
Edit.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Endelig kom du på banen @Bunkeren, du studerer en del 8x57 vet jeg.

Når det gjelder mitt eksemplar M/88 som du har maken til så har den .318" diameter kule. At den den er omladd regnet jeg med også p.g.a. den hele sirkelen rundt bunnstempelet. 

Bunkeren skrev (18 timer siden):

Det kan være at D.W.A. ladet om militære hylser med .318 kuler solgte som Jagdpatrone 8mm/88 -komersiell ammunisjon etter vk1. 

8x57 patroner etter første verdenskrig for sivile, når? Som kjent var Tyskland bundet av Versailles-traktaten etter denne krigen. Tyskland fikk beholde et begrenset antall Mausere i 7,92x57 for militære og et begrenset antall soldater, i tillegg fulgte det med en rekke andre begrensninger innen tysk industriutvikling. Som en direkte følge av traktaten fikk ikke sivile lov til å ha 8x57 kammer i våpen. Derfor kom 8x60 Mauser og 8x60 S Mauser i 1920-årene. Tyskerne ignorerte traktaten suksessivt frem mot slutten av 1930-årene hvor 7,92x57 igjen ble implementert i private våpen. Samtidig i 1938/39 ble det bestemt at .318" boringen i piper skulle avvikles å produsere. Jeg har lest et sted at det har forkommet noen få nyproduserte kombivåpen på gamle løpsemner .318" etter 2Vk. 

Den heller ikke ukjente 8x64 Brenneke ble introdusert i 1912 og kom samtidig i begge diameterne .318" og S-.323"., så disse ble ikke berørt av traktaten. Som du nevner @Bunkeren, bunnmerkinger fra Tyskland er en tett og innviklet jungel.

8x57 IS a.JPG

8x57IS b.JPG

Synd vi ikke har sett originalesken til denne omladde M/88 patronen, den kunne forklart litt mer. 

 

857 a.JPG

857 b.JPG

8x60 s.JPG

8x60.JPG

.318.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...