Jump to content

Kule i 7 mm (7x64)


Slash

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen med erfaring (eller kunnskap) som kan anbefale ei kule i 7x64 til jakt?

Skal hovedsaklig brukes til hjort, rein og rådyr her hjemme, men mulig den prøves på elg også. Forhåpentligvis blir det hjortejakt i f.eks Skottland om få år.

 

Noen ønsker:

- Homogen/loddet

- Sikker ekspansjon på noe lenger hold enn normalt (ut til ca 400m?)

- Pris: Hadde vært greit om den ikke var altfor dyr, slik at det kan brukes samme ladninger/kule til trening og jakt. Alternativt at det finnes en treningskule med tilnærmet like flygeegenskaper.

 

Klar over at det er vanskelig å få alt perfekt, men regner med noen har kommet frem til noen kompromisser som fungerer.

 

Mvh

Slash

Link to comment
Share on other sites

Accubond LR?

 

Barnes LRX?

 

Jeg har skutt litt med begge, ut til 12-1400m, og de fungerer suverent presisjonsmessig - holdt vel "minute of papptallerken" på 1000m med ABLR - første ladninga jeg prøvde gikk som en stråle. LRX er kilen på riflestigning og fungerer kun marginalt i 1:9", det bør være enten varmt eller høyt, eller helst begge deler - jeg bytta den ut når jeg oppdaga at den er upålitelig i kaldt vær, og lagde ovale huller i skiva. Men når den flyr, nice... Fin virkning i dyr, litt dramatisk på kort hold kanskje.

Kun et dyr med ABLR hittil, fungerte som etter læreboka.

 

ABLR inn fra venstre her. Rådyrbukk, 100-120m

1B5AA76E-08BF-4289-ADC7-869A8C954497_zpsey2euzsl.jpg

 

ABLR er vel (marginalt) billig nok til å trene med om en ikke skyter for mye - men i min erfaring går 180gr Scenar L veldig likt. Selvsagt noe avvik i kulebane lenger ute, men samme treffpunkt et godt stykke bortover.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til ditt formål burde de fleste loddete kuler være godt nok. Distanser til maks. 400 m krever vanligvis ingen spesiell konfigurerte kuler med høy BC. Meget viktig er en fornuftig ekspansjon, og pga. det skulle prosjektilen ikke være for hard. Oryx eller RWS EVO er et godt valg i så fall. Personlig så tror jeg at du burde ta en titt på noen av de konvensjonelle kulene som holder godt sammen. De leverer nemlig både veldig god presisjon og nesten alltid tilstrekkelig med ekspansjon også over lengre distanser. Bare fordi det promoteres loddete kuler overalt må dem faktisk ikke være bedre ... Sierra Game King (SGK), Hornady Interlock eller RWS - H - Mantel burde være ypperlig pluss at de er rimelige også. Bruk Sierra Match King (SMK) til trening, og du får alt med en gang.

 

Selv om 7 x 64 er en veldig sprek patron og hastigheter fra over 900 m /s intet problem med litt lettere prosjektiler (140 - 150gr), så har homogene en tendens til å reagere som helmantel når avstanden overskrider 250 - 300 m. Jeg anvender dem ikke på avstander over 200m. I hvert fall ikke på mindre kløvvilt. I 7 x 64 finnes mange ferdigrullete med homogene kuler, f.eks. Barnes VOR - TEX med sin TTSX, Hornady - GMX, RWS HIT (optimert TTSX med boat tail) m.m. Jeg vet ikke hvor du får kjøpt disse i Norge, men det er verdt å prøve. Har du funnet det som går bra i din rifle, så måler du COL for å gjøre fremtidig hjemmelading litt enklere!

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv en 7mm Rem.Mag og de er sånn ca like +/-

 

Ville testet Nosler Accubond 140 & 160grs. Jeg har brukt følgende:

140grs: Rådyr, Hjort

160grs: Rådyr, Hjort, Svartbjørn

 

Skal du etter elgen ville jeg gått for 160grs. Men er det Rådyr og Hjort du jakter mest, ville jeg gått for 140grs kule.

Jeg har med vilje testet skuddplassering på rådyr og hjort med midt i bogen, høyt i bogen, bak bogen osv... På varierende avstand.

Uten tvil er det mest knall & fall med 140grs kule. Når jeg har brukt 160grs så har de gått fra 0 til 35mtr.

Men ved 140grs kule så er det 0-5mtr og oftest knall&fall

 

Når kula er enkel å få til å gå godt, og priset nogenlunde vettug. Så forsker ikke jeg noe mer i min 7mmRM

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en universal kule til de viltslagene du nevner er 160grs det naturlige valget.

I min 7x64 er jeg glad i loddede kuler, av relativ konvensjonell oppbygging.

Alt fra Nosler Partition, woodleigh, Rhino osv har fungert bra. Nosler Partition er jo ikke loddet, men den har fantastiske flyve-egenskaper og fungerer godt i 160grs versjonen fra 50 - 300 meter.

Hvis holdene blir kortere kan det fort bli endel søl..

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker opp tråden jeg har laGa om kuler i 7mm finner du mye slaktebilder av vilt skutt med 168 ablr. De gir en helt fantastisk effekt den ligger under storvilt.., selv om kula tilsynelatende ikke treffer rygg, det går trolig splinter opp i rygg som lammer dyret. Jeg har aldri hatt så mye knall og fall som etter jeg begynnte å bruke denne. Slakta blir som normalt.

 

Å anbefale noen den j... Oryxen når de skal skyte vilt ut til 400m blir som å anbefale opprørsgruppene på Gaza til å gå over til å kaste bomull istf gråstein..

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Her var det kommet mange gode svar! Takk :)

Har kikket litt og vurdert Accubond selv også. ABLR er ny for meg , hvem forhandler denne?

 

Til elg har jeg ei pipe i 9,3 som blir brukt. Tanken bak å nevne elg var muligheten for å teste, bare for å ha skutt en elg med denne pipa og. Eventuelt nytte den hvis det skulle være noen åpne poster på store flater e.l.

Tenker vel at om kula holder til stor hjort, bør det ikke være problem til elg heller, men med fortsatt 9,3´n som primærvåpen. Så som dere forstår, ikke legg så mye vekt på dette med elg.

Det er rådyr (bukkejakt), hjort (natt- og "fjelljakt") og rein som blir hovedformålet med denne pipa.

 

Ser flere nevner Accubond i forskjellige versjoner. Hvis en konsentrerer seg om rådyr/hjort/rein er kanskje 140grs ei grei vekt?

Prismessig ligger vel denne til rundt 10kr/stk, - i grenseland for treningspatron (for min del). Noen som har rimeligere alternativer som kan samsvare til trening (tenker da "flygemessig" sett), slik at man kan få trene litt på å skru på tårnet :)

Ser ABLR 168grs og Scenar L 180grs er nevt som kandidater.

 

Mvh

Slash

Link to comment
Share on other sites

ABLR (AccuBond LongRange) blir levert av de som har Accubond. De bør kunne skaffe ihvertfall

 

Når det gjelder 140 Accubond på rådyr, så ble det spurt og kommentert av Gamekeeper i Skottland om hvilken kule jeg brukte. Da det var meget fine slakt. Der felles det ca.500 rådyr iåret

Link to comment
Share on other sites

Takk!

Ja, fant de nå hos Jaktdepotet. Var faktisk noe rimeligere også enn vanlig AB.

 

Flott tråd med kuletester i 7mm Ladebenken! :)

 

Spørs om man skulle prøve seg på 168grs ABLR da. Ingen som har hatt problemer her med tanke på stabilisering/riflestigning (som med LRX)?

 

Hva slags krutt/ladninger bruker dere som benytter denne kula? Samme krutt til 180 Scenar L også?

 

Tillegsspørsmål:

Er det greie hylser på Geco-ammunisjonen? Er det RWS-hylser muligens?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hvis du regner med å skyte dine fleste dyr på "normale" jakt avstander, hadde jeg fundert litt mer på om ABLR er det rette valget. Etter hva jeg har sett av div bilder, virker ekspansjonen og fragmenteringen av kula ganske voldsom. Sikkert fint og flott på lange avstander på rådyr i Scotland da.. Selv jakter jeg med 280 Remington som er tilnærmet identisk med 7x64.

Jeg har bare gode erfaringer med Barnes 140 gr TTSX og 145 gr LRX. Lader begge kulene til rett over 900 m/s og får veldig bra samlinger. Har skutt 21 hjort, 11 elg og tre reinsdyrbukker med disse kulene. Korte fluktstrekninger og lite kjøttødeleggelse på samtlige dyr.

Vet noen er negative til homogen kule på villrein, men hvis bakgrunn er i orden fungerer det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...