Nyati Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Ross Seyfried skrev en del om dette i Handloader. Hardt bly bak, og bløtt i front, slik at kula ekspanderte. Er det noen som har prøvd dette? Eventuelt noen som kan hjelpe meg å få støpt noen kuler på denne måten? Har tang og sizeverktøy. Kulene skal brukes i en 50 Alaskan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 https://http://castboolits.gunloads.com ... nal-Moulds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deerkiller Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Dette har jeg prøvd.Dette er noe alle som støper selv kan gjøre enkelt.Du må ha reint bløtt bly i ei gryte og hardt bly i den andre. Lag deg en blyøse av en tommhylse som har nok bly til fronten av kula du skal støpe .Jeg bruker å lage en som fyller opp til første drivbandet/rilla på kula sett forfra.Støp først tanga di normalt varm og så tømmer du innholdet i hylse blyøsa di i tanga med REINT bly.Vent så ca 20 sekunder til nesepartiet har stivnet og fyll opp med hardt bly. Mykt bly og hardt bly bonder seg godt sammen og du har nå laget en soft nose kule.Oppfører seg litt som Nosler partisjon med at fronten ekspanderer og bakenden holder sammen.Ved pistol hastighet max ladet med N110 krutt (44 mag/265gr kule)vil fronten expandere og bli dobbelt så stor som orginal diameter.Samme kule i 44 mag rifle vil åpne og kvitte seg med front blyet men kulebasen er intakt og gir god gjennomtrenging.Testa på spylervæske kanner.Ikke skutt rådyr med denne kula enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Har ikke testet dette, men følgende prosedyre er beskrevet andre steder: Utstyr/materialer: Støpeblokk A: (Støpeblokken som gir det endelige prosjektilet.). Støpeblokk B: (Støpeblokken som gir subkaliberprosjektilet, som blir blyspissen.). Et volum myk blylegering Et større volum hardere blylegering (Antar at kroppen på prosjektilet har større volum/vekt enn den myke blyspissen.). 1 ) Beregn vekta på den myke delen. 2 ) Skaff støpeblokk "B" som skal gi prosjektiler med vekt som i pkt1, men med mindre diameter enn hulrommet i støpeblokk "A". 3 ) Støp subkaliberprosjektiler av myk blylegering i støpeblokk "B" . 4 ) Smelt et volum med den hardere blylegeringen. 5 ) Støp støpeblokk "A" varm (Produser harde prosjektiler frem til de når god nok kvalitet.). 6 ) Lukk støpeblokk "A" uten å stenge "Sprue Plate" (kutteplaten.). 7 ) Slipp et subkaliber prosjektil oppi støpeblokk "A". 8 ) Hold støpeblokk "A" i smeltegryta til subkaliberprosjektilet smelter (Går antakelig raskere med en eller annen brenner, men da blir det flere ting å holde styr på.). NB! Ikke la det renne bly nedi blokka. 9 ) La blokk "A" hvile ca 10 sekunder på et underlag som er i vater (Vil ha rett delelinje for at prosjektilet skal være så stabilt som mulig.). Den myke blykulen vil da fylle hulrommet for spissen i støpeblokk "A". 10 ) Lukk "Sprue Plate" på støpeblokk "A". 11 ) Fyll resten av støpeblokk "A" med hardere blylegering. Istedenfor å støpe subkaliber kan man klippe blytråd som man veier. Litt mer tidkrevende. Man kan også kjøpe f.eks. .32 Long HBWC-kuler, de er pressede myke kuler. Luftgeværkuler har også uniform vekt, og er legert relativt mykt og veier rundt 15 grains. Da kan man jo telle opp et antall og ha i blokka istedenfor å støpe subkaliber først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyati Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Takk for tips og råd. Er det noen som kan teke seg å støpe noen slike kuler for meg? Jeg mangler desverre smeltegryte og en del annet utstyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.