Jump to content

burris four x long range 3-12x56?


follvringen

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger noen synspunkt på denne kikkerten da jeg tydeligvis ikke klarer og finne noe nevenyttig på egenhånd.

Kom gjerne med for- og imot.. men har ikke budsjett til all verden, så trenger ikke forslag på kikkert til over 8000,- skal bare på elgjakt :)

Ikke at jeg planlegger å skyte på noe lengre hold enn 100-150 meter, men hvor pålitelig er den kulebanekompensatoeren?

 

fyr løs

Link to comment
Share on other sites

Uten å ta stilling til akkurat det nevnte siktet, vil ikke jeg være like kategorisk. Har 1-6, 3-12 og 6-24 sikter innskutt på samme våpen til elgjakta. Det som står på rifla når jeg ikke vet hva dagen vil bringe er 3-12eren. Duger godt på 300 og på 30 m. Holder også en god stund inn i skumringa eller tidlig på morgenen ved behov. Ikke idealsiktet for de korteste holdene selvsagt. Vi har ofte fjordyr av bestemt kjønn, og noen ganger begrensninger på okser ut fra antall spir på tildelinga og da kan det være greit med noe forstørrelse for lettere å kunne fastslå om dyret er skytbart eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Til å avgjøre hva som er skytbart, bruker man håndkikkert.

 

Om man har ferdigheter til å skyte på 300m er det ingen problem å gjøre det med 4x forstørrelse om blinken er en elg. Velger man en 1,5-6 har man til og med 6x. Ingen blir bedre til å skyte bare med mer forstørring i siktet.

 

 

Derimot å skyet en elg i lett trav på 20m er vesentlig lettere med 1x kontra 3x. Selvfølgelig avhengig av terrenget, men jeg vil påstå at så mye som 99% av alle skuddsjanser man får på elg, er på kortere avstand enn 150m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...