Jump to content

Importere knivblad fra USA?


silent hunter

Recommended Posts

Er det noen som veit om det er tillat å importere knivblad frå USA? Har gruelig lyst på diverse kniv-kit fra www.knifekits.com, og lurer derfor på om dette er lovelig...

 

Ikke noe problem det, med unntak av "balisonger" og automatiske kniver.

 

Har handlet mye fra knifekits selv, og de har alltid levert og er som oftest kjappe.

 

www.texasknife.com har også mye av det samme, men også litt andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig dollarkurs for øyeblikket. Venter på bedre tider. :mrgreen:

 

Frakta er ikke noe voldsom kostnad uansett, så sant det du kjøper ikke veier så mye.

(Blir omtrent det det koster å få noe sendt her i landet.)

Vil nesten påstå at det ekstra arbeidet med sambestilling, ikke er verdt det besparelsene. :)

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke no ekspert på kniver etc.

derfor sporer jeg av litt og lurer på om dette kan være et godt kjøp? :roll:

http://www.texasknife.com/vcom/product_info.php?cPath=119_299_315&products_id=592

 

edit: blir jo 156,- +++ det er jo ikke så dyrt

 

Om du tenkte å bruke den som øks til treverk, ville jeg ikke anbefalt rustfritt stål, som den er laget i.

Da heller denne:

http://www.texasknife.com/vcom/product_ ... cts_id=593

 

Men til kjøttøks kan den være grei.

 

Prisen er det ikke noe å si på.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig dollarkurs for øyeblikket. Venter på bedre tider. :mrgreen:

 

Frakta er ikke noe voldsom kostnad uansett, så sant det du kjøper ikke veier så mye.

(Blir omtrent det det koster å få noe sendt her i landet.)

Vil nesten påstå at det ekstra arbeidet med sambestilling, ikke er verdt det besparelsene. :)

 

 

dette med frakt stemmer ikkje... eg hadde måttet ut med 150$ i frakt for 3 knivblad og ein DVD :evil:

 

 

so kjeme jo toll i tilegg....

 

så det er ikkje så gale å bestille i lag :wink:

Link to comment
Share on other sites

dette med frakt stemmer ikkje... eg hadde måttet ut med 150$ i frakt for 3 knivblad og ein DVD

Hæ?

Hva slags postgang har du valgt da, da? CIA special secret same day delivery by Strip-o-Gram? Velger du billigste USPS tar det en til to uker og koster deg vel 30 bucks.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke no ekspert på kniver etc.

derfor sporer jeg av litt og lurer på om dette kan være et godt kjøp? :roll:

http://www.texasknife.com/vcom/product_info.php?cPath=119_299_315&products_id=592

 

edit: blir jo 156,- +++ det er jo ikke så dyrt

 

Om du tenkte å bruke den som øks til treverk, ville jeg ikke anbefalt rustfritt stål, som den er laget i.

Da heller denne:

http://www.texasknife.com/vcom/product_ ... cts_id=593

 

Men til kjøttøks kan den være grei.

 

Prisen er det ikke noe å si på.

 

Det med å unngå rustfritt til treverk har jeg aldri helt forstått. Siden det er kommet opp her, kan du forklare hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Det med å unngå rustfritt til treverk har jeg aldri helt forstått. Siden det er kommet opp her, kan du forklare hvorfor?

 

Det kan jeg:

 

Krom er tilsetningen som gjør stålet rustfritt. Det må tilsettes ca 12% for at stålet skal kunne kalles rustfritt.

Krom reagerer også kraftig med karbon, og danner karbider i stålet.

Karbider er harde partikler som kan bidra til slitasjemotstand, men gjør også stålet sprøtt, da de virker som bruddinitierende punkter.

Denne problemstillingen er størst ved hugging/slagpåkjenning, så bruk av rustfritt stål til økser og sverd vil være mindre optimalt.

Til spikking kan karbider være en fordel, da den øker slitasjemotstanden.

Er derimot eggvinkelen lav (spiss), kan disse føre til at eggen knekker.

 

Karbidene kan til en viss grad styres av varmebehandling. Ved et innhold på rundt 0,5-0,6 % karbon og 12-13 % krom og lavere (f.eks. 12C27), kan man unngå disse hvis man vil. Er innholdet høyere av det ene elementet eller begge, vil man ikke klare dette. 440 stålene har 16-18 % krom, og vil alltid ha karbider i strukturen som reduserer seigheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...