Jump to content

Ny rifle i europeisk kaliber


357

Recommended Posts

Jeg har sett litt rundt på rifler som ikke er alt for dyre, feks Howa. Jeg har vært innom XXL hvor ekspeditøren ikke skjønte poenget med å kjøpe noe annet en 30-06. Det virker også som 6.5x55 heller ikke er så populært og at .270 win er den nye greia. Jeg kunne tenke meg 7x57 eller 8x57 eller kanskje noe annet. Men det er nesten bare 270, 30-06 og 308 som valg blandt ikke magnum kaliber. 10-15 år siden mener jeg man kunne bestille Howa i nesten hva som helst.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på de østerikske rifler som Roessler eller Voere som byr på et suverent, ja meget stort utvalg av europeiske kalibere. Da får du absolutt topp kvalitet på systemvåpen til en forholdsvis rimelig pris. Både Voere og Roessler har alt av europeiske standard - og magnum kalibere, ikke minst veldig sjeldent kost som 6,5x63 Messner Mag og 8,5x63 Reb (std.)

Link to comment
Share on other sites

Både 30-06, 308 og 6,5x55 er meget populære av gode grunner. De gjør jobben. 270 win og diverse europeiske kalibre gjør også jobben, men det er ikke så greit med fabrikk ammo. Det er ikke realistisk å kjøpe relativt rimelig kvalitets trenings- og jaktammunisjon til annet enn de tre førstnevnte kalibrene. Komponenter er også ofte dyrere, mindre tilgjengelige og i mindre utvalg og variasjon til ikke standard kalibre.

Jeg skyter selv 30-06 x to rifler, 223, 6,5x55, 300 win mag, 375 H&H, 22-250, 7x57R, litt 308 win, 243 win, 300/221 osv......

 

Når tiden ikke strekker til så er det greit å kunne handle noen pakker med treningsammunisjon og da er det fint at dette finnes på GMax eller XXL. Og det går fint an å lade mye varierte kuler i .308 og 6,5 mm kalibre så der kan vi få erfaring og kan skreddersy ammunisjon til formålet.

Når det kommer til stykket så er det ikke nødvendigvis hvilken kaliberdesignasjon vi bruker som betyr noe, men kvaliteten på kule og på lade arbeidet. Og at ladningen passer til det tiltenkte formål.

Men om en har god tid og kan leve med mer komplisert logistikk m.h.t. ladekomponenter så for all del gå for mindre standard kaliber. Sjekk nettbutikker for ladekomponenter så ser man hva som finnes.

Jeg lider dessverre selv titt og ofte av kaliber kløe så i dette innlegget kaster jeg stein i glasshus, men jeg prøver å standardisere litt på kaliberfronten. Jeg bygger for tiden en 8x57IS og en 8x68S og men har i allefall kvittet meg med enda flere kalibre, bl.a. 270 Win, 9,3x62, 458 Lott m.m, og en neve med håndvåpen kalibre....

Link to comment
Share on other sites

Ingen problemer med å skjønne at 30-06, 308 og 6.5 er de mest populære, men har likevel lyst på noe litt mer uvanlig.

8x57, 7x57 og 8x68s er spennende.

 

Noen alternativ er Røssler Titan 6 og Sauer 100, begge ligger på ca 11500.- Er de også like med henblikk på kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Eg har og bruker en røssler titan 6 i 6,5x55. Syns det er ei kjempebørse, har også sako og sauer i våpenskapet, men i fjor høst var det røssleren som var oftest ute på jakt. Det er sikkert pga at den er lettest av alle sammen.

Driver å vurderer om eg skal kjøpe et ekstra løp til den i 7x64 :D

Link to comment
Share on other sites

Noen alternativ er Røssler Titan 6 og Sauer 100, begge ligger på ca 11500.- Er de også like med henblikk på kvalitet?

 

For å si på moderat vis, Røssler Titan 6 er av høy kvalitet og rimelig sikkert et bedre valg enn den billige Saueren. 11 500.- er veiledende for Røssler (billig versjon) Alpha. Alpha fås verken i 7x57 eller 8x68S, da må du en videre til standard utgaven. Røssler har forresten en meget fin og avansert konfigurator som du burde få testet.

Dersom du ikke er links skytter skulle du i alle fall også vurdert Voere LBW - Standard som er Voere sin rimeligste versjon. Veiledende 15 900.- Det er et topp våpen i nesten alle sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Støtter helt klart et europeisk kalibervalg.Jeg vet ikke hva bruksområdet er for den nye rifla,men jeg syntes liksom ikke du kommer utenom vår 6,5x55 når vi snakker om europeisk/skandinavisk kaliber.Dersom du liker å skyte/trene mye og jakten du utøver hovedsakelig er på vilt mindre en elg syntes jeg den er et meget godt valg.Dersom du hovesakelig er ute etter stor elg og kansje villsvin finnes det nok bedre alternativ selv om den klarer det også.

8x57is er en meget fleksibel patron,den duger til det meste.Lader du selv finnes det masse gode kuler fra 120-220 grs.Skal du ha demper på rifla takler den relativt godt pipelengde rundt 50cm.

For min egen del skyter jeg på banen vinter og sommer med 6,5 løpet så setter jeg inn 8x57 løpet når jakta nærmer seg,for meg er det en fin kombinasjon.Jeg har også 8x68s men den blir ofte stående da jeg syntes den er litt "overkill" til mitt bruk.

Skal du europeisk kaliber syntes jeg du også skulle velge europeisk rifle og kansje sikte også :smile:

 

Ta en titt på bruktmarkedet,det dukker stadig opp neste nye sauer,mauser og andre gode europeiske rifler til hyggelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Da er anbefalingen å kjøre på med et godt europeisk kaliber.

For de som bruker systemvåpen er det så usigelig enkelt å ha et 6,5x55 løp for mengdeskyting og et annet løp i mer obskure kaliber for gøy. (Det må være litt deilig å like Blaser nok til å kunne kjøpe og eie en(?)).

For min del så har jeg drømt om 8x68S i over 25 år men alltid landet på noe annet mer eller mindre snusfornuftig kaliber. Jeg kommer alltid å ha noe i 30-06 i bakhånd, men går nå som sagt for 8x57 og 8x68S som primære våpen.

Den siste ble bestemt bygget etter å ha vært i Namibia i fjor. På farmen sto det en Mauser 66 i det kaliberet. Fantastisk rifle(håpløs links stokk) i kult kaliber og så var det gjort.... Afrikarifle skal min ZG47 i 8x68S bli, må vite.

8x57JS en jeg bygger, er på en Kongsberg M83 rifle som slaktes. Denne bygges som lettvekter for bruk med hund og kalibervalget skyldes kort og godt at det er det som gir best funksjonering i kassen og har best ytelse i forhold til format. Bedre enn 308 og like god som 30-06 slik jeg ser det. I det fikk jeg støtte fra en våpenhandler i Windhoek som selv brukte kaliberet.

Alle advarsler til tross så er jeg glad i sære kalibre, men jeg vet hvor tidkrevende det kan være å ha slikt når man blir dratt i flere kanter.

Lykke til med valg av rifle og kaliber, håper du blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kan du være helt beroliget. Røssler og andre systemvåpen er minst like solid og stabilt som alt annet som finnes på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Da er anbefalingen å kjøre på med et godt europeisk kaliber.

For de som bruker systemvåpen er det så usigelig enkelt å ha et 6,5x55 løp for mengdeskyting og et annet løp i mer obskure kaliber for gøy. (Det må være litt deilig å like Blaser nok til å kunne kjøpe og eie en(?)).

For min del så har jeg drømt om 8x68S i over 25 år men alltid landet på noe annet mer eller mindre snusfornuftig kaliber. Jeg kommer alltid å ha noe i 30-06 i bakhånd, men går nå som sagt for 8x57 og 8x68S som primære våpen.

Den siste ble bestemt bygget etter å ha vært i Namibia i fjor. På farmen sto det en Mauser 66 i det kaliberet. Fantastisk rifle(håpløs links stokk) i kult kaliber og så var det gjort.... Afrikarifle skal min ZG47 i 8x68S bli, må vite.

8x57JS en jeg bygger, er på en Kongsberg M83 rifle som slaktes. Denne bygges som lettvekter for bruk med hund og kalibervalget skyldes kort og godt at det er det som gir best funksjonering i kassen og har best ytelse i forhold til format. Bedre enn 308 og like god som 30-06 slik jeg ser det. I det fikk jeg støtte fra en våpenhandler i Windhoek som selv brukte kaliberet.

Alle advarsler til tross så er jeg glad i sære kalibre, men jeg vet hvor tidkrevende det kan være å ha slikt når man blir dratt i flere kanter.

Lykke til med valg av rifle og kaliber, håper du blir fornøyd.

 

Er veldig enig med deg ift kaliber!

Har bygd opp to rifler i 8x68S, den ene på en ZG-47.

Skulle jeg ha lagd meg noe nytt for tett elgskog ville det blitt en 8x57 IS :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...