Jump to content

300 Whisper


50 BMG

Recommended Posts

Jeg har brukt N330 med 220grs SMK i mitt våpen, men det er helt i grenseland trykkmessig med ladninger rundt 310 m/s. Siden jeg er nøye når jeg lader og har kontroll på de nødvendige parameterene går det greit, men det er ikke dermed sagt at det går greit i andre våpen. Jeg lader bestandig med friflukt - setter jeg kula i bommene flyr trykket til værs - med 240grs SMK kan jeg bare glemme N-330. Derfor kommer jeg til å utvikle nye subladninger med N-110 eller kanskje aller helst N-105. Gjør det du også - ikke bruk N-330 med tunge kuler i denne patronen. Holder du deg til kuler på rundt 150-180grs (helst bly), skal det kunne gå greit, men det lille hylsevolumet kan fort spille deg et puss du ikke vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Hmm - godt poeng. Nå ble jeg usikker på om det i det hele tatt finnes magnumvarianter av små riflehetter...

 

Joda det finns: CCI-450 er small rifle magnum primers.

Har brukt de i 300 whisper, og bruker de alltid i 6mm Norma Br ladningene mine.

 

http://www.midwayusa.com/eproductpage.exe/showproduct?saleitemid=717674&utm_source=nextag&utm_medium=cpc&utm_campaign=9315

Link to comment
Share on other sites

Små magnumhetter til rifle kan være drittleit å få tak i. Jeg vet Schau tok inn det, men har ikke peiling på lagerstatus. Hvis ikke har vel du en sending som skal avgårde som burde være et bra bytteobjekt for et par pakker til "pilot" bruk.

 

Det er utrolig skjelden jeg bruker SRM hetter, men det hender at det er verd å prøve når man sliter med forbrenning osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Minimumsladning for hylseforming:

 

Etter å ha laget endel hylser med basis i Remington 221 fireball hylser, var tiden inne for å "fireforme" hylsene. Jeg brukte en 125 gr Sierra SP kule over 14 gr N110 (Sierra oppgir 13,7 grain som minimumsladning). OAL 52 mm. Federal 205 hetter.

 

Resultatet ble som følger:

- 5 av 50 hylser fikk skader i form av små langsgående sprekker på hylsekroppen

- Alle hettene var ganske flate

- 1 hette punkterte

- 1 hylse fikk en liten sprekk øverst på halsen

 

Hva kan årsaken være til det tilsynelatende høye trykket? Kan jeg gå enda lenger ned på ladningen under "fireforming"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte at du får høye trykk med denne ladningen. Tror heller du sliter litt med hylsekvaliteten - du bør absolutt gløde før du presser ut hylsehalsen på disse. Jeg har gått bort fra 221 Fireball-hylser, og kapper, presser ned og trimmer 223-hylser i stedet. Funker mye bedre - dessuten tåler disse hylsene mer og får litt tykkere gods i halsen og dermed mindre slark i kammeret. Det er nok også årsaken til at jeg får bedre presisjon med 223 enn med 221-hylser.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipset Morten Vinje.

 

Laget 10 slike hylser tidligere idag, og proevde dem med samme kule og ladning som tidligere. Sveivet hylsene ned til 34,4 mm foer jeg krympet dem. Ingen tegn til sprekker etter skyting, og hettene virker mindre sammenklemt. Fikk bare skutt paa 25 meter, men samlingen jeg fikk lover meget bra. Det spoers om ikke dette blir veien aa gaa videre.

 

Har tidligere hatt problemer med aa faa kamret patroner nar jeg lader med 220 gr SMK (OAL: 57 mm). Halvparten av patronene gaar ikke inn i kammeret. Etter aa ha fargelagt patronen ser det ut som det er skulderen som er problemet. Kan det vaere at jeg har presset halsen for mye slik at skulderen har blitt dyttet utover?

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg ladet og skutt de nye hylsene med 220 gr SMK idag. Etter å ha skrudd opp kalibreringsdien 1 mm, og redusert OAL til 56,4 mm var alt i boks. Da gjenstår det bare å finne god ladningene. Ser ikke for meg at 221 fireball hylsene mine mye brukt i tiden fremover.

Link to comment
Share on other sites

Så flott! Ser at du har satt kula litt dypere, og det tror jeg er bra. Som du sikkert har tenkt på, bør du ha friflukt - i hvert fall med så tunge kuler, da trykket faktisk bør ligge rundt fabrikknivå på originalpatronen...

 

Et lite tips på veien om du vil ha hylser som varer lenge, gir god presisjon og er kjappe å lade; kjøp ei LEE Collet Die i 7,62x39 og kort den ned 4mm ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ladet og skutt 6 runder nå med de nye hylsene. Ingen tegn til de problemene som oppstod når jeg tok utgpkt i 221 Fireball. Har brukt friflukt i området 0,5 mm med 220 gr SMK. Kommentarer?

 

Ellers så har jeg også fått testet magnumhettene som ble nevnt i denne tråden (CCI 450 SR magnum primers). I forhold til Federal 205 SR primers så gav de meg tilsynelatende ingenting med den aktuelle ladningen. Gjennomsnittet for 6 skudd var 305,9 m/s med CCI og 305,5 m/s med Federal. Standardavviket var henholdsvis 7,4 m/s for CCI og 7,3 for Federal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...