Jump to content

Norma 366 Magnum (9.3x63)


marlin95

Recommended Posts

Ikke helt, jeg vet at patronen ikke eksisterer, men jeg er litt fasinert av Norma 338 magnum. Den har kommet litt i skyggen av 338 Lapua Mag, men den kortere 338 Norma magnum patronen virker veldig balansert. Det jeg har lyst til er å "necke opp" 338 Norma magnum hylsa slik at den kan ta 9.3 kuler (.366).

 

Norma 338 mag til venstre :

 

338-norma-review-002.jpg

 

Jeg har aldri gjort noe slik før, men om jeg får lagd en kammer brotsj er jeg vel langt på vei? Hva med hylser er det best å få lagd disse etter mål , eller er det kurrant. Eller blir kostnadene alt for høye?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med hylser er det best å få lagd disse etter mål , eller er det kurrant. Eller blir kostnadene alt for høye?
Hvis du skal gå fra .338 til .366, er vel hylser greit. Du kan "necke opp", eller blåse ut, 338-hylsene. Jeg har "blåst ut" 30.06 hylser til 9,3x62, ingen problemer. Hvis du ønsker oppskriften, send PM.
Link to comment
Share on other sites

For de som ikke er fornøyd med ytelsen i 9,3x64 og 9,3x66 Sako, finnes det jo en virkelig "potent" 9,3-patron fra før - 9,3x70 DWM.

 

For de som vil lage "sin egen" grov-patron, ser Norma 338 ut til å være et godt utgangspunkt, siden patronen er brei, og kortere enn de fleste alternativene. Den kan kanskje utvides til/over .45, og enda få litt skulder å kamre på.

Link to comment
Share on other sites

For de som vil lage "sin egen" grov-patron, ser Norma 338 ut til å være et godt utgangspunkt, siden patronen er brei, og kortere enn de fleste alternativene. Den kan kanskje utvides til/over .45, og enda få litt skulder å kamre på.

 

Ja, det er akkurat det som er så fint med patronen, normal lengde og litt brei.

Link to comment
Share on other sites

Med å necke opp en 338 Norma til 9,3, kommer man nok svært nærme en svensk villkattpatron ved navn 9,3 IH Express. Denne er basert på en nedkorta 416 Rigby, nedpressa til 9,3mm.

 

1.gif

 

Info om denne patronen finnes på ammoguide.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...