Jump to content

Langhold med enkle våpen.


marlin95

Recommended Posts

Jeg synes denne er litt morsom

Helt sant. Selv om man må ha bra utstyr for å vinne stevner, og det er moro å ha bra utstyr - så kan en ha det veldig moro (kanskje mer) med enkelt utstyr.

 

Ikke mye Christian treffer her, men dæven så moro vi hadde det... På 600m derimot var vi giftige begge to, han med 308 og jeg med 8x57. Ammo "as issued", Raufoss 49-årgang og NATO-type gammel...

 

 

 

 

 

 

Advarsel, Digresjon!

tåler i alle fall å bevege seg fra super til sub-sonisk hastighet, i motsettning til mange i 308, 338

Er dette virkelig sant? Er det mange kuler i 308 og 338 som ikke takler denne overgangen? Eller er dette en myte, på linje med at en må fancy utstyr for å skyte langt. Og en myte som begrenser de som tror på den?

 

Man kan jo faktisk skyte med god presisjon på 1000m med 308 og mange ulike kuler, selv om vel de færreste kuler kommer seg til 1000m over lydens hastighet. 338LM så kan man det samme på 1800-2000m, og det er mange hundre meter med subsonisk hastighet.

På slike hold betyr vind og jevn utgangshastighet ubegripelig mye, og en bommer enda mer - da er ustabile kuler fine å kunne skylde på ;)

Jeg vet ikke, men er det en myte - så trenger vi ikke å spre den.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde 5 treff av 11 skudd @1866 meter i Sokndal på lørdag med 338lm 300 scenar. Plata er vel 1x1 meter og kula sub etter ca 1600 meter.

 

Prøvde søndag og i ganske krevende vind uten treff eller spotting av nedslag. Dro av 8-10 skudd før jeg gav opp.

Link to comment
Share on other sites

Har man et litt enkelt våpen uten høydejustering kan man bruke en kikkert med retikkel og avmerkninger i feks milrad. Vet man at kragen feks har en kuledropp på 20 meter og det tilsvarer 20mrad. Så sikter man med kikkerten og finner et punkt å sikte etter.

 

Solortreticle04.jpg

 

Så på bilde under for å treffe i senter på korset, så sikter man på hjørnet øverst til venstre på huset.

Link to comment
Share on other sites

Er dette virkelig sant? Er det mange kuler i 308 og 338 som ikke takler denne overgangen? Eller er dette en myte, på linje med at en må fancy utstyr for å skyte langt. Og en myte som begrenser de som tror på den?

K

 

Jo det er sant, tenker på vanlige jakt/match kuler. hovedsynderen er i hovedsak boat-tail delen, men også et problem med veldig lange kuler I hovedsak så gjelder dette ikke kuler med flat base, slik som .44mag, 30-30, 9.3 etc.

 

Derfor kan man skyte på 2000 meter med 9.3x62, men ikke 6.5x55. Derimot så finnes det jo spesial kuler som tåler overgangen, slik

som Berger tactical.

 

http://www.shoot-long.com/products/long ... ox-of-100/

 

Berger bullets har forklart fenomenet på et forum. Det finnes en Video som jeg tror ligger på youtube, hvor de oberverer dette, skal se om jeg finner den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
men ikke 6.5x55.

6.5x55 kuler er subsoniske fra ca. 1200m. Jeg tror jeg har sett god skyting på 12-1600m med alle 8-9g matchkuler jeg kan komme på. Skyting på 2000m er rapportert med flere 9g kuler.

Noe av den beste skytinga jeg har sett noen gang på 1000m var med 9g Scenar og Vo på 770m/s, you do the math ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...