Jump to content

Ladedata i 3006 ?


novise

Recommended Posts

Skal lade første gang i 3006 med 42 cm. pipe. Har fått krutt N-4. og 180 gr. kuler i Hot-cor sp. og Tsx. Kansje ikke det optimale men kansje noen kan bekrefte det som jeg har funnet ut etter å ha studert Ladeboken i timer? Har prøvd med 47 gr. 48gr. men tror det rette er 52gr. min lading? Finner ikke data på N-4 men skal vel være samme som Norma 204 omtrent? I ladeboken brukes 62cm pipe og siden jeg har 42cm. så blir vel trykket mindre, ergo så kan jeg gjerne bruke større ladning for å få samme hastighet. Skuddene skal brukes på hjortejakt. Har lest at ei kule på 165gr. er bedre i TSX! Men det blir neste innkjøp av kuler! Noen som kan gi meg noen gode råd????

Link to comment
Share on other sites

ladeboken brukes 62cm pipe og siden jeg har 42cm. så blir vel trykket mindre, ergo så kan jeg gjerne bruke større ladning for å få samme hastighet

 

Hvor i all verden har du dette fra?? - Du kan ikke oppnå samme V/0 med en pipe "avstumpet" til 42cm?? som en på 62cm

Vet ikke helt om du mener alvor.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg tok opp emnet var jo nettop at jeg føler meg usikker siden det er ingen data å finne på det oppsettet jeg har og ønsket råd hvordan jeg kan finne en forsvarlig ladning.!! Å ja jeg kommer nok til å studere ladeboken ! Men føler at det er vanskelig siden jeg kansje har feil krutt som ikke står i noen tabell men det står i ladeboken at det ligger tett opp til Norma 204 ?? Jeg har alt for mye respekt for hjemmelading og med de konsekvenser det kan få .Men er det noen der ute som kan hjelpe meg til å finne minimums ladningen med det som jeg har her?? Jeg har tidligere brukt Norma elite 180gr. og det har fungert strålende i rifla mi, så jeg satsa på kuler i 180gr. da jeg skulle lade men TSX med 150-165 gr er vist bedre.

Link to comment
Share on other sites

En tanke som slår meg er at du ville være bedre hjulpet om du kjøpte inn komponenter du finner oppskrifter på i ladeboken. Det burde ikke være noe problem med 3006. Da vil du komme i gang med lading og derfra være bedre rustet til å forske videre til den ultimate ladningen til din rifle. Slik jeg forstår deg nå sitter du med komponenter du ikke finner oppskrifter med, da ville jeg lagt de på hylla inntil videre, kjøpt noe helt standard og tatt det derfra.

Link to comment
Share on other sites

Som Kammerherren skriver. Kjøp deg et annet krutt. Det er moro å forske på ladninger osv, men det er etter du har ladet endel. Kjøp deg Norma 204 eller MRP. Eller kanskje Vitahovouri N-160 N-165 som er krutt som du finner ladedate til i 30.06 med så tunge kuler.

 

Du vil heller aldri oppnå like høy hastighet med så kort løp. Pluss du vil få noe vanvitig med smell med så trege krutt :oops: Så kanskje du burde kjøp det raskeste kruttet du finner ladedata til i ladeboken, og være fornøyd med litt lavere hastighet og søk heller best presisjon i stedet.

 

Kan også gi deg en liten obs obs her. Ladeboken opererer med kraftige ladninger har jeg opplevd. Så start på minimumsladningene dems(helst litt under også)

Link to comment
Share on other sites

Bruk Viht N550. Det er raskt nok til 180 grs kuler. Jeg har brukt det med stort hell i mine 2 stk 06AI løp og jeg bruker 48 grs 550 til å formskyte hylser med, bak 190 grs NCC. Dette er en slapp ladning, maks ligger rett under 52 grs. Col på 84mm har fungert perfekt.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg indentifisert kruttet N-4 er et skytterlagskrutt det samme som Norma 204 som står i ladetabellen til 3006, min. ladning m/180gr. kule er 52gr. max 55gr. !! Så jeg bestemte meg for å prøv min. lading! Lada 3stk. HCSP og 3stk. txs. til 52gr. Testa på 100m. TSX.n fikk bedre samling nesten hull i hull, og 2cm. over HCSP,n (den har ikke boat tail). Så jeg tror jeg kan være tilfreds med TSX,n .Men kansje HCSP,n trenger 1gr, til??? Uansett så skal jeg få låne meg en kronograf for å se hva jeg har laga, og da kan jeg lage meg en kulebane tabell! Mest overaska ble jeg da jeg testa noen skudd som jeg lada med 48gr, de traff midt i, men med større spredning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...