Jump to content

Inneha ammunisjon i kaliber man ikke har våpen i


SauerBonde

Recommended Posts

Har søkt om å få omregistrert et våpen i et forferdelig kaliber fra jaktgarderobe til affeksjonsgarderobe ettersom våpenet ble arvet en gang i tiden. Mitt lokale politikammer sa ja til dette, med forutsetning om at jeg leverte inn våpenkortet og all ammunisjon tilhørende det aktuelle våpenet.

 

Jeg sendte til svar at jeg ikke fant noen lov som gir politiet hjemmel til en slik påstand og ba om en forklaring.

 

Våpenkontoret; Våpenforskriften § 31 Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon:

"Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. (...)"

 

Dersom du det aktuelle våpenet bli registrert som et affeksjonsvåpen, vil du ikke lenger ha et gyldig våpenkort for tillatelse til å erverv og inneha denne type ammunisjon.

 

Våpenkontoret har dratt sin egen konklusjon ut av en klar lovtekst. Lover med forarbeider er ikke åpne for og skal ikke tolkes. Våpenforskriften § 31 omhandler ervervelse, dette er snakk om lovlig ervervet ammunisjon.

 

Her blir jeg pålagt å levere inn mengder med ammunisjon (kan lovlig ha 10 000 skudd i kaliberet, á 20,- som følgelig beløper seg til en god sum) av lokalt våpenkontor som har gjort sin egen frie og ville tolkning av en tydelig våpenlov.

 

Innspill? Jeg etterspør lover, ikke personlige meninger om hva jeg skal med ammunisjonen, at det "sier seg sjøl", kan jo levere inn et par skudd og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg finner i farten som kan være relevant er våpenlovens §15, som beskriver hvilke ledd av §10 i samme lov som gjelder for ammunisjon. Jeg er ikke ekspert på lovsk, men slik jeg leser det tror jeg ikke det vil underbygge at du ikke kan eie ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært diskutert her inne for ikke så alt for lenge siden, men husker ikke i hvilken tråd. Konklusjonen var så vidt jeg husker at lovlig ervevet ammunisjon er lovlig å ha uavhengig av om man har våpen til aktuelle ammunisjon eller ikke, jfr salg av våpen, men ikke ammo.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om denne loven har relevans, siden det nå blir snakk om arv.

 

§ 82.Oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon tilhørende døds- eller konkursbo

 

Politiet kan, når særlige grunner taler for det, bestemme at våpen, våpendeler eller ammunisjon, som befinner seg i et døds- eller konkursbo inntil videre skal oppbevares hos politiet eller den som politiet bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...