Jump to content

Kuler til DFS-skyting


RAYJO

Recommended Posts

Lurer på hva kammerets DFS-skyttere bruker av kuler og evt erfaringer dere har med dem?

Har selv skutt med Daimond line - golden target 8.42gram siste sesong og er meget fornøyd med disse. Nå skal de nå sies at jeg bare skjøt i klasse 2 men hadde en kjempesesong med de tre beste resultatene: 242-243 -245 og selvfølgelig opprykk til klasse 3 grøss og gru :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt nesten alt ;)

på bane kan du i mine øyne bruke det meste.

jeg har skutt bane med følgende kuler:

i 6,5:

107, 140 og 144 grs sierra MK

108, 123 og 139 gs scenar

140 grs hornady A-max

144 grs raufoss D-spiss

130 grs norma DL

 

i 308w:

150, 155 og 168 grs sierra MK

155 grs sc enar

150 grs LB

 

på baner funker det meste av kuler til de fleste. tror det bare er 150 grs LB i 308w jeg ikke har skutt 100 med på omgang av de nevnte kuler. å det er vel ikke kulas feil ;)

 

for det meste bruker jeg 139-144grs kuler i 6,5 på bane, med en snill ladning som gir mellom 770 og 800 msek. den er snill å skyte med, samler godt og er snill med pipa. å i tillegg har den moderat vindavdrift.

jeg skyter også endel 308w på bane, med 150-155 grs kuler.

 

på felt derimot..... der har jeg brukt 139-144 grs kuler i 830-860 msek, eller 7 grams scenar i mer enn 950 msek i 6,5en, (eller en eller annen patron jeg har masse av i 308w.....)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt både Dimond Line, Lapua Scenar og Sierra MatchKing. Siste sesong brukte jeg Sierra 123grs. HPBT og har 3x246 som klassesettende i kl.5 for 2009-sesongen. Liker kuler på rundt 8gram. Har ikke funnet noe forskjeller på molycoat og "vanlige" kuler hverken på presisjon eller slitasje. Har prøvd dem både i 6 boms Heym-pipe, Sauer og S&L-piper. Fòrer man 200STR'n med rett kominasjon av kuler, krutt og moment på skjefteskruene så blir presisjonen fullgod uansett kuler som er det mest vanlige innen DFS-miljøet. Har en liten mistanke om at Heympipa har en forkjærlighet for lette kuler (særlig Dimond Line) og høy hastighet, med de er vel ikke kjent for å holde så veldig lenge (sikkert en kombinasjon av at høy hastighet og varmskyting), dermed en fin feltpipe hvor det ikke blir skikkelig varmskyting (lang tid mellom holdene og gjerne på vinterstid).

Link to comment
Share on other sites

Hva er å anbefale om man skal lade opp litt billig treningsammunison? Trenger ikke prestere bedre enn rekruttammoen.

ja om den ikke trenger samle bedre enn rekruttammo er det jo ikke sæærlig vanskelig å få til.... for den går jo generelt rævva ;)DET VAR EN KØDD!

 

rekrutt ammo går etter mine erfaringer like godt som det beste av annen match ammo på 100m. så om du skal ha ammunisjon som går såpass må du nok velge en skikkelig matchkule. å en av de billigste sånne kulene er jo akkurat rekruttkulene..... ;)

 

så til 100m ammo...ville jeg brukt rekrutt kule og rekrutt ladning. da har du noe som gjør at pipa holder lenge og du får god presisjon ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, visste ikke at den gikk så bra:)

Tenkte egentlig mer på at jeg ikke trenger en 9 gramskule i 850 m/s her, mer en billig "mengdeskyte-ladning".

Har kun skutt fabrikk-rekrutt til nå.

en hjemmeladd rekruttpatron er en billig mengdeskytingsladning til 100m.

en fabrikkladd rekruttpatron er en billig presis patron til 100m.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd Lapua scennar 9,7gram.
er det 150 grs LB eller 155 grs scenar du tenker på?

for 150 grs scenar fins ikke så vidt jeg vet...... ;)

 

ops en lite tasteleif der ja... :roll:

 

Var den 155grain jeg tenkte på...Den er vel 10gram eller no?

jepp 10 gram.

det er i mine øyne den beste kula du kan bruke i 308w om du får den til å samle i pipa di. du må teste litt mer enn sierra, for de samler jo uansett ladning (sierra altså)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...