Jump to content

Betydning av kulediameter


0ysteinn

Recommended Posts

Hei!

 

Planlegger å lade selv 9mm Luger og 44 Mag. Når det kommer til kuler ser jeg at enkelte kalibre kan leveres med forskjellig kulediameter.

44 Mag 240 grain for eksempel med diameter 0.429" og 0,430", mens 9mm RN 125 grain kommer i 0,355" og 0,356"

 

Ref http://www.hn-sport.de/en/reloading

 

Spørsmålet mitt er egentlig om det er viktig evt svært avgjørende å ta hensyn til dette?

 

Noen vil kanskje nevne at presisjonen kan være bedre eller dårligere med liten eller stor kule, men for min del tror jeg det er heller andre ting som påvirker presisjonen enn om kula er 0,001" større eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Ja,ren blykule fungerer fint. Smør den med noe fett og bank denn igjennom.

Bruk for all del en tre /plastklubbe til det.

Når kulen har entret løpet kan du gå over til aluminium /messing stang til å drive den videre med.

Ps ,finner du ikke blykule som er stor nok kan du legg kulen på stålplate å banke den opp i størrelse.

Evt støp en selv ,smelt bly ,borr opp rett dim i en potet hell i .

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre om en annen betydning?

 

De første blykulene jeg prøvde var kjøpte kuler sizet til .430", og disse fungerte fint med minimal blying. (win94)

Derfor har jeg heller enn å slugge løpet bare fortsatt med .430" til mine hjemmestøpte kuler.

Men, circa hvor mye har det å si for trykket/kruttvekt dersom man går en tusendel videre opp? Jeg forstår at dette er hardhetsavhengig, men en slags idè er det kanskje noen som har?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...