Jump to content

Noen som har en Zeiss Victory 7x42 håndkikkert?


Kiwi

Recommended Posts

Jeg har en slik en og bruker den mye på måneskinnsjakt når jeg ikke har lyst til å dra på 10x54-kikkert. 7x42 har stor utgangspupill og om du kan utnytte det (avhengig av alder/syn), er den knallbra til bruk til jakt der ikke lange avstander/små mål er vanlig. Kan trygt anbefales, optisk og mekanisk kvalitet er helt topp!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en brukt av en her på Kammeret. Det er en knakende god kikkert for mitt bruk: Undersøke snauflater jeg er i ferd med å smyge inn på, få oversikt (veldig vidt synsfelt) og egenskaper i skumring få matcher, og ganske lett er den også. Den er ofte med på tur og jakt. Jeg kjøpte en swarowski bæresele fra opticsplanet og da ligger den klistra til brystet, tilgjengelig og uten å hindre bevegelse.

 

Anbefales. Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger!

 

Her en HT 10x42, men vurderer en slik 7x42 i tillegg for bevegelig jakt i skog og jakt i skumring etter hjort mv.

Spesielt skumringsegenskapene jeg var nysgjerrig på. Siden jeg alt har 10x42 vurderer jeg 8x54/56x, men synes 7x hadde vært fint for bevegelig jakt i skogen. Vurderer å få meg en bandhund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik kikkert i noen år og den ble flittig brukt.

Som nevnt av flere allerede, den er suveren under dårlige lysforhold.

Gikk for noen år siden til innkjøp av storebroren 8x45 RF......tror jeg den heter.

 

Sammenliknet 7x42'en mot RF'en under dårlige lysforhold. Var spent på om nyervervelsen matchet 7x42'n og jammen gjorde den det, så nå er gamm'ern (altså 7x42'n) byttet ut, slik at nå bruker jeg RF'en på jakt både dag og natt, for å si det slik.

 

Må legge til at jeg også har glyst gjennom håndkikkerter som ligger et par hakk over RF'en når det det gjelder skumringsegenskaper.

Tilbake til zeiss 7x42.....det er en dugnads kikkert som greit holder koken selv etter at den har gått ut av produksjon.

Angrer nesten litt på at jeg solgte den, men vedkommende som kjøpte den angrer ikke på kjøpet i det hele tatt.

Ingen problemer med å anbefale den.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder zeiss RF 8x45 så ble den alt for dårlig for meg - selv på dagtid . Skumringsegenskaper hjelper faktisk også på dagtid og lange hold

Har kun testet skumringsegenskaper på RF 8x45 på dagtid . Den var så mørk i bildet at jeg klarte ikke å se det samme på 30 km unna som jeg gjorde med 74 år gammel zeiss som bare har 80 % lysgjennomgang i glasset

 

Senere anskaffet SF 8x42 klarer jobben utmerket .

Link to comment
Share on other sites

Dersom skumringsegenskapene er bedre i en 8x42 RF, så tror jeg at min 10x42 HT ikke er noe dårligere. Da ble egentlig poenget med en slik 7x42 i tillegg borte...

 

 

Å gå fra RF 8x45 til SF 8x42 var som å skru på lyset selv på dagtid . Men man ser det best på ekstra lange hold . Hjelper lite å prøve å sammenligne på 100 m avstand .

 

HT-en slipper såpass mye lys igjennom at selv med 10x42 vs 8x45 så vil jeg tro HT -en vinner uansett.

 

Poenget med en 7x42 er vel egentlig ikke borte . Stort synsfelt , stor pupilleåpning og et rolig bilde hvor man kan la blikket vandre uanstrengt er vel noe man bør se mer etter når man skal handle en kikkert .

 

Butikker som selger optikk er som regel på feil plass . De burde hatt et tilholdssted med skikkelig utsikt slik at kundene fikk prøvd alt på en skikkelig måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...