Jump to content

BRNO 601 En drøm....


Rino Hals

Recommended Posts

Jeg husker godt dagen da jeg sto hos børsemaker Ruud på farmen i Drammen og skulle kjøpe min første storviltrifle. Den gang var kaliber 308 en selvfølge da det flommet over med billig og gratis Nato ammo på hvert gatehjørne og jeg hadde valgt å kjøpe en Brno 601.

 

FB_IMG_1449077522451.jpg

Ung stolt og ivrig.

 

Med denne rifla felte jeg mine første storvilt og hadde den i over ti år før jeg på grunn av jaktpressens forhelligelse av termosstore magnumpatroner bare måtte ha noe som skjøt flatt ut til avstander som etter min mening ikke har noe med jakt å gjøre. Det er litt merkelig egentlig, hvor hjernevasket man kan bli av å bli forkjørt på jakt og våpenskribenter som jasser i vei om at «du kan ikke ta effektivt livet av en elg eller noe annet hvis du ikke har en grom magnum eller homogene kuler».

 

Jeg husker jeg leste Jørun Liens artikkel om hans 308 Norma mag som vistnok var det nærmeste man kom den hellige graal.

Ung, blond (litt mindre grå enn nå i alle fall) og kanskje litt dumt så trodde jeg faktisk at det jeg leste var rett og jeg dyttet etter med begge hender da jeg fikk et skambud på Brnoen.

 

Min neste rifle ble en 340 Wetherby som jeg faktisk solgte for halvparten av det jeg kjøpte den for bare tre måneder etter jeg kjøpte den. Det tok altså tre måneder å kurere magnumsyken.

 

I årene som har gått etter dette har jeg, og har hatt en rekke forskjellige våpen i mange store og små kalibere men har siden jeg solgte Brnoen alltid angret. Skulle aldri solgt min første storviltrifle vettu !

308 er vel kanskje ikke det kaliberet jeg i dag ville valgt som et all round kaliber men det er temmelig nære.

Et annet kaliber jeg har brukt med stor suksess, men som jeg i dag mangler ei rifle i er 243. Det er vel egentlig en liten råtass av en magnumpatron men er et kaliber jeg ble glad i så…….

 

Den siste tiden har jeg lekt litt med tanken på ei rifle som kombinerer nettopp rifla jeg savner og et kaliber jeg også savner- Det skulle vært artig å ha en Brno 601 i kaliber 243W…

 

Ble denne kombinasjonen noen gang levert til vårt kjære fedreland?

 

Jeg ringte foresten nettopp på en CZ i kaliber 243, men eieren GADD ikke ta bilde og sende så det kunne gå ann å se hva man evt kjøper, så der og da ble en evt handel forkastet.

 

Håpet blir derfor å forsøke å finne en brukt BRNO 601 (ikke cz) i kaliber 243W, eller kjøpe en i kaliber 308 og pipe og kamre om… Er dette noe dere har vært borti, eller er det noen som vet noe om noen som kanskje…….. Osv…

Link to comment
Share on other sites

BRNO 601 er en fortreffelig mekanisme.

 

I "cambrium silur", før langhold var langhold, skjøt jeg ganske mye langhold med Svein Solli fra Våpenjournalen. I løpet av denne perioden skulle han ha ny rifle. Dette var under den kalde krigen så 308 var eneste alternative kaliber og kravet var at rifla skulle smelle hver gang og skyte bra med Raufoss NATO-ammo. Jeg skulle også bygge etter noen år med skjøre rifler (Steyr SSG og Rem700).

 

Vi var veldig enige om at pipene skulle komme fra Kongsberg. Jeg bygde rifle på FN M98 med hel sidevegg (for enkelhets skyld) og Svein bygde på BRNO 601. Han fikk tak i den beste utgaven, produsert tidlig på 70-tallet, med integrert diopter i bakre låskassebro. Med KV mg-pipe, laminatskjefte og 4-12x42 S&B var han i mål.

 

Denne 601 er kassa med diopter er den du bør bygge på. Det er ikke lenge siden det stod en på finn til en meget billig penge. Disse riflene ble levert med 2 avtrekkere/mekanismer. En std og en snellert. Sørg for at std-avtrekkeren følger med. Det er den du vil bruke. Magnumhansen på Vestfossen er veldig god til å mekke disse avtrekkene. I tillegg anbefaler jeg M70 sikring fra samme mann. Orginal sikring virker "mot norrmalt" og krever tilvenning.

 

En gammel 601 er ei utrolig fin kasse til 308/243- Anbefales.

 

PS: hvis du vil bygge en klassiker på M98-system anbefaler jeg 6mm Remington som mater mye bedre i org M98 enn 243.

Link to comment
Share on other sites

Wrangler, tusen takk for opplysningen. Det var en nyhet som fikk starten på dagen til å lysne. Dette sammen med kaffe gjorde susen.

 

Men Ackley imp?

Det er nytt for meg.

Nå er 243W temmelig heit i utgangspunktet, og vil ikke en impa versjon bli enda hetere? En løpsbrenner "of note"?

 

Siden dette er upløyd mark for meg må jeg spørre. Hvor stor er gevinsten i hastighet med for eksempel ei 100 gr kule? Eller 55 til 60 gr? Hvor mye større hylsevolum snakker vi om? Blir det ikke bare å brenne mer krutt for å oppnå omtrent ingen ting? Og hvordan er det å redusere ladninger til mer normalt nivå?

 

Jeg skjøt en masse rådyr og bever med rifla jeg hadde i 243W og de daua både kjapt og effektivt.

De må vel daue noe inne i granskauen mye mer av en impa 243?

 

Torf.

I mine yngre dager var det faktisk Svein som fikk meg oppmerksom på og som fikk meg til å gå for 243W som småvilt og rådyrkaliber i stedet for 222 som jeg hadde benyttet med vekslende hell (da særlig på rådyr).

Jeg var heldig og fikk i løpet av noen år henge en del med Svein og han har hatt stor innflytelse på hva jeg har endt opp med av våpen og kalibere.

Link to comment
Share on other sites

Min neste rifle ble en 340 Wetherby som jeg faktisk solgte for halvparten av det jeg kjøpte den for bare tre måneder etter jeg kjøpte den. Det tok altså tre måneder å kurere magnumsyken.

 

hehe, jeg var også temmelig "magnumsyk" en periode etter å ha forlest meg på hypermagnumer i kulørte jaktblader. En slik måtte jeg jo bare ha. Men heldigvis fikk VJ (husker ikke hvem som skrev artikkelen) slått litt kaldt vann i blodet på meg med sin slakt av Weatherby 30-378 som noe ubrukelige greier som ikke var i nærheten å gå det som hypen lovte :mrgreen: Så endte opp med en 338 wm istedet, det var sikkert like greit...

 

 

Når det gjelder 243 vs 243AI , så er vel ikke 243 den hylsa som tjener mest volum på "improvingen" , men mindre kon hylse + brattere skulder bør jo være positvt for levetida på hylsene tenker jeg?

 

fra 6mmbr.com:

.243 Ackley Improved--More Velocity, Less Case Stretch

by Bob Blaine, Sinclair International

 

Parker Ackley reluctantly developed the .243 Ackley Improved ("AI"). Ackley finally gave in to his customers' requests to develop the .243 AI. He had always felt that the .243 Winchester was already an improved configuration, but he did say that the best thing to be gained by improving the .243 Winchester was to substantially reduce the case-stretching problems. The .243 Winchester parent case has always stretched brass, almost as bad as the Swift. Even though you get more velocity with the improved .243, I've also found that the improved version gives a bit more throat life than the parent case does.

 

The .243 AI delivers more velocity by virtue of enhanced case capacity--roughly five grains more H20 capacity than a standard .243 Winchester. The .243 AI has a water capacity of approximately 57 to 58 grains, compared to 52-53 grains for the standard .243 Winchester.

Link to comment
Share on other sites

fyre for fullt

 

Hehe.. Den var ny :D

Man behøver vel ikke akkurat fyre for kråka heller...

 

Hvis man legger seg hastighetsmessig sånn noenlunde på normalt 243W nivå så vil man vel oppnå et temmelig dressert trykk også så...

 

Omforming er vel å smelle av fabrikk ladninger går jeg ut fra? Og ladeverktøy er vel gangbar vare?

Link to comment
Share on other sites

Jepp bare å fyre fabrikkladet og vips har du fine hylser . Hadde en zkk 601 i 6mm rem imp da det fortsatt var lov å bruke sånt på sel , og bedre selvåpen skal man lete etter . 243 imp ligger i samme leia hastighetsmessig og den Ruger`n jeg hadde satte ti skudd på et frimerke om jeg gjorde min del . Den har fått ny pipe i 6xc og brukes mest til jaktfeltskyting . Gå du for magefølelsen :winke1: PS Redding har dier

Link to comment
Share on other sites

Har selv nettopp tatt over en BRNO 601 308, stokken var sliten og blåneringen var begynt å brune. Så alt ble demontert og ny stokk fra Boyds ankom for noen dager siden, nå venter jeg på metallet som er til gjenging og blånering. Det pusset jeg selv ned før jeg sendte det avgårde for å spare noen kr. Gosh hvor jeg gleder meg til å skru sammen børssa, blir nok bedding også tenker jeg.....ble OT dette, men gleden er stor her, blir som juleaften :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du bilde av bedde jobben din? Tenker det er plass til mye guffe i Boyd stokken.

 

Den beddejobben kjem aldri til å bli vist fram ;) Det er første gongen eg har bedda ei rifle sjølv, og resultatet vart deretter. Det fungerer bra, men ser ganske amatørmessig ut.

 

Du har forøvrig rett i at det er plass til mykje beddemasse i denne stokken. Det var m.a. *veldig* romsleg rundt rekylklakken. Til gjengjeld var det altfor trangt rundt magasinåpninga og kassa gjekk ikkje ned i stokken utan ein god runde med Dremel m. fresebit.

 

I originalstokken er det søyler/mellomstykker i stål mellom kasse og underbeslag. Den fremre - mellom rekylklakk og underbeslag - er laus og skal flyttast over til Boyds-stokken. Den bakre søyla var derimot limt i originalstokken, så eg bora ut og dreia til ei ny søyle av ein rustfri bolt. Så bora eg ut holet i Boyds-stokken og bedda inn denne søyla.

 

Ein annan ting var at utfresinga til underbeslaget var "feil", det var eit par mm lenger avstand mellom underbeslag og kasse ved tangen enn på originalstokken. Foran ved rekylklakken var det derimot likt, noko som førte til at underbeslag og magasin stod i ein svak vinkel i forhold til kassa. Dette var nok til å skape mateproblem. Retta opp dette med Dremelen, rifla har fungert veldig bra etter det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror ikke det er langt nok sylindrisk del på orginalpipa til å gjøre den om til std . Men hvorfor skal du gjøre den om . Vangene er sannsynligvis slipt for å mate ei impa hylse . :o

 

Jeg ville i stedet sett på ei omkamring til 6xc dersom du ønsker mindre ytelse . 6xc er omtrent som en 243 win i ytelse :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt handel.

 

Etter mye om og men og hit og dit fikk jeg til slutt tilbud om å kjøpe en 601 i 243 W som er tilnærmet ny og med en bra Leupold på toppen.

Det beste av alt er at den har en rett stokk og ikke den, i mine øyne litt klumpete MC stokken.

 

Bilde kommer når den en gang er i hus...

 

Takk for gode innspill...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Da har det blitt handel.

 

Etter mye om og men og hit og dit fikk jeg til slutt tilbud om å kjøpe en 601 i 243 W som er tilnærmet ny og med en bra Leupold på toppen.

Det beste av alt er at den har en rett stokk og ikke den, i mine øyne litt klumpete MC stokken.

 

Bilde kommer når den en gang er i hus...

 

Takk for gode innspill...

 

Kjøpt i frå utlandet eller? Har berre sett dei i .308 og 30-06 i norge. Rifla som det var linka til var veldig fin synes eg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...