Jump to content

"Doctorsight"


Rino Hals

Recommended Posts

Hei.

Jeg går med tanker om å investere i et Docktorsight til min nybygde mauser i kalibere 9,3X62. Normalt bruker jeg jernsikter eller peepsight men alderen krever sitt og jeg har blitt litt langsynt. (Noen påstår at jeg er trangsynt også :lol: ).

 

Jeg har derimot ikke erfaring med slike sikter fra før og har en del spørsmål og tanker om dette.

 

Jeg går ut fra at disse små siktene til tross for å være temmelig spinkle tåler like hardhendt behandling som normale sikter? Og de vil holde treffpunkt like godt som andre?

Hva med evt vann? Vil de tåle bruk i regn? Og vil vann på linsen være et problem? Evt støv?

 

Rifla vil bli brukt mye i Afrika der kommer den til å få til dels røff behandling. Ut og inn av biler, bæring på skulderen i terreng og bush i ukevis osv.

 

Hva har dere for tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg går ut fra at disse små siktene til tross for å være temmelig spinkle tåler like hardhendt behandling som normale sikter? Og de vil holde treffpunkt like godt som andre?

Hva med evt vann? Vil de tåle bruk i regn? Og vil vann på linsen være et problem? Evt støv?

 

Jeg har doctEr sight på en drilling nå, og har hatt to tidligere også. Min erfaring er at de tåler røff bruk, holder treffpunkt og tåler støv og skitt uten problem. Vann derimot er ikke favorittelementet. Faktisk i såpass stor grad at jeg ikke bruker dette oppsettet hvis det regner skikkelig. Det kan være på grunn av montasjetypen min (nedfelt i skinne), men jeg mistenker at de bare ikke liker vann... Det skal sies at jeg kanskje ikke bruker drillingen like røft som du har tenkt å gjøre med siktet ditt, men den har da vært på en del ufine turer i kratt og lier.

 

Utover at de ikke liker vann synes jeg de er skytemessig bedre enn alle andre sammenlignbare typer jeg prøvd. (aimpont/micro typer).

 

Det er min erfaring/mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett som jeg bruker på Blaser med standardmontasje som jeg turnerer sammen med kikkerten. Strålende til nærholdsjakt, men jeg er også imponert over hvor presis den er på for eksempel 100 meteren. Spesielt det at du kan se inn i det i vinkel så slenger du opp rifla er du klar. Det tåler røft bruk og flytter ikke siktepunktet, men jeg har ikke erfaring med styrtregn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...