Jump to content

Luftpistol inn til Sverige, Finland, regler?


wolfen

Recommended Posts

Jeg liker selv ikke så godt svar der folk bare mener/tror, men ikke vet.

Dette er et "tror/mener"-svar.

 

Svenskene skiller mellom luftpistoler som kun kan skyte et skudd av gangen (f.eks Steyr LP10) og de som kan skyte flere (Steyr LP50). Med den første mener jeg de går greit.

Link to comment
Share on other sites

Men de reglene du har lenket til der omhandler kruttvåpen og ikke luftvåpen. Basert på det jeg har lest i den svenske våpenloven, samt etter hvert endel turer til Sverige for å skyte konkurranser, "tror/mener" jeg bestemt at det ikke er noen plikt til å deklarere vanlige luftvåpen ved inn- og utreise. Jeg har aldri gjort det, og kommer ikke til å gjøre det så lenge reglene ikke endres.

 

For å være helt sikker bør du sende en epost til det svenske tollverket og spørre. Det har jeg nylig gjort i forbindelse med transitt via Arlanda med våpen, og jeg fikk svar i løpet av få dager. Og de vet dette bedre enn både DoctoRoy og meg.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig 1 skudds luftvåpen var ikke nødvendig å melde inn (selv om jeg gjorde det for sikkerhets skyld) ved gjennomkjøring.

samme i finland, men der måtte man ikke gå rundt med den offentlig.. DA ville det bli rabalder og det finske politiet spøker man ikke med. :)

Link to comment
Share on other sites

Men de reglene du har lenket til der omhandler kruttvåpen og ikke luftvåpen.

 

Det stemmer - dersom energien er mindre enn 10 joule målt fire meter fra munningen. Er den 10 joule eller over så gjelder innholde i lenken :winke1:

For helatomatiske Co2, luft eller fjærdrevet våpen går grensen ved 3 joule målt fire meter fra munningen.

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960070.htm

 

Forøvrig er Dominos forslag om å kontakte det svenske tollverket en aldeles utmerket idé :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...