Jump to content

Jaktpremiert Jack russel


Stec

Recommended Posts

  • 3 years later...

Tysk jaktterrier brukes jo som kortdrivende hund på hjortevilt, så jeg ville ikke utelukke at det finnes individer blant Jack Russel som har tilsvarende egenskaper. Anbefaler at TS tar kontakt med raseklubben for å sjekke om det er/har vært noen systematisk avl på drevegenskaper hos JRT.

Link to comment
Share on other sites

JRTen min er utvilsomt en "kortdrivende hund på hjortevilt". Sånn ca det siste i verden jeg ville hatt med på rådyrjakt på denne siden av et 17. mai tog med janitsjarorkester ibegge ender...

 

Hadde jeg brukt henne på jakt er det bra mange rådyr jeg ellers kunne skutt, men som hunden ville jaget pokker i vold. Flere terriere (også JRT) som jeg har kjennskap til gjør dette.

De går på (helt brennferske) spor, og loser om de er veldig nære dyret, og driver 30-200m avhenging av oppførselen til losdyret. Ser den dyret så loser den, og setter etter på samme måte.

Jeg er temmelig overbevist om at det ikke er avlet på dette, men det er lett å se forskjell på om hun har kontakt med hjortevilt eller rovvilt. På rovvilt er utholdenheten en helt annen, og hele dyret går i "en annen modus"

Uansett er effekten at rådyr som ellers ville vært "undrende oppmerksomme" blir støkket noe så grundig, og rådyr som er støkket, og som ellers sikkert ville stoppet for se seg tilbake eller bare ikke løpt lenger, blir jaget noe så innmarig grundig opp i toppfart og over alle heier... Rådyrdetektor for blinde og folk som ser på skotuppene sine, jepp - som jakthund, totalt ubrukelig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...