Jump to content

Kopi av våpenkort- dokumentforfalskning?


Sogningen

Recommended Posts

Kanskje eit dumt spørsmål, men sidan våpenkort er relativt ukompliserte å kopiere/laminere vil eg tru det er fleire enn meg som har tenkt tanken på å skaffe ein ekstra kopi for å sleppe å hugse på kortet i ulike situasjonar.

 

Er dette eigentleg ulovleg? Må innrømme at eg sjølv har brukt kopiane sikkert oftare enn originalen, og eg er ikkje eingang sikker på om eg veit kva som er originalen på ein del våpen heller. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Hadde jeg vært den som kontrollerte, hadde jeg ikke godtatt verken bilde eller kopi. Hvordan vet du at våpenkortet ikke er tilbakekalt/inndratt? Jeg mener at å ta kopi er helt klart dokumentforfalskning, med mindre du skriver kopi på den, som igjen ikke burde bli godtatt ved kontroll. Bilde er verdiløst.

 

HELDIGVIS er svært få av de som selger våpen og ammo slik som meg, ellers hadde det vært vanskelig å handle over internett.

Link to comment
Share on other sites

Ta det fra en som jobber med slike spørsmål til daglig:

 

- Å ta kopi av et dokument er IKKE dokumentforfalskning

- Å sende eller vise frem en kopi av et dokument er IKKE dokumentforfalskning

- Å endre på et dokument, eller bevisst utgi det for noe det ikke er ER dokumentforfalskning

 

Det er hensikten med handlingen som i praksis avgjør om det er dokumentfalsk eller ikke.

 

Hvorfor tror dere det er anbefalt å ta kopi av viktige dokumenter som for eksempel pass og førerkort og oppbevare dem separat ved fx utenlandsreiser?

 

Våpenkortet er ikke hverken førerkort eller pass, det er en bekreftelse i hendig format på at man har ervervstillatelse på ett eller annet. Skal man sjekke den tillatelsen må politiet kontaktes. For vanlige kontrollformål skulle det dermed være tilstrekkelig å vise kopi, men jeg ville selv ikke giddet å ta den krangelen med jaktoppsyn e.l.

 

Selv har jeg alltid med meg alle kortene, da det er det som er meningen med at de er laget i "kredittkortformat".

Link to comment
Share on other sites

Bjorktork har nok svaret her, argumentene hans henger i det minste godt på greip. Et våpenkort har så liten sikkerhet mot forfalskning at det uansett ikke er noen skuddsikker garanti, jeg ser ingen grunn til å være hysterisk. Det eneste jeg vil minne om er at en kopi som ikke er gjort 100% kan gi mistanke om forfalskning, og da blir det straks mer styr. Så enten gjør det perfekt eller merk de med "kopi".

Link to comment
Share on other sites

Angående det med ammo og bilde av våpenkort så har man jo ikke noe å putte ammoen i når våpenkort er inndratt. Og egentlig så tror jeg ikke det er noe særlig priortert når dem sjelden gidder å ta ammoen når dem tar lovlige våpen. Og bestiller du en pipe på ett indratt våpenkort så har du ikke noe å sette pipa i og dem kommer å henter den når dem får meldingen fra forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Angående det med ammo og bilde av våpenkort så har man jo ikke noe å putte ammoen i når våpenkort er inndratt.

 

For så vidt riktig, men suspekte gnomer kan forsyne andre uten kort (som har ulovlige våpen) med ammo...

Tipper onkel er klar over "problemet" og at det på sikt kommer en annen løsning enn laminat.

Et onlinesystem er ikke uoverkommerlig å få til..

 

 

Edit: skrifeleiv

Link to comment
Share on other sites

Nei hvorfor så dramatisk?

Det er ikke verre med slik tilgjengelighet enn det bilverksteder har mot vegvesenet og pkk.

Våpenregisteret som sådan er jo allerede sentralisert på slik måte at onkel i Kr.sand kan søke om Ola fra Tana har lovlig reg på rifla si og betalt jegeravgift. Det kalles datamaskiner og har vært stort sett tilgjengelig siden -80

Link to comment
Share on other sites

Sant nok, men både du og jeg vet at å selge ammo til andre er ulovlig, en gnom vil likevel betale langt mer pr smell enn du og jeg...og enkelte kan vel la seg friste i den tro at de aldri blir tatt.

Nå forstår jeg at slikt ikke er noen prioritert oppgave hos onkel da det antagelig ikke utgjør et problem pr i dag.

Link to comment
Share on other sites

Nei hvorfor så dramatisk?

Det er ikke verre med slik tilgjengelighet enn det bilverksteder har mot vegvesenet og pkk.

Våpenregisteret som sådan er jo allerede sentralisert på slik måte at onkel i Kr.sand kan søke om Ola fra Tana har lovlig reg på rifla si og betalt jegeravgift. Det kalles datamaskiner og har vært stort sett tilgjengelig siden -80

At det finnes noe som kalles datamaskiner var ikke nytt, men at det finns et fungerende sentralt våpenregister var nytt.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har opp gjennom åra stadig latt meg overaske av hvor mange forhandlere som ikke spør etter våpenkort. Fikk en gang 600 223 i posten før jeg hadde rukket å sende inn våpenkort og dette var en av de store og FØR det var lov å sende i posten. Var oppkrav da så penger bryr dem seg tydeligvis om. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den gamle lokale pusheren kviet seg for å spørre om slikt. Folk han aldri hadde sett før ble sjekket, ellers var det greit. Hva man hadde kort på hang han seg ikke opp i, så å plukke opp noe ammo for en kamerat var aldri noe problem.

 

Kjekk mann når en kamerat kom hjem på langperm med både AG og Glock. Det skjedde mye rart i gamle dager :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blir de listene sendt onkel, egentlig? FØR de eventuelt blir spurt etter, mener jeg? Et par av de jeg handler kuler/krutt av, velger å ikke spørre etter kortet. De har kortnummeret lagret i kundeopplysningene forteller de. Spiller ingen rolle for meg forsåvidt. Jeg handler kun det jeg har lov til uansett, men hva vet vel jeg om andre gjør det samme? De vet vel svært lite om kunden har mistet sine våpen fra sist de handlet...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke verre med slik tilgjengelighet enn det bilverksteder har mot vegvesenet og pkk

Du mener det systemet som i praksis koster hver bileier drøye 3000,- pr år pr bil (minst)? Gud hjelpe oss alle hvis det er sånn det blir.

 

Gullvingen skrev:

suspekte gnomer kan forsyne andre

Bruker man en kopi av et tidligere innlevert våpenkort, på våpen man ikke lengre har, for å kjøpe ammunisjon til personer som man forstår eller må forstå at har ulovlige våpen, ja DA er man ganske langt utpå og vi har forlengst forlatt temaet som trådstarter var interessert i. Da kan man like gjerne lage et våpenkort fra scratch, det vil komme ut på ett med hensyn til hvor straffbart det er... (ganske straffbart, i tilfelle noen lurer)

 

Jo delvis rett, det er nok av dem som lader for andre og selger mer enn villig.

De bryter våpenloven og burde vite bedre, ikke minst med tanke på ansvar ved eventuelle uhell, men det er OT. Spørsmålet her var om det er brudd på straffelovens §361 om dokumentfalsk å ta kopi av våpenkortet og laminere det...

Link to comment
Share on other sites

Nå har det blitt fremmet forslag om årlig gebyr på hvert registrerte våpen for å finansiere et felles våpenregister/kontor så det er ikke lett å forutse hva øvrigheta finner på...

Man trenger ikke akkurat å gjøre det lettere for dem å vedta et slikt forslag heller.

 

Graver man dypt nok er det ikke alltid man finner gull...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...