Jump to content

Border Colli som ettersøkshund?


thehunter

Recommended Posts

Jeg har null peiling på hunder og ringte derfor NJFF for å få råd angående jakt/ettersøks hund.

jeg spurte spesifikt om Border Colli da jeg synes dette er en pen hund, men fikk til svar at den var alt for distre til å kunne gjøre en god jobb. Han sa hunden var inntelligent og flink til å lære, men ville gi seg med sporing med en gang dersom hunden fikk øye på noe den synes var mere innterresant.

NJFF har egne folk med kompetanse på hunderaser og hvilke hunder som passer best til forskjellig bruk, så ta en telefon dit.

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null peiling på hunder og ringte derfor NJFF for å få råd angående jakt/ettersøks hund.

jeg spurte spesifikt om Border Colli da jeg synes dette er en pen hund, men fikk til svar at den var alt for distre til å kunne gjøre en god jobb. Han sa hunden var inntelligent og flink til å lære, men ville gi seg med sporing med en gang dersom hunden fikk øye på noe den synes var mere innterresant.

NJFF har egne folk med kompetanse på hunderaser og hvilke hunder som passer best til forskjellig bruk, så ta en telefon dit.

 

mvh

Sauerhansen

 

Det største probleme er jo sauer, siden det er en gjeterhund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null peiling på hunder og ringte derfor NJFF for å få råd angående jakt/ettersøks hund.

jeg spurte spesifikt om Border Colli da jeg synes dette er en pen hund, men fikk til svar at den var alt for distre til å kunne gjøre en god jobb. Han sa hunden var inntelligent og flink til å lære, men ville gi seg med sporing med en gang dersom hunden fikk øye på noe den synes var mere innterresant.

NJFF har egne folk med kompetanse på hunderaser og hvilke hunder som passer best til forskjellig bruk, så ta en telefon dit.

 

mvh

Sauerhansen

 

Merkelig hvis den hunderasen som er mest brukt til lydighetskonkurranser er så distre at den glemmer det den driver med så snart det dukker opp noe interessant....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har null peiling på hunder og ringte derfor NJFF for å få råd angående jakt/ettersøks hund.

jeg spurte spesifikt om Border Colli da jeg synes dette er en pen hund, men fikk til svar at den var alt for distre til å kunne gjøre en god jobb. Han sa hunden var inntelligent og flink til å lære, men ville gi seg med sporing med en gang dersom hunden fikk øye på noe den synes var mere innterresant.

NJFF har egne folk med kompetanse på hunderaser og hvilke hunder som passer best til forskjellig bruk, så ta en telefon dit.

 

mvh

Sauerhansen

 

Det største probleme er jo sauer, siden det er en gjeterhund.

 

 

Dette er jo et poeng :oops: Tenkte jeg bare skulle nevne det de sa hos NJFF.

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg spesielt god peiling på akkurat ettersøkshunder men har jobbet en del med sporhunder, da på menneskespor. At Border Collie vil miste fokus lettere enn andre hunder er uansett noe av det dummeste jeg har hørt. BC er blandt de mest læreneme hundene vi har- på godt og vondt og hevder seg bra i sporkonkurranser med menneskespor. Såvidt jeg kan forstå bør både ferskspor og blodspor virke som en sterkere motivasjon selv om Bc kanskje ikke har de sterkeste jaktinstinktene.

For en del år siden var jeg på et foredrag med en instruktør fra forsvarets hundeskole. Han mente med stor sikkerhet at han med noen dagers spesifikk trening uten problemer skulle få godkjent schaferen sin (som forøvrig var en bra sporhund) som ettersøkshund. Jeg vet ikke om han klarte det eller ikke for jeg har ikke hørt fra ham siden :oops:

Poenget mitt er at hunder kan lære mer enn vi kanskje tror og særlig blandt jegere synes jeg man fort glemmer at føreren er minst like viktig som hunden.

Med det sagt så kan du sikkert gjøre ting lettere for deg selv ved å velge en mer typisk ettersøkshund.

Her er forresten en link til en fyr som tydeligvis bruker en belgisk fårehund til mye rart...

http://www.thetroutbum.com/hundesideulvNO.htm

Link to comment
Share on other sites

Er helt sikker på at en BC kan bli en glimrende ettersøkshund. Fruen har en BC tenkt til agility og lydighet (som kanskje far i huset kommer til å teste litt på blod utover :) )og jeg har hatt flere selv tidligere. BC er "distre" når de har fri, men når de "er på jobb" er de fullt fokusert på den jobben som skal utføres.

 

I tillegg er en BC relativt lett å lese, og har et tydelig kroppsspråk, så jeg er overbevist om at det er alle muligheter for at dette skal fungere.

 

Slik jeg opplever det er det ekstremt viktig med en godbit/belønning ved sporslutt som hunden "er villig til å dø for å finne". Er ikke mange forvirrende turene som skal til før de skjønner greia da :mrgreen:

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Herregud - hva slags inkompetente folk er det som sier noe sånt i NJFF?? Ordet distrè er ikke er ord man bruker om denne hunderasen; noe mer konsentrert om oppgaven den blir satt på skal man leite lenge etter (LP, agility, bruks).

 

BC egner seg godt som ettersøkshund - ferdig med det :wink: .

 

For å teste om hunden har interesse så legger du blodspor for den - rikelig mengde i starten og rett fram. Legg noe godt i enden som belønning.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt gleden av å se en Bordercolli i arbeid som ettersøk hund :D . Dette var før godkjenninger og annet kom på banen. Hunden fant hjort som var påkjørt eller skadeskutt og var mer spor nøye en mange av de hundene jeg siden har sett som godkjente hunder, inklusiv mine egne.

Den som har uttalt dette i NJFF har svart uten å ha nødvendig kunnskap :cry: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hatt BC i nesten 14 år (nå jager den på de evige jaktmarker) og kan i allefall ikke kjenne igjen beskrivelsen til NJFF.

Som sauebonde og jeger med bare en hund ble den brukt til alt! Jaktlyst var det nok av.. noen "sorry sjefen, feil art" seanser hadde vi nok :)

Som når vi hadde overvær av noe jeg trodde var ryper i ett tett kratt, men viste seg å være elg! Men pytt, vi er ikke feilfri noen av oss :mrgreen:

Den spora jerv og rev med stor entusiasme, og fungerte greit som ettersøkshund på rypejakt, men ikke aport, den nøyde seg med å holde fugeln.

Så jeg kan ikke skjønne at man ikke kan lære en BC til ettersøkshund.

Nå skal jeg bare understreke at hunden min ble brukt like mye til gjeting som til jakt, så den var ikke ekspert på noen av delene, men til god hjelp.

Link to comment
Share on other sites

BC egner seg godt som ettersøkshund - ferdig med det :wink: .

 

For å teste om hunden har interesse så legger du blodspor for den - rikelig mengde i starten og rett fram. Legg noe godt i enden som belønning.

Der er jeg HELT enig. (Som alltid er det lurt å lytte når Jaktlykke taler.)

 

Herregud - hva slags inkompetente folk er det som sier noe sånt i NJFF??

Etter min oppfatning er dette ett av flere eksempler på at man bør være litt kritisk til den påståtte kompetansen som kommer fra akkurat det forbundet.

Link to comment
Share on other sites

er oppvokst med bc og harehunder min erfaring med bc kan ha litt svake nerve,r men de stortrives vis de får jobbe og bruke hode! det får jo en ettersøkshund så det der har jeg tro på jeg :D De liker jo og bruke nesa! bc vi har nå sporer/ jager eller prøve og gjete elg, rådyr, hare osv. så viltintressa er der jo, men jeg kan ikke noe om ettersøkshunder :oops:

Link to comment
Share on other sites

er oppvokst med bc og harehunder min erfaring med bc kan ha litt svake nerve,r men de stortrives vis de får jobbe og bruke hode! det får jo en ettersøkshund så det der har jeg tro på j.....
Og hvordan trur du det går med svake nerver hvis man har en skadeskutt, illsint, illeluktende brunstbukk foran seg i sporet?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...