Jump to content

Mossberg MVP Patrol 308 - Erfaringer?


Sathre

Recommended Posts

Hei

 

Vurderer altså å kjøpe en Mossberg MVP Patrol i kaliber 308 og er ute etter å høre om andres erfaringer med denne rifla :)

 

Hvilket kikkertsikte har du brukt, var det egnet eller ville du valgt et annet?

Er rifla kresen på ammunisjon?

Er rifla presis?

Hvordan opererer rifla, bolt, avtrekk o.l.

 

For min del skal riflen brukes hovedsakelig på rådyrjakt og elgjakt hvis muligheten skulle dukke opp.

Sier på forhånd takk til dere som kommer med innlegg :)

Link to comment
Share on other sites

Har heldigvis forhandleren rett i nærheten så kommer nok til å kjenne på våpenet før jeg kjøper det :)

 

Har ikke hørt om dette med tungt avtrekk, de fleste anmeldelsene sier at avtrekket fra fabrikk ligger på 1,3-1,6 kg men en skal aldri si aldri.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Og at avtrekket er tungt er jeg heller ikke enig i. Selvsagt langt fra 700 gram på en R8 eller lignende high-end børser, men føler ikke det hindrer i å få til gode avtrekk. Når det gjelder .308 så ville jeg vegret meg litt med å dra av den, ettersom jeg er forholdsvis lett.

 

Litt slark i magbrønn er det, men hindrer ikke fin mating. Har beveget bolten på min *noen* ganger nå, og vil si at ladegrep er smørglatt så sant den er smurt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vurderer altså å kjøpe en Mossberg MVP Patrol i kaliber 308 og er ute etter å høre om andres erfaringer med denne rifla :)

 

Hvilket kikkertsikte har du brukt, var det egnet eller ville du valgt et annet?

Er rifla kresen på ammunisjon?

Er rifla presis?

Hvordan opererer rifla, bolt, avtrekk o.l.

 

For min del skal riflen brukes hovedsakelig på rådyrjakt og elgjakt hvis muligheten skulle dukke opp.

Sier på forhånd takk til dere som kommer med innlegg :)

 

 

For ordens skyld, jeg har i kaliber .223. Eller, 5.56 NATO som det står på løpet. Modellen er Patrol.

 

Kresen på ammo: Ikke med det jeg har prøvd, som strengt tatt strekker seg til S&B og Fiocchi. Hadde noe klikk med Fiocchi, men etter at jeg streammet til skruen som stiller tyngden på avtrekket litt tilbake (mot tyngre) så forsvant det problemet.

 

Kikkerten jeg først brukte var en medforstørrende 1,5-6 Meopta Artemis 2000. Det var ikke god nok kikkert til virkelig å få bedømt presisjon, men snusbokssamlinger på 100-meteren gikk fint med billig ammo. Nå står det på et rødpunkt. Treffer likevel gongen vi har på 200 meter ganske konsekvent. Tror den er ca 35 cm i diameter.

 

Som nevnt, det er dødgang i bolten. Likt en mauser. Men når den får gått seg til litt så er bolten som smør, og matinga går knirkefritt. Det skal nevnes at magasinet som følger med suger balle, og jeg byttet til et pmag. Da får du "last round hold open" også, siden bolten stopper på magasinfølgeren.

 

Ingen klager på avtrekk. Det brekker fint og er ikke spesielt tungt.

 

Jeg er ikke helt ferdig med denne rifla. Jeg skal ha en Scout-rail på den. Det erstatter bakre sikte med en diopter og gir en mye lengre rail. Kommer til å beholde rødpunkt. Ideen var rådyrjakt og kanskje dynamisk manuell, men hittill har den kun vært brukt til koseskyting...

 

Her er den nyeste Scout-varianten:

 

Mossberg-Scout-Version-of-MVP-7.62mm-Bolt-Action-Rifle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter virkelig med å finne et 5 skudds magasin til min .308...

De butikker jeg finner som lister 5 skudds er alle i USA, og enten har de ikke lenger produktet, eller så vil de ikke sende til Norge. Har og prøvd å bestille via JetCarrier, hvor bestillingen min blir cancled av nettbutikken fordi "we dont ship to freight forwarders"

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...