Jump to content

Vandel og erverv av håndvåpen


Recommended Posts

Hei og hopp

 

Lurer litt på dette med våpen og vandel. Har lest våpenloven og rundt her på forumet, men klarer ikke finne noe godt svar.

Har sett Grevlingens post, men klarer ikke finne avsnittene han siterer igjen i G-126/92 som jeg lastet ned fra politiets sider.

 

Uansett, saken er at jeg for fem år siden fikk en dom på fire år ubetinget for narkotika (andre ledd) og våpenbesittelse (håndpistol og automatgevær). Lot meg arrestere uten dramatikk og har vært såpass mønsterfange hele veien at jeg slapp ut på prøve etter 2/3 av straffen uten problemer. Helt siden jeg ble sluppet fri for over to år siden har jeg jobbet som systemutvikler (har universitetsutdannelse innen IT) og har verken gjort noe ulovlig eller fått trøbbel med politiet.

 

Jeg ser hvertfall ingenting om krav til plettfri vandel i våpenloven, derfor lurer jeg på om jeg kan regnes som "edruelig og pålitelig", og har muligheten til å få innvilget søknad om håndvåpen? Var medlem av skyteklubb en stund før jeg sonet, og ble medlem igjen og har trent minst to ganger i måneden de siste to årene. Har også fått vært med på diverse klubbstevner der jeg har fått låne våpen. I bunn og grunn er jeg våpenfrelst, men har til nå ikke tenkt på å søke om eget en gang selv om jeg skyter ganske regelmessig.

 

Er litt flaut å spørre i sin egen klubb om dette. Har også stor tro på et godt svar fra en av dere mange kyndige her.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra enkelte tilsvarende saker, tror jeg forholdene du er dømt for, tilsier ennå en stund uten at du får rett til å erhverve våpen. Uansett vil din søknad bli behandlett av forvaltnings jurist, så du kan like godt ta en henvendelse til våpenkontorets juridiske leder. Derved kan du få en pekepinne på hvor lenge det er til mulighet for innvilgelse av søknad, selvsagt forutsatt at du ikke får nye forhold, som er av betydning for våpeninnehav.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg ikke disse bestmmelsene på rams, men med en annetleddssak pluss ulovlig våpenbesittelse tror jeg du må vente en stund. Jeg synes jeg husker 5 år for mindre alvorlige lovbrudd, 10 år eller aldri for grovere ting. Til sammenligning regnes man som å ikke fylle edruelighetskravet for å kjøre bil i 10 år, hvis man har flere enn to-tre dommer for bruk av narkotika. Jeg regner med at det ikke er mindre strengt for å få våpen.

 

Her kan det være relevant hvorvidt du har noen andre, narkrelaterte forhold på deg fra tidligere eller om det du har nevnt er det "eneste".

 

Det kan være lurt å spørre på ditt lokale våenkontor, så får du et mere nøyaktig svar.

Link to comment
Share on other sites

Vår klubb hadde et medlem med voldsdom. Han fikk erverve våpen, men det krevde litt mer innsats enn av de uten rulleblad. I ettertid kan man jo diskutere om det var smart, men det var forvaltningens avgjørelse, og vi i klubben kunne ikke annet enn å skrive en aktivitetsbekreftelse.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har erfaring på dette området, vil jeg tro at i ditt tilfelle snakker man om en "karantene" på 2-5 år som utgangspunkt. Det som vel er mest negativt for ditt tilfelle vil jeg tror er brudd på våpenbestemmelser, men det kommer jo an på hva du er dømt for (det er jo forskjell på å ha et ulovlig våpen i en skuff, og å vifte med det foran folk).

 

Men i og med at du tidligere har vært medlem av en pistolklubb, og har vært aktiv også før du ble dømt vil jeg tro ar dette teller positivt, og skulle i det minste fjerne enhver tvil om motivasjonen for å skaffe våpen. Og at du også har meldt deg inn igjen nå, og har vært aktiv en god stund så ville jeg tro at sjansen er ganske god for at du får invilget en søknad.

 

Men jeg vet ikke hvordan de regner karantenetid, om dette er fra rettskraftig dom eller ferdig soning?

 

Ut i fra det du sier selv (og det ikke er andre ting du ikke opplyser om her?) så virker det jo som om du har gjort en feil, og betalt for det. Da vil jeg vel tro at politijuristen vil se det på samme måte.

 

Lykke til !

 

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

 

Men jeg vet ikke hvordan de regner karantenetid, om dette er fra rettskraftig dom eller ferdig soning?

 

 

Jeg tror det er fra ferdig soning, ellers hadde det ikke vært noen vits. Man kan jo sone 10 år for drap, og ikke få noen flere dommer mens man sitter inne. Hvis ikke karantenetiden gikk fra ferdig soning, så kunne man gått rett ut fra fengsel og kjøpt seg et våpen.

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig, tror jeg det kan ta 5 nye år før du kan få innvilget våpen. Mindre alvorlige dommer blir "slettet" fra rulleblad 5 år etter rettskraftig dom. Mere alvorlige saker (ubetinget fengsel) tar det 10 år og bli ferdig med. Dommen er jo der, men vil bare fremgå på vandelsattest i helt spesielle tilfeller etter det, eks hvis du søker jobb i politiet, vekter og noen yrker til.

 

En kamerat av meg har en betinget dom på 30 dager for skattesvik. Han fikk avslag på å kjøpe hagle, hvilket sier noe om hvor lista ligger. Det som skjer da er at du får et brev hvor det opplyses om at du kan anke saken inn for Politidirektoratet. Min kompis gjorde det, og fikk medhold. Han er i dag lykkelig eier av en hagle. Prosessen tok 2 mnd.

 

Poenget mitt er at forholdet du er dømt for har en mer direkte relevans i forhold til det og inneha våpen enn eks. økonomiske saker. Jeg hadde uansett klaget inn for Politidirektoratet. Det har jo gått litt tid siden saken din og det er jo et prinsipp i norsk rettsvesen at fortiden ikke skal innhente folk i alle sammenhenger. Jeg tror uansett at slike saker blir gjenstand for subjektive vurderinger, så det avhenger nok litt av hvem som får din søknad i fanget.

 

Ønsker deg uansett lykke til

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at vi som skriver her kan synse mye ut fra det du har opplyst, men her blir det til slutt en konkret vurdering ved ditt våpenkontor. Jeg vil foreslå at du retter en skriftlig henvendelse til ditt våpenkontor hvor du fremmer spørsmålet om erverv (hvis du da ikke velger å søke for å få det avklart med en gang).

 

Forøvrig reiser din sak også et prinsipielt spørsmål for din klubb. Klubben låner ut våpen til deg og er da ansvarlig for dette jf. forskriftene. Når man ikke vet noe særskilt om medlemmet som låner våpen, må klubben vurdere utlånet ut fra oppførsel. Mer problematisk for klubben er det hvis det tilflyter klubben informasjon om at et medlem som låner våpen kanskje ikke er "edruelig og pålitelig " -dvs ikke fyller kriteriene for erverv..noe som vel også gjør at man muligens heller ikke fyller kriteriene for utlån?

- hvordan skal da klubbene håndtere slike tilfeller?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er snakk om utlån under oppsyn tror jeg ikke det er noe stort problem, på linje med utlån under oppsyn til mindreårige. Det kan godt hende det er i strid med en eller annen paragraf allikevel, jeg er ingen jurist. Det er i alle fall ikke lov å låne ut våpen til bruk uten oppsyn i slike tilfeller, men det er jo ikke aktuelt for pistol uansett. Det må vel være lov til å bruke huet?

Link to comment
Share on other sites

Enig. Hvordan skal en klubb kunne vurdere om den enkelte er skikket til og inneha våpen??? Kun utfra hvordan vedkommende oppfører seg i klubbens lokaler. Det er heller ikke meningen at en klubb skal mene noe om hvem som er skikket til og ha våpen. Det er en oppgave for myndighetene.

 

Når det gjelder din sak blir den neppe avgjort hos ditt lokale våpenkontor, men hos PD. Hvis du får medhold blir ditt lokale våpenkontor instruert til å rette seg etter PD`s vedtak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...