Jump to content

Finske patroner:


Vaquero

Recommended Posts

Hvorfor ikke en tråd om finske patroner, de har laget mye bra:

Jeg er ingen ekspert, men har noen patroner som fortjener litt oppmerksomhet. Dette burde være et felt for Ei tohi varjata her på Kammeret? Han burde ha mye i dette tema.

normal_Finske.JPG

Fra venstre:

# To 7x33 Fra Sako, patronen er kjent for Sako mod.46. Patronen står oppført i min litteratur fra 1942. Det var vel først etter krigen at den ble tatt skikkelig i bruk vil jeg tro. Den har hylsebunn identisk med pistolpatronen 9x19 Parabellum. Den står godt omtalt i Ladeboken.

 

# Nr.3 er 9,3x53R. Den ble utviklet fra den militære patronen 7,62x53R til bruk i Finnenes Mosin-Nagant som mod.39 produsert av Sako, Valmet og VKT.

# Nr.4 er 8,2x53R. Den har vel den samme historien som 9,3 patronen, denne her er fra Sako. både 9,3 og 8,2 kom i årene 1945 - 50.

# Nr.5 er 7,62 Russian produsert av Norma, dette er en .308" kule til 7,62x53R. Normalt har Russiske patroner .310" - .311" kuler (Russisk 7,62x54R).

Tar jeg ikke feil så er vel de finske stort sett i .308" piper. Har man en slik og er i tvil, mål løpsdimensjonen hvis du lader selv og vurderer å gå opp i diameter.

# Nr.6 er en vanlig militærpatron 7,62x54R umerket hylsebunn (ukjent opphav for meg). Denne hylsa er utgangspunktet for mange finske varianter i kaliber. 7,62x54R er en gammel patron fra 1891. Finnene tok denne patronen i bruk som sin siden de naturlig var i union med Tsarens Russland. Vi kan nesten sammenligne det med Norge-Sverige som var i union og hadde en felles patron, men ulike våpen.

# Nr.7 er en lite omtalt patron. 7x54 Finnish, det er ikke noe annet enn en 7mm. kule i en 6,5x55 hylse. Denne har jeg laget selv fra en 6,5 hylse. Lapua har produsert disse med bunnstempel 7x54 Lapua. Den kom i 1946.

# Nr.8 er en vanlig 6,5x55 som vi er vant med, den er med som sammenligning til 7x54.

# Nr.9 er godt kjent, det er .338 Lapua Magnum, den er i mine papirer fra ca.1985. opprinnelig som sivil patron, men som vi ser i dag en utbredt militærpatron for snipere og langhold.

 

7,62x53R:

Som nevnt så er denne hylsa basis for flere andre kalibere. Fra denne hylsa har de laget:

# 6,3x53R, etter det jeg har lest og hørt var denne i bruk på 50 - 60 tallet hos finske skiskyttere. Patronen står oppført som opprinnelse i 1945 - 50.

# 6,5x54 Russian Match. År ca.1960. Helproduksjon.

# 7x53R Finnish Sako, også helproduksjon år 1945 - 60.

Disse tre overnevnte har jeg ikke, de står på ønskelisten.

 

9,3x66 Erkki Kauppi:

Den skal opprinnelig ha oppstått en gang på 1990 tallet, ganske ny.

Den har jeg heller ikke.

 

Det finnes også flere patroner fra Finland enn det jeg er inne på her, så her bør andre pøse på med bilder og viten :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

normal_Finske_rifler.JPG

Dette firmaet ble vel borte etter en tid? Jeg tror denne annonsen sto i et HV-blad for ca.15+++ år siden.

 

Det som er verdt å tenke på er at de som vil ha noe eksotisk og morsomt for en billig penge, alternativt til HV-Mauser i 7,62x63 er en slik finne i 7,62x53R.

Hylser - Die-sett m.m. ladetabeller er helt kurant. Nå er ikke en M-39 like tilgjengelig, men overkommelig å finne her og der. De dukker opp innimellom.

De koster fort noen få hundrelapper over HV-Mauseren, det er de verdt.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd- som jeg har klart å overse..

Som du sikkert har sett lagde jeg en tråd her en dag med finske patroner.

 

Jeg regner med at du er klar over det men 7x33 kom først i Sako L42, som en prototypkasse lagd i nettopp 1942. Disse ble det ikke produsert flere av enn et par stykker.

Det var L46 som først ble masseprodusert i samme kaliber. Så sant som du sier, først i 1946 og utover.

 

Du fikk en mail av meg for en stund siden, vet ikke om du så den?

Link to comment
Share on other sites

Har en slik M39 Mosin med kantet kasse. Kjempe fint våpen. Skyter godt også selv med Barnaul ammo. Vet ikke hvorfor men har lyst til å kaste bort masse penger og lage ei jaktrifle av min. Jaja vi får se hva som skjer i fremtiden :mrgreen:

Gi oss noe pent å se på:

Ta noen pene bilder av stasen før du ødelegger den helt, men hvis du først vil vandalisere, hvorfor ikke denne løsningen.

Ta vare på finnen og heller slakt en russisk en.

" target="_blank" target="_blank

" target="_blank

Dette har vel egentlig ikke noe med patronsamling å gjøre, men litt show tåler vi :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe hadde den fortsatt vært orginal skulle dere fått bilder, men den har vært under slakting før. Løpet er kortet inn og stokken byttet.

 

Spennende med 45/70 i den, men jeg skal nok beholde kaliberet. Eventuelt om det finnes brotsjer i landet og lage en 7x54R.

Link to comment
Share on other sites

Dette firmaet ble vel borte etter en tid? Jeg tror denne annonsen sto i et HV-blad for ca.15+++ år siden.

 

Vet at Arma agora drev på til iallefall 2008-2009, men vet ikke om han driver på ennå det var koselig butikk med mye morro i.

 

Off topic eller ikke sako m-39 er solide saker ja vet om noen finske børsemaker elever som prøvde å sprenge en slik, endte til slutt med komprimert hylse med pistolkrutt og kassa holdt :shock: Fikk ikke opp sluttstykke så lett vell og merke :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg var innom Jaktkroken i Hønefoss i dag, http://www.becotrading.no/, for å handle noen tennhetter. Ble da obs på 5 gamle pakker med 9,3x53R fra Sako. 3 av pakkene var FMJ, og 2 med blytupp. Fikk ikke med meg lot-nr, men de var merket med non corrosive på finsk og engelsk. Så det manglet noen få patroner i iallefall 2 av pakkene. Regner med de var til salgs siden de stod sammen med den andre ammoen (glemte å spørre :oops: ).

Kanskje noe for samlere ??

Link to comment
Share on other sites

Noe av det finske jeg har:

mSS8tqx.jpg

npP0b0z.jpg

u6GUccm.jpg

Mangler en drøss pistolpatroner fra Sako og Lapua men det er så mye av de samme kuletypene med forskjellige år/variasjoner i tekst og firmanavn at jeg ikke gidder stille det opp og så legge i esker igjen.

 

For de av oss som er språkinteresserte kan jeg legge til en liten anekdote. Jeg trodde lenge, som mange andre, at bokstavene o, u, og y uttales på samme måte på finsk som på norsk. Det viste seg å ikke stemme ;) Det er en stund siden jeg lærte dette, og siden jeg fikk det med meg så har det gått så langt at det river litt i ørene når jeg hører Sako, Lapua, Vihtavuori, Tikka, osv uttalt på "norsk".. de uttales hhv. Sa-kå, Lah-poa, Viih-ta-voåri, Tik-kah på finsk. Suomi uttales "soåmi". ;) Navnet heter på finsk "Suomi", språket er "suomi" eller "suomen kieli".

 

Forøvrig prøver jeg for tiden å lære meg finsk, og det er en heller trist opplevelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...