Jump to content

Gass vs Kinetisk halvauto hagle


Jendor

Recommended Posts

HVA ville DU valgt?

 

Her vil du få like mange svar som det er brukere av disse våpnene.

 

Selv så er jeg glad i Benelli og disse haglenes driftsikkerhet og enkle oppbygning. De er svært lette å adskille for puss og inertia systemet gir mindre møkk i mekanismen en en gassdrevet automat.

Har hatt Beretta og det var ei fin hagle det også. Noe mykere rekyl en Benelli og noe mer jobb å pusse.

 

Tilpassing av stokk er enkelt på begge med shims som legges mellom låskasse og stokk. På Benelli'er med ComforTech systemet kan også kolbekappe og kinnstykke byttes på sekunder. Disse finnes i forskjellige tykkelser og høyder.

 

Jeg er på min andre Benelli nå, en Comfort med 65 cm pipe. Den har gått ca 20 000 skudd på 3 år, og det uten en eneste vekslingsfeil. Innvendig er det knapt mulig å se at hagla har vært brukt.

 

Har en Benelli Cordoba i bestilling som leveres om ca 6 uker. Gleder meg til den. :D

 

Alle kjøpt på Våpenlåven. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde valgt Beretta uten tvil. Pga av kvalitet og tilgang til deler og garanti når det skjer noe. Pluss at det er jo en helt annen rekyl i beretta kontra benneli. Prøvde benneli får en stund siden og syns den sparket kraftig konta en beretta. Og min erfaring er ay schou er skikkelig ålreite og ha med å gjøre når det gjelder reklamasjon ved feil på våpen. Så du som har utslitt extrema 2 etter 2 år burde vel virkelig ta kontakt med schou og legge frem problematikken med våpnet ditt så tror jeg nok det løser seg.

Link to comment
Share on other sites

Går du for Benelli så slipper du å forholde deg til reklamasjoner og feil på våpen :mrgreen:

De er mer driftssikre, lettere å demontere for puss, og tilgang på diverse deler er ikke noe problem.

Det er vel nettopp på grunn av kvalitet og driftsikkerhet at Benelli er den halvautoen som brukes av diverse militær og politi.

 

En ørliten tanke hardere rekyl enn gassdrevne, ja, men ikke nevneverdig. Uansett mye mykere enn tradisjonelle o/u eller s/s.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk ikke helt samme erfaring ang. Schou som lillegutt her skriver.

Har en Urika som hadde en sikring som var svært løs og gikk av ved flere anledninger når jeg gikk med hagla på skuldra. Enten den kom bort i patronbelte eller ryggsekkreim.

Jeg tok kontakt med Schou våpen og fikk til svar at de aldri hadde hørt om problemet, og ikke var interisert i å løse det på noen som helst måte annet enn å selge meg ny sikring til full pris.

Jeg hadde en alvorlig hendelse med dette da bikkja hoppet opp på meg og dro i avtrekkeren mens jeg hadde hagle på skuldra.

Både jeg og bikkjene fikk en støkk når skuddet gikk av. Hagla var dengang nesten ny, så slitasje er utelukket.

 

Kan jo forøvrig legge til at jeg ellers er svært fornøyd med Urikaen, så litt sveis og filing av nye låsespor på sikringsbolten sammen med ny fjør har fjernet problemt. jeg var aldri i tvil om at det var feil på sikringsbolten, men gadd rett og slett ikke ta opp kampen mot en lite samarbeidsvillig importør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...