Jump to content

Vurderer Laika til fuglejakt. Noen med meninger? Erfaringer?


Donny

Recommended Posts

Har hatt Engelsksetter, Gordonsetter og irsksetter. Nå ønsker jeg å forsøke Laika. Det finnes jo tre forskjellige Laikaer.

Er det noen her som har erfaring og tips? Det er hovedsakelig skogsfugl jakt jeg driver med. Har også vært innom tanken på Finskspets og Norrbottenspets. Men min erfaring der er at det er lyd fra før de kommer ut av mors liv til de dør.

Håper på konstruktive erfaringer og meninger.

Link to comment
Share on other sites

Har en norrbottenspets som jeg bruker på elg og fugl. Er veldig rolig hund å ha i hus og er veldig lite bjeffing ute. Er stortsett på katter. En kompis på jaktlaget har vestsibirsk laika han bruker på elg og fugl. Han har tidligere hatt russisk-europeiske laika. Russisk er vel den som er mest fugle hund av laikaene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt nobs, etter å "alltid" hatt finnspets. Om det er individ eller rase vet jeg ikke, men nobsvalpen er i alle fall utrolig snill og stille både ute (har gjerdet inn halvannet mål) og inne. Finnspetsen på 12 år bråker noe fryktelig, men forrige finnspets var mer rolig av seg.

 

Der er store forskjeller på individene, men det er klart: finnspets er ikke generelt sett den roligste rasen man kan velge. Nobs har jeg kun begrenset erfaring med foreløpig.

 

Jeg vurderte også Laika da jeg skulle handle nå, og du må nok leite litt for å finne linjer som ikke er rene elglinjer

Link to comment
Share on other sites

Aldri hatt laikaer, men virker å være veldig allsidige jakthunder. Og det bør man spørre seg om er ønskelig, da både vilt med klov, klør og vinger stilles og skjelles på.

 

På wikipedia stod det veldig informativt om rasene:

Russisk-europeisk, Vestsibirsk, Østsibirsk og Karelsk-finsk laika. Den siste er visst helt lik en Finsk spets, og er kanskje den som er mest selektiv på skogsfugl.

 

Tror laika er riktig for den med tilgang på mange slags jakt, og god tid året rundt til frilufts hobby. En setter foreksempel, er mindre krevende skapning sånn ellers.

Lykke til iallefall!

Link to comment
Share on other sites

Det er mye lyd i både spets og laikarasene(finsk spets er kanskje ett hakk forbi laika), det er slik at losen(bjeffing) er hele poenget med dem :winke1:

Hvis du er allergisk mot bjeffing vil jeg hvertfall ikke råde deg til å skaffe deg noen av dem. Men generelt er min erfaring at du får den hunden du fortjener; hvis man bruker mye tid fra valpen kommer i hus til å slå ned på bråk inne i huset og i hundegården er det fullt mulig å få en rolig og (ganske)taus laika eller spets.

 

Som andre nevner er spetsen mer ren fuglehund enn laikarasene, her i skandinavia er blodslinjene til laikaen sterkt preget av elghundprøver tilpasset NEG og svensk propaganda lydende "laikaen; storvilthunden frän öst"

 

Lykke til uansett hva du velger , spisshunder er noe for seg sjøl og utrolig moro å jakte med :)

Link to comment
Share on other sites

TS. Kanskje bør vurdere Norsk Buhund også. Samme bruksområde, som de du etterspør. Men det kommer jo også litt ann på hvilken type jakt og jaktmetode, du ønsker å fokusere på. Disse hundene har alle noen særegenheter. Men bjeffer gjør alle spisshunder, hvis en ikke gjør noe for å begrense dette.

 

Men Buhund kan brukes på all fugl, også på hårvilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Avelen på øst-laika her i Norden blir nok mest styrt mot storvilt. Men det er likevel en del øst-laikaer som skjeller fugl ganske bra, særlig om du prioriter det for hunden når den er ung. Men det synes som vest-laikaen er mest populær for de som ønsker å prioritere småvilt/fugl, blant vest-laikaene kan du og finne hunder som er premierte på fugl om jeg ikke tar helt feil. Hvor mye hunden bråker i hundegården kan du styre mye selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har laika og er fornøyd med den. Foreldrene jager elg, men ikke min. Selv om den er fra "elglinjer". Har ingen interesse av å jage elg heller så det passer meg fint. Knallbra på skogsfugl, og alt annet av smårovvilt. Kjøpte laika etter å hatt stående fuglehund, og angrer ikke et sekund. Mer personlighet og trivelige hunder skal man lete lenge etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...