Jump to content

Hunden blinker - tips?


Truls

Recommended Posts

En kompis oppplever at bikkja hans blinker. Når den finner elg, kanskje annet vilt også, så har hun det med å slippe elgen/viltet for å løpe tilbake til eieren/hundeføreren. Fyren er mildt forbanna på bikkjeskinnet. Hva kan han gjøre for å venne henne av med det? Tispa er to år gammel, vil hun kunne sluttte med det etterhvert når hun blir eldre og mer erfaren?

Link to comment
Share on other sites

En kompis oppplever at bikkja hans blinker. Når den finner elg, kanskje annet vilt også, så har hun det med å slippe elgen/viltet for å løpe tilbake til eieren/hundeføreren. Fyren er mildt forbanna på bikkjeskinnet. Hva kan han gjøre for å venne henne av med det? Tispa er to år gammel, vil hun kunne sluttte med det etterhvert når hun blir eldre og mer erfaren?

 

To år gammel, men hvor erfaren, hvor mange elgfall, brukt mye osv?

 

Har selv ei vestlaika tispe på 3 år som har vært lite brukt frem til i år, jeg kjøpte henne nå i vår. Fikk noen spede forsøk på stålos i førsteperioden, men det løsna først nå i helga. Fikk en stålos på ca 1 time der hun blinka hele tida. Kanskje halve tida, knapt det, fram på stålosen. Fikk skutt en kalv. Dagen etter slapp jeg henne sammen med gamlebikkja, og de stod i stålos sammen i ca et kvarter, uten at noen av dem blinka (eller rapporterte som det vel også kalles).

 

Jeg har liten erfaring med løshund på elg (vestlaika'n er min andre, gamlebikkja den første) men såvidt jeg kan se kommer dette med erfaring. Tid og tålmodighet, og belønning for godt arbeid. Dvs at en er nøye med å skyte de første dyra når bikkja står i los, ikke når den er unna eller støkker løs elgen.

Link to comment
Share on other sites

Ein kompis av meg hadde det problemet, så fikk han tips om å koble bikkja og gå rett heim når den blinka fyrste gongen, etter få ganger så skjønte bikkja at å kontakte eigar under los arbeidet medførte at det vart slutt på moroa. Nå er han den lykkelige eier av en meget dyktig elghund (jch) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...