Jump to content

Så 4 gauper i kvell.


spelltiurn

Recommended Posts

I kvell fikk jeg sett gaupe for første gang. :)

Jeg kom kjørende å så noe smått i vei kanten. Fikk stoppa opp å der lekte 3 små nøster. 3 gaupe onger. Satt å så på dem en go stund, å der kom mora over veien ca 20 meter fra bilen. Fikk sett dem en go stund før dem forsvant opp fjellsia. Syntes ungene virket små. 30 40 cm store kansje. Var ett fantastisk syn å en utruli opplevelse. :)

Link to comment
Share on other sites

tresatte tre gauper med bikkja i romjula for 2-3 år siden. mener det var Aurora med to unger. de var ikke store de heller. men det nok en av de siste observasjonen av de i live. tok ikke lang tid før de var funnet døde.

 

(det var tider det, da gamle jämten orket å jage litt skikkelig uten å være utslitt i flere dager etterpå.. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Heftig opplevelse vil jeg tro:)

Ikke at du(eller andre i tråden har gjort det), men nevner det likevel.. å oppgi nøyaktig sted for hvor man har observert rovvilt er ikke bestandig det lureste. Er ikke å skjule under teppet at det foregår tjuvjakt på denslags her til lands.

 

hvis det er noen som tjuvjakter hjemme trenger de å lete her inne ut noe. så fort noen ser rovvilt ringer de 1-800-LOKALAVISEN og der står det neste dag. så de trenger ikke å leite igjennom så mange steder før de har litt info...

 

men skjønner va du mener.

Link to comment
Share on other sites

Ikke skjelden det er forside stoff i diverse lokal aviser nei.. også litt større aviser 'synder' mot dette, en gang i fjor(eller var det året før?) observerte en svenske bjørn ved Nidelvas bredder i Klæbu. Adresseavisen ble tipset og i løpet av uka havnet vissnok bjørnen under torva (ett sted i Brungmarka)..

Link to comment
Share on other sites

@MorganKane: Tenker du på denne karen? Det var nok ingen bjørn ;)

 

Det er forøvrig "observert" mye bjørn i Trøndelag, gjerne i juli-august og gjerne nær moltemyrer. Det har også vært rapportert om "bjørnebrøl" i Bymarka i beste råbukk-brunsttida... :mrgreen:

 

Jepp, det var den reportasjen jeg tenkte på ja! Må ha blitt noe surr her.. det er faktisk ett rykte at en bjørn som har romstert rundt i Klæbu området ble lagt ned av en viss person med etternavn på D, nylig fratatt sine våpen i en helt annen sak. Ettersom det klaffet overens tidsmessig trodde jeg det var en sammenheng der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...